Тонкощі циркулярної економіки на прикладах відомих брендів

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повідомило, що за п'ять місяців 2020 року ВВП України знизився майже на 6% і очікує падіння ВВП за підсумками квітня-червня в порівнянні з аналогічним періодом 2019 го на 14%. НБУ прогнозує падіння української економіки у 2020 році на 6%.

Останні дані Управління національної статистики Великобританії свідчать про те, що британська економіка скоротилася на 20,4% у квітні 2020 року. Це втричі більше, ніж падіння під час фінансової кризи 2008-2009 років. При цьому Банк Англії прогнозує, що цього року економіка країни може впасти від 9,5 до 14%, і це стане найбільшим падінням економіки з 1706 року.

ВВП Німеччини в другому кварталі скоротився на 11,7%. Це найнижчий показник з 1970 року.

Все це спричинено негативним впливом пандемії коронавірусу і фінансовою кризою через загальносвітове зниження економічної активності.

Але чи є і ця криза черговою у неперервному циклі падіння-зростання світової економіки, чице дещо інше, таке собі, «останнє китайське попередження» для людства?

Circularity Gap Report 2020 зазначає, що з усіх корисних копалин, викопних палив, металів і біомаси, які щорічно використовуються у світі, лише 8,6% повертаються у виробничі цикли.То, можливо, маємо зараз унікальний момент для зміни звичних способів ведення бізнесу, для трансформації, впровадження чогось справді правильного? Наприклад, циркулярної економіки, побудованої на принципах сталого розвитку.

В Україні таких тем в публічній площині звучить мало. Вони видаються загалу далекими та актуальними лише для багатих країн. А тим часом Україна перетворюється в смітник — загальна площа українських сміттєзвалищ (половина з яких нелегальні) вже перевалила за 50тисяч кв. км, що більше площі, наприклад, Швейцарії! Наші річки та Чорне море стали небезпечними для купання, а за якістю повітря в світових антилідерах вже не лише промислові міста України, а й Київ.

Проте це поки ще можна спробувати виправити. Для цього слід розпочати з правильних запитань та відповідей на них. Наприклад, що бізнес може використовувати повторно у своїй діяльності, чи застосовувати як ресурс для отримання нового продукту? Як створювати продукти, які упродовж усього життєвого циклу є дружніми до довкілля та людей? Як мінімізувати свій вуглецевий слід громадянину, сім'ї, бізнесу?

У 1955 році журнал "Life" випускає епохальну статтю про «одноразове життя» (Throwaway living – буквально, «жити викидаючи»). На знаменитій ілюстрації — типова американська сім'я: чоловік, дружина і святково одягнена донька з радісними обличчями розкидають на всі боки різноманітні одноразові предмети — вази, серветки, памперси, контейнери для їжі, рушники і інше. Підпис каже: «Щоб помити предмети на фотографії, треба було б сорок годин праці — але тепер Вам не доведеться про це турбуватися».

5f48a0599ed66.jpg

фото: life.com, фотограф Пітер Стекпоул

Така модель економіки «видобути-виготовити-викинути» є вже не просто неефективною, а тією, що стрімко знищує планету.

Бізнес-візіонери намагаються змінити цю парадигму в наш час за допомогою творчості та інноваційності. Нижче наведено надихаючі приклади цього.

McDonald"s Нідерланди, паливна компанія Neste та транспортна фірма HAVI об'єднали зусилля для створення кругового економічного партнерства.


5f48a07de8aa5.jpg

фото: neste.com

Проект передбачає, що McDonald"s збиратиме використану для приготування свого бестселеру картоплі-фрі олію по усій мережі своїх закладів, HAVI забезпечить логістику цієї сировини, а компанія Neste перероблятиме її в низьковуглецеве паливо на очисному заводі в місті Роттердам. Згодом це паливо буде використовуватися у вантажівках HAVI, що доставляють продукцію в усі 252 ресторани McDonald"s в Нідерландах. Окрім того, що відпрацьована олія не потрапить у каналізації та смітники, це ще й дозволить в подальшому скоротити викиди вуглекислого газу на 90%, в порівнянні з використанням палива з викопної сировини.

Інший приклад з США. Забуті та покинуті у водах рибальські сітки та спорядження — це смертельно-небезпечна форма забруднення водних ресурсів, що вбиває та травмує водних жителів. Тому їх збір з природного середовища не тільки захищає природні ресурси, але й буквально рятує життя. Kit & Kin, всесвітньо-відомий виробник підгузок, анонсував перший у світі тканинний підгузок для багаторазового використання. Його особливістю є наявність інноваційного матеріалу, що виготовлений з нейлону, видобутого із зібраних з водойм риболовецьких сіток та інших капронових відходів. При цьому внутрішня підкладка виготовлена з екологічно чистих рослинних матеріалів.

5f48a08ad2b3e.jpg

фото: kitandkin.com

Поки більшість виробників підгузок досі використовують пластик, співзасновниця Kit & Kin Емма Бантон пишається, що їх компанія зараз є єдиним брендом еко-підгузок, що пропонує батькам якісний продукт багаторазового використання, зменшуючи кількість викинутих одноразових підгузок, а також надає змогу долучитись до очищення водойм у всьому світі.

А ця інновація з Швеції, де вирішили надати друге життя для панчішно-шкарпеткових виробів. Для цього Swedish stockings в колаборації з дизайнером Густафом Вестманом розробили колекцію меблів, що окрім інших матеріалів, складається з… старих колготок. Залежно від розміру, одиниця мебелі містить від 80 до 350 пар старих колготок, які зібрали через спеціальну програму компанії, спрямовану на збільшення переробки.


5f48a0969de62.jpg

фото: swedishstockings.com

Дизайнеру Густафу Вестману вдалось акцентувати увагу на вміст старого текстильного матеріалу у меблях. Кожен стіл виготовляється вручну.

Бачити залишки ваших старих колготок у дизайнерському столі, інноваційні підгузки з океанічного пластику чи повторно використовувати використану олію – це не просто творчі ідеї, це символи відповідальності за обмежені ресурси у нашому світі.

Юрій Тустановський

https://www.facebook.com/yuriytustanovskyy

публіцист, аналітик трендів