Мета цього допису, як і попередніх, детальний опис громадського проекту електронної демократії та залучення однієї з провідних українських ІТ-компані для його створення.
MAIDAN.ONLINE — навіщо це потрібно?
Чи є хоч якісь передумови для змін на краще в Україні після війни? Ось думка з цього приводу викладача бізнес-школи (текст, час на читання 5 хвилин), ось думка професійних журналістів-розслідувачів (відео, на швидкості х2 ~ 13 хвилин), ось думка звичайного блогера (відео, на швидкості х2 ~ 7 хвилин). Якщо коротко підсумувати, то — ні, жодних передумов для змін на краще в Україні немає. Навідь війна — екзистенційна загроза, не змушує нинішню правлячу еліту змінити свою корупційну культуру. Нажаль, більшість людей перебувають у ілюзіях та вірять у міфи про «Найвидатнішого Лідера Сучасності», або про «Сивочолого Гетьмана», хтось вірить у те, що нам допоможе Захід, хтось вірить у громадянське суспільство, хтось у хлопців з фронту. Це нормально, бо без віри опускаються руки. Але дуже небезпечно перебувати у ілюзіях.
Передвоєнний 2021 рік — Україна найбідніша у Європі корумпована країна (заможнішими від українців є громадяни Арменії, Грузії, Молдови, загалом більшості країн світу). Це було до війни, яка триває вже понад 1,5 роки, зруйновані цілі міста, окуповані території пограбовані, дуже багато людей вбито, ще більше тяжко поранено, мільйони біженців, засіяні мінами поля. Що буде після війни?
Я хочу звернутися до мислячих керівників українських ІТ-компаній. Ситуація виглядає так, що Україна не має перспектив і несеться в напрямку прірви. Пропоную проаналізувати варіанти.
1. Існуючі політичні лідери: Зеленський чи Порошенко (залежить від переконань) зможуть змінити та відбудувати країну? Щоб зафіксувати у свідомості цю інформацію, згадаймо дебати цих персонажів. Красномовні питання Зеленського, озвучені 19.04.2019 року: Чому ніхто не сидить за Іловайськ і Дебальцеве? (так ніхто і не сидить, командиром та координатором «виходу» з Дебальцево був генерал Сирський) Чому через 5 років ми так і не знаємо імена вбивць на Майдані? (минуло 4 роки влади Зеленського і ми їх досі не знаємо, відповідно до висновків парламентської ТСК сліди злочинів були знищені коли міністром МВС був Арсен Аваков, який продовжував обіймати цю посаду до 15.06.2021 року, правоохоронну систему у офісі Зеленського курує Олег Татаров, який безпосередньо приймав участь у тих подіях на боці «влади» Януковича) Чому не покарані поплічники Януковича? (окрім вже згаданого Татарова, голова Офісу Зеленського — Андрій Єрмак 12 років був помічником Ельбруса Тедеєва – депутата Партії регіонів, вихованця найбільш відомого у Києві кримінального авторитета – Бориса Савлохова, Данило Гетьманцев був помічником депутата Партії регіонів, зрадника України - Володимира Сівковича і т.д., через відсутність розслідувань з боку України, за каденції Зеленського, ЄС зняв санкції з майна Миколи Азарова і т.д.) Скільки особисто вам занесли з Роттердам +? (за каденції Зеленського ця справа була повністю і остаточно закрита).
2. Нам допоможе «Захід»? — 21.06.2023 у Лондоні відбулася конференція з відновлення України, у ході якої, у відповідь на запит 750 мільярдів євро, Україні пообіцяли надати 60 мільярдів до 2027 року. Це у 12,5 рази менше ніж просила українська делегація. Ні про яке «велике будівництво» коштом платників податків інших країн не йдеться. Чому? На приклад, тому що через 6 місяців після вторгнення було з'ясовано, що у Запоріжжі була вкрадена та продана через мережі АТБ та Сільпо практично уся гуманітарна допомога, яка призначалася біженцям та військовим, у кількості: 22 морські контейнери, 389 залізничних вагонів, 220 вантажних автомобілів. Причетні — голова ОВА та його підлеглі відповідальності досі не понесли. Подібне відбувається у кожній області, про розкрадання коштів відбудови Київської області, зокрема, відомої на увесь світ Бучі, було знято цілий документальний фільм. Міністерством оборони під час війни розкрадаються кошти на зброю, їжу, амуніцію. Треба бути геть відморозками, щоб таке чинити, але такою є правляча в Україні еліта. Нещодавно українська влада заявила про те, що антикорупційні вимоги ЄС не будуть виконані. Про поточну ситуацію усім відомо, західні політики не можуть дозволити собі віддвавти кошти на розкрадання. Замінити сотні тисяч людей починаючи від районних адміністрацій і закінчуючи судами, Верховною радою та президентом України Захід не в змозі. Тож «Захід» пообіцяв не дати літнім українцям та бюджетникам вмирати від голоду до 2027 року, і це вже добре, але про жодне відновлення не йдеться.
3. Громадянське суспільство не дозволить, щоб після війни залишалася корупція? Існує кілька відомих громадських організацій, які вже багато років спеціалізуються на антикорупційній діяльності, наприклад, «Центр Протидії Корупції» Віталія Шабуніна, громадський рух «Чесно», декілька незалежних команд журналістів та блогерів, які висвітлюють питання корупції, як от «Бігус Інфо», «Цензор.нет», «Є питання», Сергій Стерненко, Гео Лерос, Євген Плінський (хто ще?). По суті це буквально кілька невеликих груп та окремих людей. Вони роблять дуже важливу роботу, завдяки їх зусуллям частина суспільства може усвідомити масштаб того, що відбувається. Але цими людьми, на жаль, не пропонується жодних нових механізмів, які змінять систему відбору кадрів до органів влади. Немає альтернатив «політичним проектам», які педедбачають комплекс дорогих PR-заходів під якесь обличча і не передбачають ані жодного громадського обговорення, ані механізму позитивного відбору кадрів (на приклад, судів, чиновників державних адміністрацій, податкової, митниці тощо) і системи їх мотивації. Навіть якщо «обличчам» чергового політичного проекту буде дуже шанований автором легендарний Валерій Залужний, малоймовірно, що зміниться система. Нещодавно, приміром, пан Залужний (при усій повазі до нього як до Головнокомандувача) звернувся до Сергія Ківалова з пропозицією розробити нові нормативні акти та юридичні норми правового регулювання функціонування Збройних сил України. Яка ймовірність, що умовний шоумен Притула/Кличко/Вакарчук виявиться кращим шоумена Зеленського? Чи можливо без домовленостей з олігархами отримати підтримку ЗМІ (які належать кільком особам)?
Жодних змін системи в Україні навіть не пропонується, а відтак, не передбачається, усе залишиться так як і було у 2021 році і 30 років до цього. Українське суспільство, ймовірно, не погодиться з таким станом речей і буде Новий Майдан. Але, якщо у 1991 році була «Революція на граніті» і нас реально було 52 мільйони, були суднобудівна, авіаційна, космічна галузь, сильна математична та інженерна школи, у 2005 усе було вже гірше, але був мирний Майдан, у 2014 вже кровопролиття та початок війни, що буде під час Майдану у 2024 — 2026 році? Знову ж таки, зауважу, що ані головний фальсифікатор Майдану 2005 Сергій «підрахуй» Ківалов, ані вбивці Майдану 2014 не покарані, «силовий блок влади» Зеленського курує Олег Татаров, який у складі керівництва МВС захищав режим Януковича.
4. Хлопці з фронту прийдуть — порядок наведуть? - Як? Те, що ветеранів (чи, краще сказати, причетних до війни) поставлять на перші позиції у списках політичних проектів — це без сумніву. Але так вже було у 2014 році. При цьому сама система у жоден спосіб не змінилася. У випадку, якщо не буде Майдану, Україну чекає Руїна за цим сценарієм. Бо залишиться та сама пострадянська система, яка існувала в Україні усі роки незалежності. Залишаться ті самі чиновники у районних і обласних адміністраціях, ті самі прокурори, судді, поліцейські, податківці, депутати, власники ЗМІ, сотні тисяч людей, які навідь під час війни «крадуть як у останній день Помпеї» (с). Зруйнована країна житиме у злиднях, а хлопці з фронту, по більшості, або деградуватимуть під впливом алкоголю та інших наркотиків, ображені на себе, на Україну і на увесь світ, або мститимуться суспільству, країні і світу у складі злочинних угруповань.
Але, з ймовірністю понад 50%, хлопці з фронту порядок спробують навести. Що на цю тему думають самі воїни: ось релевантна думка 1 (відео, ~ 3,5 хвилини в режимі х2), ось релевантна думка 2 (відео, ~ 1 хвилина). Новий Майдан, буде вже не просто з кровопролиттям, а з бойовими діями. Бо «наводити порядок» будуть злагоджені бойові підрозділи. Хто як зможе, так і наводитиме. Хтось неодмінно буде (умовно) «За Найвидатнішого Лідера Сучасності», хтось «За Сивочолого Гетьмана», хтось «За Валерія Залужного», а хтось «За Дмитра Корчинського» тощо. Ну і поруч, як і раніше, будуть Росія, Угорщина. Тому з долею ймовірності значно більше 50% далі Україну чекає вже справжня громадянська війна та Руїна навіть гірша від тої, яка чекає у разі коли не робити нічого. Можливо Путін на це і сподівається. Так вже було в історії України, після перемоги Хмельницького у визвольній війні, гонорові козаки почали з'ясовувати стосунки вже між собою, цей період тривав 30 років і дістав назву «Руїна».
Руїна після війни чекає Україну незележно від того, чи буде новий Майдан чи ні. Бо у будь-якому випадку залишаться ті самі питання: як вибудувати механізм позитивного відбору людей до органів державної влади, як вибудувати систему мотивації та контролю? Ну не може бути так, щоб прем'єр-міністр і міністр економіки заробляли стільки, як, у середньому, менеджер проекту у сфері ІТ, а президент України заробляв 700 баксів і при цьому усе добре працювало і не було коррупції. Знову ж таки, самі по собі космічні зарплати, як у працівників держкорпорацій, від корупції не рятують, бо справа не у зарплатах, а у справедливій винагороді, яка передбачає ринковий дохід і, водночас, систему оцінки, контролю та відповідальності. Якщо ставити більш конкретні питання, то чому міністром оборони має бути якийсь юрист Рєзніков, який до оборони не мав жодного відношення? Чому міністром оборони не може бути керівник найбільшого фонду забезпечення армії — Тарас Чмут? Скільки умовний Тарас Чмут має заробляти на посаді міністра оборони? Як та хто має його контролювати? Яким чином створити систему швидкої заміни усього складу судової системи? Яким чином створити систему позитивного відбору людей до решти органів державної влади?
Проектом Maidan.Online передбачається вирішення зазначених питаннь у демократичний спосіб, з залученням більшості громадян, але без фізичного протистояння та кровопролиття, яке поставлені питання і так не вирішить.
Як це працюватиме?
Основні цілі платформи Maidan.Online:
1. Платформа для відкритого голосування. Тобто, кожен громадянин України зможе відкрито висловитися за чи проти будь-якого суспільно важливого (політичного) рішення.
2. Платформа для обговорення та комплексного опрацювання рішень вказаних у п.1, тобто у підсумку обговорення мають бути створені готові проекти документів, у тому числі: проекти законів, склад органів державної влади тощо.
Правова основа:
Стаття 5 Конституції України. Україна є республікою. *(від лат. res publica — справа громади) — форма державного правління, за якої верховна влада у державі (суверенітет) належить Народу. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами. Ніхто не може узурпувати державну владу.
Пояснення:
1. Пропонована платформа (принайпні на початковому етапі) працюватиме виключно як засіб публічного лобізму, тобто як заміна фізичного Майдану. Це інструмент для висловлення народом волі відкрито та публічно, але без необхідності фізичних зібрань. При цьому, воля народу має бути валідною, тобто результати волевиявлення мають бути достовірними. Для цього можуть бути використані механізми, які вже реалізовані на сайтах: petition.kmu.gov.ua та petition.president.gov.ua. Ідентифікація громадян відбувається через BankID. Верифікація голосування здійснюється самими громадянами — список тих хто проголосував є відкртим. Такий самий принцип може бути використаний Maidan.Online. Але також ідентифікація може відбуватися шляхом проведення мінімального платежу, дані особи, яка провела платіж публікуються. У роботі платформи можливо також використати реєстр виборців. Може бути використана технологія Блокчейн. Головний принцип — волевиявлення має бути достовірним і легко верифікуватися, прозорість роботи платформи має бути безсумнівною. При цьому код платформи має бути вільним та повністю відкритим. Правила роботи та модерації платформи мають бути так само відкритими і затверджуватися самою спільнотою шляхом голосування. Первинні правила платформи є розроблені, але вони можуть змінюватися спільнотою. Фінансуватися платформа має за рахунок внесків самих громадян.
2. Maidan.Oline є платформою (інструментом) для вирішення політичних питань на рівні країни, а також на рівні менших громад (області, міста, району, багатоквартирного будинку тощо). Поняття «політика» походить від давньогрецького слова «пολίς» (поліс), що означає «місто» або «держава». Політичні питання, це ті питання, які стосуються усієї спільноти, на противагу приватним питанням. Будь-яке питання, яке впливає на суспільне життя за визначенням є політичним. Основна ідея полягає в тому, що існують питання, вирішення яких має вплив на всю спільноту, а не лише на окрему особу. Такі питання стають предметом обговорення і рішень на рівні спільноти, і таким чином вони стають політичними. Платформа належить рівною мірою усій спільноті та є нейтральною по відношенню до конкретних фізичних осіб-політиків (підприємців, громадських діячів, державних службовців, шоуменів, спортсменів, акторів, співаків тощо), а також створених чи керованих ними юридичних осіб (партій та громадських організацій), будь-хто з них може використовувати платформу для створення і обговорення своїх рішень та пропонувати їх спільноті для голосування, а також пропонувати голосувати за свої кандидатури до органів державної влади. В тому числі жодних окремих преференцій не матимуть творці платформи. Умовно кажучи і Зеленський і Порошенко і Притула і Кличко і Залужний тощо можуть пропонувати свої проекти політичних рішень для обговорення та голосування. Також платформа не має залежати від будь-яких фізичних осіб, які вже обіймають посади в органах державної влади.
3. Maidan.Oline є абсолютно незалежним інструментом виконання статті 5 Конституції України. Окрема платформа потрібна, оскільки жодна відома платформа/застосунок не мають цілей ідентичних цілям Maidan.Online, а, відповідно, не мають потрібних характеристик та функцій. Державні платформи petition.kmu.gov.ua та petition.president.gov.ua залежать від конкретних осіб, які виконують функції в органах державної влади і не призначені для висловлення думки народу і, по суті, прийняття народом рішень, яких не можна буде ігнорувати. Поняття «влада» визначається як здатність впливати на поведінку інших людей або ресурси, зазвичай через використання певних засобів (наприклад, через право, переконання або силу). Сама природа влади в республіці (від лат. res publica — справа громади), котрою є Украіна, базується на прийнятті рішень більшістю. Тобто рішення більшості наділяє будь-кого владою, на приклад у монархіях людина отримує владу за правом народження. Так само більшість визначає ті правила, за якими живе суспільство, що закріплено у статті 5 Конституції. Будь-який державний чиновник, який діятиме всупереч волі більшості, буде узурпатором влади, такі дії та рішення будуть нелегітимні (не визнаватися суспільством). Рішення Maidan.Online матимуть владу через суспільну легітимность, для цього платформа має діяти у повністю прозорий та підконтрольний суспільству спосіб. Код платформи має бути повністю відкритим, а принципи модерації визначатися самою спільнотою. Жодна відома державна чи приватна платформа не відповідає цим критеріям.
Приклад роботи 1: Обговорення кандидатур на суспільно-важливі посади.
На приклад, на посаду міністра оборони, у контексті із численними випадками розкрадання оборонних ресурсів. З 01.01.2022 до 01.05.2023, тобто під час війни, Міністерством оборони було перераховано невідомим компаніям 36,3 мільярдів гривень, а взамін не отримано нічого (тупо вкрадено). Нещодавно завершився збір на 10 тисяч дронів-камікадзе у розмірі 235 мільйонів гривень (23,5 тис. за одиницю). Тобто, лише просто зниклих 36,3 мільярдів гривень вистачило б на 1 544 861 (один мільйон п'ятсот сорок чотири тисячи вісімсот сорок один) такий дрон. Це лише ті приклади, коли не отримано нічого, тобто без врахування «більш складних» схем типу кратного завищення ціни, як от приклади з яйцями, або з продажем турецьких курток дорожче у три рази через фірму плимінника депутата від Слуги народу — члена комітета оборони тощо. Тобто, суспільство збирає сотні мільйонів, у той час, як «еліта» розкрадає десятки мільярдів і така ситуація не змінюється вже дасятиліттями, попри навіть дві революції, що красномовно доводить потребу створення платформи для безпосередньої участі суспільства у вирішенні політичних питань.
Міністерство оборони зараз є найважливішим для країни, його бюджет становить половину загального державного бюджету. Формально керує цим міністерством пан міністр Рєзніков — юрист за освітою, який у 2018 році працював заступником голови київської держадміністрації, у 2020 році став міністром з питань реінтеграції окупованих територій, а у 2021 міністром оборони. Яким чином та на на якій підставі була затверджена саме його кандидатура на посаду міністра оборони — невідомо. Враховуючи важливість цієї посади, на Maidan.Online може бути розміщеним список з можливих претендентів, спільнота шляхом голосування визначить найбільш адекватну кандидатуру. Такі голосування та обговорення самі по собі, на початковому етапі, не матимуть обов'язкової сили, але стануть інформаційними приводами та спонукатимуть чинний уряд до відповідних змін. Якщо чинний уряд не погоджуватиметься з такими призначеннями, спільнота зможе проголосувати у такий самий спосіб список для альтернативного уряду. Альтертативний уряд, сформований з використанням платформи електронної демократії складатиметься з фахівців, які цінують своє реноме. Такі люди можуть створити партію з метою отримання влади.
З боку пана Рєзнікова допущення ситуацій «зникнення» ресурсів міністерства оборони це щонайменше злочинна недбалість, яка, у випадку міністра оборони воюючої країни, коштиє тисяч життів. Однак, наразі питання кримінальної відповідальності пана Рєзнікова навіть не обговорюється.
Приклад роботи 2: Підготовка комплексних нормативно-правових рішень.
Найважливішим завданням держави є забезпечення правосуддя. Без правосуддя немає ані соціальної справедливості, коли дістають покарання злочинці, а також не може бути економічного добробуту. Цим займається судова гілка влади. Саме судді вирішують хто дістане покарання, а хто ні. Не прокурор, не слідчий будь-якого органу розслідування (ДБР, НАБУ, СБУ), не президент, лише суддя може притягти людину до відповідальності, більше ніхто. Суди також вирішують усі економічні спори у державі. Саме судова гілка влади може бути тою структурою, яка наведе порядок та справедливість у країні.
Тому одним з найважливіших завдань платформи Maidan.Online буде заміна усіх суддів на ветеранів війни, перш за усе тих, які дістали поранення і при цьому: а) виявили таке бажання, б) пройшли кваліфікаційний відбір, в) пройшли відповідне навчання та здали іспит.
Порядок мають наводити воїни, як найбільш пассіонарна частина українського суспільства. Але, щоб хлопці з фронту навели порядок, потрібно: а) розробити механізми які дозволять їм це зробити та навчальні програми, які пояснять як працює держава, б) відібрати відповідних хлопців та провести навчання, в) надати владні повноваження. У якості одного з перших практичних кейсів даного проекту пропониється віддати воїнам судову гілку влади, бо власне хто як не вони мають забезпечити той самий порядок, тобто судити «Іменем України» — країни за яку саме вони віддавали своє життя та здоров'я. Хто як не вони заслуговують на титул «Ваша Честь»? Опис конкретної пропозиції змін.
Приклад роботи 3: Публічне лобіювання.
Існує ряд порівняно простих, та популярних у суспільстві рішень, які можуть швидко принести значну суспільну користь, та стрімко зробити Maidan.Online популярною платформою:
3.1. Повернення електронного декларування для державних посадовців усіх рівнів. В наслідок міжнародного тиску Україна імплементувала норму 20 статті Конвенції ООН проти корупції до свого кримінального кодексу. Статтею 368-5 передбачається кримінальна відповідальність державного службовця за володіння майном, набуття якого не можна пояснити законним доходом. Ця норма разом з обов'язком електронного декларування своїх доходів та майна дуже перешкоджала корупціонерам. Тому, вони скористалися станом війни та позбавили себе обов'язку електронного декларування пояснюючи це міркуваннями власної безпеки. Цей обов'язок потрібно повернути. Якщо хтось боїться за безпеку себе чи свого майна – нехай звільнить місце для того, хто не боїться.
3.2. Відкласти всі некритичні витрати на період після війни. Тобто усі кошти усіх бюджетів, які не пов'язані безпосередньо з забезпеченням життєдіяльності, спрямовувати на забезпечення потреб Збройних сил України.
3.3. Прирівняти крадіжку не «нецільове використання» коштів призначених для потреб ЗСУ, потреб відновлення зруйнованих будинків та інфраструктури, гуманітарної допомоги у особливо великих розмірах до державної зради з застосуванням відповідних санкцій кримінального кодексу. І при цьому залишити підслідність антикорупційних органів (НАБУ та САП) і підсудність антикорупційного суду.
Підсумок. Чому це надважливо саме зараз?
Немає жодних альтернатив. Яким чином Україна може перестати бути надкорумпованою країною, у якій розкрадаються мільярди під час війни, біднішою за більшість країн світу і найбіднішою країною Європи? Очевидно, що десь мають разом зібратися люди та створити пропозиції. Далі ці пропозиції мають бути донесені до суспільства. Далі суспільство має їх прийняти та долучитися до їх реалізації. Чи це можливо швидко розбити офлайн взагалі, а особливо під час війни? Чи може це зробити «влада», тобто ті сотні тисяч людей, які вже стали частиною культури пострадянської еліти? Якщо взяти до уваги ці прості ввхідні дані, то стає зрозуміло, що платформі подібній до Maidan.Online немає альтернативи.
Тож варто принаймні спробувати зробити описаний інструмент, доки ще існує вікно можливостей. Доки ще з нами ті хлопці, які здатні змінити державу і хочуть це робити, вони ще не розчарувалися. Доки не почалися незворотні суспільні процеси повного руйнування держави, або тотальної зневіри.
Від цього залежить, як будуть жити українці після війни, зокрема ті, які дістали поранення, не мають рук, ніг, очей? Як будуть жити їх дружини, діти, батьки? Вони доживатимуть у злиднях, ображені на себе, на решту українців та увесь світ? Або житимуть повним життям, з розумінням, що їх жертва була не даремною, оточені достатком, шаною та вдячністю? Яка ймовірність того, що в Україні усе буде добре?
Український IT-сектор може кратно збільшити ймовірність доброго сценарію для України, запрошую до реалізації проекту керівників великих українських ІТ-компаній, здатних реалізувати даний проект.
Якщо Ви не є керівником великої ІТ-компанії і дочитали до цього моменту, будь ласк розповсюдьте дане звернення. Воно має дійти до цільової аудиторії.
P.S.
ІТ-компаніям також буде цікаво, що відомих світових подібних проектів не існує. Розвинені країни мають свої механізми, які працюють вже багато десятиліть, чи навіть століть. А менш розвинені не мають потенціалу для створення чогось подібного. Тож Україна може бути першою, а Ваша компанія дістане не лише вдячність українців і компенсацію усіх видатків +30% прибутку з внесків, але і всесвітню відомість виробника діючого прототипу повноцінної електронної демократії. Якщо Китай будує повноцінну цифрову диктатуру, то хтось має почати будувати і повноцінну цифрову демократію. А хто, як не ми? Долучайтеся!
Контакти автора: