Сутність проекту:
- Форум для дискусій.
- Платформа для відкритого голосування.
Навіщо це потрібно? – Проблема, на вирішення якої направлений проект:
В Україні з 2014 року триває кровопролитна війна. Перемога України можлива лише у випадку побудови ефективної держави. Критерієм ефективності держави є кількість благ, які вона здатна продукувати: житло, одежа, інфраструктура, продукти харчування, освітні та медичні послуги, техніка, у тому числі зброя. Загальна кількість благ становить валовий внутрішній продукт (ВВП) держави, чим він вищий тим ефективнішою, тобто заможнішою та потужнішою є держава. У 1991 році Україна мала 52 мільйони населення, науковий та технічний потенціал на рівні провідних країн світу, фізичну та математичну школи, суднобудувану, авіаційну та космічну галузь. У підсумку 30 років, станом на 2021 рік, кількість благ, що вироблялися Україною (ВВП на душу населення) за даними Світового банку був не лише найнижчим у Європі, але і більш як на 50% нижчим ніж, на приклад, у Ботсвани. У такій країні як Турція – ВВП на душу населення у два рази вище ніж в Україні, в Уругваї у 3,5 рази вищий, у розвинених країнах у понад 10 разів вищий, у провідних країнах світу – у 20 разів вищий. Причиною є корупція (від лат. corrumpere – псувати) тобто неефективність державних інституцій. Ці інституції були вибудовані на початку 1990-х колишніми радянським функціонерами і з того часу залишилися незмінними. Результат: найбідніша країна Європи.
На даний момент, попри екзистенціальну загрозу, люди, які мають владні повноваження, не припинили грабунок. Починаючи від міністерства оборони, включаючи списання боргів олігархам, безглузді під час війни проекти, афери у банківському секторі, податкові афери та афери на митниці. Так само діє і місцева влада виділяючи кошти на ремонти стадіонів та закупівлю барабанів. Славнозвісним стали воєнкоми та медичні комісії (МСЕК), які по суті морально катують тих, хто втратив здоров'я захищаючи цю державу. Кошти, які виділяються на відбудову, зокрема, Бучі та Ірпіня – розкрадаються. Усі ці факти є відомими, а інституції та люди є об'єктами критики. Однак досі немає жодної конкретної пропозиції – як саме це змінити? Тобто справа ж не у конкретних прізвищах, це усе відбувається вже понад 30 років.
Існують ілюзії ніби це усе припиниться після війни, що прийдуть військові з фронту і наведуть порядок, західні країни побудують нам державу, суспільство більше не допустить, щоб було як раніше. Чому це ілюзії? – На цю тему написана окрема стаття доступна за посиланням. Якщо коротко, то тому, що щоб це відбулося мають бути розроблені якісь механізми. Для прикладу, військові з фронту як саме будуть наводити лад? – Кожен на свій розсуд, або організовано? Якщо організовано, то як, через існуюче командування, у нас буде військова диктатура? Військові замінять суддів, прокурорів, податківців, митників, працівників МСЕК і т.д.? Ким? Як? – На ці питання немає відповідей, а головне – немає механізму як їх знайти.
З точки зору автора, було б доцільно замінити усіх наявних суддів загальної юрисдикції, які чинять правосуддя іменем України, на людей, які віддали за цю країну здоров'я, тобто на фронтовиків, які дістали поранення. Щоб «Ваша честь» було не пустим звуком, а Іменем України судили люди, які віддали за цю державу своє здоров'я. Якщо таким чином підійти, то так, можна буде сказати – прийдуть і наведуть лад. Але має бути відповідна підготовка для них, має бути відбір, навчання, створена програма. Хто це зробить? Політпроекти «Слуга Народу», чи «Європейська Солідарність»? Або створиться якийсь інший політичний проект? Хто його створить? Як? На які кошти? А, найголовніше, як зробити так, щоб не було чергового краху надій на десятиліття, як був у 1991, 2005, 2014, тоді не було зруйнованої країни, загиблих, травмованих фізично і морально, знищених міст, мільйонів біженців тощо.
Власне даний проект і став відповіддю на ці питання.
Не дуже багато сенсу в тому, щоб критикувати якихось конкретних людей типу Татарова, Рєзнікова чи Гетьманцева, оскільки раніше були Кононенко, Свинарчук, Грановський і т.д., усі 30 років були різні люди, а результат один і той самий – найгірший у Європі і гірший ніж у Ботсвані. Потрібно створити систему, яка, нарешті, вирішить Головну Проблему України – відсутність механізму позитивного відбору людей до органів державної влади.
Рішення
Для вирішення завдання має бути створена платформа/форум для опрацювання змін, таких як, на приклад, заміна усього складу судів загальної юрисдикції на тих самих «хлопців з фронту, які прийдуть і наведуть порядок». Тобто створення конкретних інструментів для них, створення навчальної програми, відбору людей, поруки, навчання, тестування. З метою легалізації змін опрацьованих у вигляді конкретних механізмів, на платформі має бути система голосування. Електронне голосування, це найбільш достовірна та надійна форма голосування, за умови, якщо воно відкрите (кожен може перевірити свій голос). Механізм голосування такий самий, як реалізовано на сайті петицій на порталах уряду та президента.
Сам по собі, опрацьований на платформі документ у формі закону (законопроекту) та проголосований на відкритому голосування, може бути прийнятий існуючим парламентом. Однак, якщо раптом, цього не станеться, то на цьому ж форумі може бути складений та поіменно проголосований список осіб, які стануть складом нової Верховної ради та будуть впроваджувати вже опрацьовані і проголосовані рішення. Таким самим чином може бути сформований та проголосований склад уряду, а також склади місцевих рад, та будь-якого органу державної влади чи місцевого самоврядування.
Таким чином, голосування відбувається за людей, що стоять за конкретними ідеями, а не просто відомих людей – шоуменів, спорцменів, блогерів тощо. Ці люди можуть підтримувати та просувати певні проекти змін, але сама суспільна дискусія за участі платформи буде навколо проектів змін, а не персонажів які по суті нічого не пропонують, окрім свого обличчя.
Назва порталу: Maidan.Online повністю відображає суть ідеї. Саме по собі відкрите голосування є альтернативою Майдану під час військового стану, оскільки дає людям змогу висловити своє відношення до дій та рішень влади. Слово «Майдан» стало синонімом слова віче, тобто відкритого народного волевиявлення, акту здійснення влади народом.
Правовою основою Майдану є стаття 5 Найвищого закону (Конституції) України: «Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. ... Ніхто не може узурпувати державну владу.» У разі потреби, платформа може бути використаною також для координації дій по створенню партії, або кількох партій (у разі різних точок зору у різних груп учасників платформи).
Maidan.online– це платформа, яка створена для того, щоб виконувати усі функції Майдану, а окрім цього має ряд суттєвих переваг:
- Може виконувати функції під час військового стану.
- Доступний для усіх громадян України без географічних обмежень.
- Волевиявлення людей чітко фіксується, враховується кожен голос.
- Є форумом для публічного обговорення ідей та рішень, а не лише висловлення протесту.
- Цілковита надійність, верифікованість, незалежність та безпека процесу волевиявлення.
Чому не підходять вже існуючі рішення?
У якості платформи для обговорень соціальні мережі можуть використовуватися, однак мають значні обмеження у вигляді непрозорої системи модерації змісту – ми не знаємо хто саме та за якими правилами керує спільнотами соціальних мереж. У таких умовах суспільно-значущі дискусії будуть ставати об'єктом різноманітних маніпуляцій. Натомість, модерація пропонованої платформи буде відбуватися за відкритими правилами, які створені і проголосовані самою спільнотою учасників платформи. При цьому існуючі соціальні мережі не мають системи верифікації осіб, які беруть участь у голосуванні, аналогічної до тої, що використовують сайт уряду та сайт президента для голосування за петиції. А сайти уряду та президента мають обмеження щодо кількості тих, хто проголосував, а також теж непрозору систему модерації. Тобто жодне з існуючих нині рішень не підходить для вказаних цілей.
Як це має працювати?
- У якості форуму може бути використана система управління контентом Вікіпедії, або інша система управління контентом з функцією форму. Така система повинна мати ліцензію для вільного використання та відкритий публічно доступний вихідний код.
- Принцип роботи системи для голосування такий самий, як під час голосування на підтримку петицій на сайті президента України чи уряду – відкрите голосування з верифікацією осіб через надійні сервіси (точно ті, які використовуються для верифікації на урядових сайтах). Кожна людина ідентифікується і може проголосувати за кожне рішення лише один раз. Голосування відбувається відкрито, кожна людина, яка приймає участь у голосуванні, відкрито демонструє свою позицію – Майдан Онлайн.
- Фінансування відбувається за рахунок добровільних внесків, за принципом Майдану (так само як і Вікіпедія, на приклад).
- Юридично домен Maidan.Online, сервери на яких зберігається контент, а також уся інша власність проекту має фінансуватися за рахунок спільноти та контролюватися рішеннями спільноти. Увесь контент має дублюватися на кількох серверах у різних країнах таким чином, щоб зробити технічно неможливим його знищення або пошкодження.
- Проект має відкритий код, роботу якого будь-хто може перевірити (як Вікіпедія).
- Модерація та адміністрування форуму здійснюється на засадах затверджених консенсусом більшості спільноти. З метою можливості ефективного обговорення можуть створюватися окремі закриті групи. Вихідний код платформи є відкритим, тож будь-хто не згодний з більшістю може створити альтернативну платформу. Але, у підсумку Майдан це інструмент для відкритого всенародного волевиявлення, отже будь-які напрацювання форумів, щоб бути імплементованими, мають потрапити на загальне голосування на платформу доступну усім, та бути прийняті більшістю. Тому окремі такі платформи матимуть сенс лише для інших держав. Таким чином спільнота може бути міжнародною, як, на приклад, спільнота Вікіпедії.
Факт прийняття народом будь-якого рішення шляхом відкритого голосування не зможе і, відповідно до Основного Закону держави, не матиме права, ігнорувати жодна особа яка виконує функцію керівника, або представника (депутата), у будь-якому органі державної влади чи місцевого самоврядування. У разі спроби такого ігнорування, юридично легітимний Майдан.Онлайн організовується вже у Офлайн форму.
На даному етапі проект потребує консультації технічних фахівців з метою:
- Отримання пропозиції для реалізації проекту.
- Оцінки вартості технічних та часових ресурсів потрібних для реалізації проекту.
Домен платформи: www.maidan.online . Для уточнення технічних вимог та направлення пропозицій реалізації та кошторисів, будь ласка, контактуйта через Телеграм: @Julek_Zoria , або через платформи https://www.facebook.com/yuliy.zorya/ та https://www.linkedin.com/in/juliusz-zoria/
Автором ідеї є Юлій Зоря. Це не дає жодних переваг перед іншими членами спільноти, але створює для автора реноме, що важливо оскільки автор має ще декілька цікавих ідей.
Сторінка проекту: https://maidan.online/
Детальна стаття автора щодо причин нинішнього положення та погляд на майбутнє України: https://confidence.trading/articles/ukraine-2033-the-country-of-the-future