Безпека та чесність — нові тренди для бізнесу. Що вже придумали інноватори

В наш час центробанки більшості країн спрямовують зусилля на обмеження використання готівки. Формулюючи за головну мету — боротьбу з тіньовою економікою. На думку регуляторів саме готівкові операції пов'язані з «брудними» грішми. Та поки цей процес триває, кількість готівки у більшості країн все ще є шаленою. Так, наприклад, вартість готівки, яка є в обігу тільки в Україні сягає 425 мільярдів гривень (дані НБУ на 1 січня 2020 року).

В умовах пандемії COVID-19 бізнес у Латинській Америці поставив за мету трохи очистити готівку і розробив пристрій NOS для дезінфекції. При розрахунку ви кладете готівку на цей пристрій на 15 секунд, і як стверджує розробник, ультрафіолетове світло випромінюючись, ефективно очищує поверхню готівки, знищуючи бактерії і віруси.

5f21a1e21e692.jpg

Фото: nos.mx

Цей девайс має верхню і нижню поверхні бактерицидних ламп з ультрафіолетовим випромінюванням. На верхній поверхні цифровий дисплей сигналізує про зворотний відлік 15 секунд, щоб клієнт знав, коли вийняти гроші з лотка. Полікарбонатний фільтр навколо верхнього краю працює як візуальний екран, щоб замовник міг спокійно дивитись на пристрій під час розміщення та виймання грошей.

Рітейл у Латинській Америці вже зацікавлений у придбанні цієї розробки з метою використання у торговельних мережах. Це вкотре підтверджує тренд на безконтактність та соціальне дистанціювання, які привніс COVID-19, а також ефективне застосування методу дизайн-мислення.

Проте будувати прозорі відносини з клієнтами можна не лише буквально очищуючи їх готівку, а й шляхом побудови фінансово чесних стосунків. Саме таку мету переслідує компанія Netflix, анонсуючи свою нову програму, що йде всупереч стратегії більшості компаній. Не секрет, що бізнес з різних сфер давно сформував стратегічну ціль — продати клієнту платну підписку на свій продукт, а далі — це вже клопіт клієнта. І справді, клієнти часто згадують про свою платну підписку лише в момент, коли надходить смс-сповіщення про автоматичне списання коштів з їх банківської карти.

Компанія Netflix заявила, що з'ясує у її неактивних клієнтів (хто не дивився нічого на Netflix протягом року з моменту приєднання) чи вони ще хочуть зберегти їх платні послуги. Якщо клієнти не нададуть відповіді — Netflix автоматично скасує такі платні підписки. Орієнтовна кількість таких клієнтів кілька сотень тисяч, а, отже, мова йде про свідому відмову від «легких» грошей, а це мільйони доларів США доходу.

Netflix підтверджує тренд на те, що стосунок з клієнтом має бути чесним, і дбає не лише про звичний коефіцієнт ROI (return on investment, повернення на інвестиції), а й про коефіцієнт ROR (return on relationship, повернення на відносини).

Starbucks — один з топ-брендів сучасності. Став всесвітньо відомим, впровадивши культуру кав'ярень як місця, де люди можуть зустрітися, випити кави та скористатись безкоштовним Wi-Fi. Зі зростанням кількості комфортних офісів та коворкінгів, з розвитком доступного швидкого мобільного інтернету потреба у кав'ярнях, як просто необхідних місцях між роботою та домом, дещо зменшується. Теперішня пандемія лише прискорила цей тренд.

Starbucks давно почав розвивати закладу типу drive-through (з можливістю обслуговування клієнтів на автомобілях). Згодом розпочав навіть розміщувати обличчя бариста у своїх американських кафе на відео-екранах зовні, обличчями до клієнтів та встановив понад 3 тис. таких екранів по всіх США.

5f21a1f05c11d.jpg

Фото: David Paul Morris / Bloomberg

Поточна пандемія посилила запит клієнтів на купівлю з собою. У деяких закладах Starbucks частка таких продажів склала понад 70%. Тому компанія анонсувала ціль — зменшити час обслуговування клієнтів на авто до не більше 4 хвилин. Їм є на кого рівнятись — середній термін очікування в авто-черзі у конкурентній мережі Dunkin" Donuts складає менше 3 хвилин.

Starbucks, що об'єднує понад 29 тисяч торгових точок в 75 країнах світу, адаптує свою звичну та успішну бізнес-модель до вимог часу. Компанія підтверджує тренд на гнучкість та творчість, що особливо актуальний у поточній неординарній ситуації.

Усім хочеться жити, працювати як до COVID-19: і Netflix, і Starbucks. Проте, на жаль, станом на сьогоднішній день не відомо про дієві ліки від COVID-19, як і не відомо чи/коли вони з'являться. Бен Горовіц у своїй книзі "Безжальна правда про нещадний бізнес" зазначає, що саме інноватори, а не споживачі, повинні вирішувати яким має бути продукт. (Ця тема також розкривалась у статті "Відстань не перешкода: як працює бізнес в умовах соціального дистанціювання"). Бізнесу слід навчитись задовольняти актуальні потреби споживачів та в додачу до цього гарантувати безпечну взаємодію без шкоди для здоров'я усіх.

Юрій Тустановський

https://www.facebook.com/yuriytustanovskyy

публіцист, аналітик трендів