Чи означає сьогодні наявність шматка металу і скла з Android"ом ознакою життєвої поразки, а з IOS — належності до касти обраних?

Соціальні мережі. На світанку інтернету люди були розділені тематичними форумами та сайтами, і майже не перетинались. Епоха блогів ЖЖ та майл.ру нульових теж була ламповим середовищем однодумців.

Піднесення Facebook і ВК/Однокласники поєднали всіх з усіма, хоча глобальна сепарація теж продовжувалась. Вона відзеркалювала вікове та інтелектуальне розшарування: "недалекі" маси йшли в ОК, молодь у ВК, інтелектуальна публіка шукала притулку у ФБ.

Потім у життя стрімко увірвався Instagram, що став для молоді альтернативою ВК — Україна стрімко залишала російський інтернет-простір. Додамо сюди ще Twitter, linkedIn, ТікТок, Tinder, Telegram тощо. Всіх їх поєднувала і поєднує демократичність доступу та максимальне охоплення користувачів.

В пошуках унікальності

Соцмережі "за інтересами", які не шукали тотального охопленя, теж розвивались.

Здебільшого вони грали на банальних бажаннях людей відчути власну винятковість за популярними параметрами краси, матеріального чи публічного успіху. Всі ці мережі поєднувала наявність соціальних фільтрів входу.

Серед них: Raya — для успішних людей творчих професій, BeatifulPeople для людей з привабливою зовнішністю, ASmallWorld (а також Qube, Decayenne, Affluence.org, Angel"sCircle, Rich Kids) для дуже заможних — з жорстким обмеженням кількості членів не більше 250 тис осіб, анонімна Diaspora. Для розумних з інтелект-тестом на IQ (не менше 130) — мережа Mensa. Є медичні соціальні мережі, куди не потрапити без диплому лікаря (такі ж для юристів, айтішників тощо).

Закриті соцмережі гарантують, що з вами спілкується особа рівного соціального, освітнього чи матеріального статусу. Так для багатьох комфортніше.

Clubhouse people

Хайп навколо Clubhouse привернув увагу до нових трендів розвитку соціальних мереж.

Реалізація платформи на iOS відсікає на початковому етапі власників Android і вводить новий формат спілкування — усний. І тут на перше місце виходить не тільки матеріальний критерій (наявність продукції Apple), але й і інтелектуальний. Від користувача вимагається наявність таланту говорити змістовно і цікаво, а головне — поважати і слухати співрозмовника, мати міцний інтелектуальний рівень, що, погодьтеся, важче, ніж у форматі писемному, коли є час подумати над текстом та знайти необхідну інформацію. Формат аудіо спілкування вимагає прокачки нових навичок і автоматично обмежує кількість потенційних учасників. Більше того, мережа відкриває найбільші можливості знавцям іноземних мов.

Для кращого розуміння наведу цитату відомого експерта у сфері освіти Володимира Співаковського, засновника першої в Україні приватної школи "Ліцей Гранд". Краще про Clubhouse не розкажеш:

...Вы спросите: И – что?.. В чем смысл и кайф?..

Да, действительно, где я там побывал за эти дни?

Я послушал двух миллиардеров (на русском) в Силиконовой Долине. И один даже ответил мне на мой вопрос.

Подслушал инсайдерскую информацию от коучей о коучах. Никогда не слышал столько откровений их самих о себе.

Побывал за кулисами в одном театре.

Интересное рассказали про биткоин. Про нейросети.

Набрел на группу знаменитых селебретиз, никогда не думал, что они "о таком говорят".

Узнал, как себя чувствуют беспокойные родители при карантине. Плохо себя чувствуют.

Понравился один канадский футуролог.

Попал в прекрасную группу, со всего мира, обсуждавшую будущее образования (на англ), не удержался, поднял руку, и мне дали слово.

А в другой комнате студенты переговаривались – как у них жизнь, и куда им податься?

В общем, казалось бы, трёп, да и только. Но вот к концу дня у меня сложился нужный мне пазл. Достаточно свежий, быстрый и неожиданный.

В этой сети нет обстоятельных докладов. Скорее отрывочные тезисы и обрывочные суждения, вопросы и ответы. Но мне всегда нравилось из таких маленьких фраз вылавливать смыслы. И превращать их в дополненную реальность.

Что больше всего понравилось? Речь! Большинство спикеров обладают прекрасной и гладкой речью и лексикой. Не бекают и не мэкают. Выговаривают сложные фразы, с законченными мыслями и в правильной стилистике. Любо-дорого заслушиваться...

Незабаром до Clubhouse доєднаються користувачі Android. Така логіка бізнесу. Але чи стане вона від цього краще? В епоху ТікТоку, стиснутих до хвилини, навіть не думок, а візуальних образів, Clubhouse залишиться нішевим продуктом. Хоча незабаром почнуть з'являтись тренінги "Як спілкуватись у ClubHouse", "Ораторське мистецтво для ClubHouse" ,”Просування власного бренду у ClubHouse".

FutureNET

Попереду нові формати соціальних мереж. Наприклад, здешевлення та доступність послуги розшифровки ДНК може створити соціальну мережу людей, де можна знайти сотні власних родичів.

Також ми побачимо мережі на основі віртуальної реальності, куди поволі будуть мігрувати робочі місця і більшість проявів соціального життя.

З'являться соціальні мережі з використанням "додаткової реальності".

Можливо, ми станемо свідками створення віртуальних держав з власною валютою і законами, які не будуть співпадати з кордонами держав реальних.

Зрештою, можуть з'явитись ретро-футуристичні мережі, засновані на паперовому листуванні чи використанні радіопристроїв з азбукою Морзе.

Проте самим елітним і дорогим буде залишатись спілкування особисте. Справжня розкіш в постковідну епоху.