Восени ми будемо обирати владу за зовсім новими правилами.
Проєкт закону №3485 про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства підтримали в першому читанні 292 нардепи. Голосів не дали тільки ОПЗЖ та Голос. Тому друге читання стане формальністю. І цей законопроект суттєво змінює Виборчий кодекс.
Що зміниться
Проєкт закону змінює правила як місцевих виборів, що торкнеться осінньої кампанії, а також всіх інших видів виборів. Для розуміння, з 289 статей Виборчого кодексу зміни вноситимуться у понад 200.
Ось кілька новацій
Розмір грошової застави на місцевих виборах буде зменшено. Особа, яка балотується, вноситиме заставу у розмірі однієї мінімальної зарплати на кожні 10 тисяч виборців відповідного виборчого округу. Сьогодні ж застава становить 4 мінімалки на кожні 10 тисяч виборців округу, що спрощує життя представникам великого бізнесу для просування власних ставлеників.
Але грошова застава на тому ж рівні збережеться для кандидатів-самовисуванців, які йдуть до сільських, селищних, міськрад та райрад.
Виборча система на виборах до міськрад може змінитися. Депутатів у містах з кількістю виборців до 15 тисяч обиратимуть за пропорційною системою, тобто за партійними списками, без права на самовисування. Дуже суперечлива ініціатива, але політично логічна. Бо таким чином «Слуга народу» зможе закріпитися на місцевому рівні, де сьогодні не має фундаменту. Зараз пропорційна система діє для міст з понад 90 тисячами виборців. А у менших є мажоритарка з можливістю самовисування.
Кандидату дозволять балотуватися одночасно в кілька органів влади і брати участь у кількох рівнях виборів.
Посилюється відповідальність за порушення Виборчого кодексу. Вносяться зміни до статей Кримінального та Адміністративного кодексів. Посилюється боротьба з підкупом виборців та двійниками. Наприклад, продуктові набори та гречка від кандидатів вже може тлумачитися як підкуп виборців.
На зміну виборчої адреси виборцю дається менше часу. Звернення треба подати до органу ведення Держреєстру виборців не пізніше п'ятого дня від початку виборчого процесу.
Збільшується склад місцевих рад. Замість диференційованого підходу, за яким склад місцевих рад населених пунктів до 1 тис. виборців становить 12 депутатів; від 1 до 3 тис. — 14 депутатів; від 3 до 5 тис. — 22 депутати; все буде фіксованим — всюди, де до 5 тисяч виборців — по 22 депутати.
Можливість використання IT — це фішка на перспективу. Тепер паралельно з традиційними інструментами у виборчому процесі можна використовувати різні технологічні штуки. Це і голосування на дільницях з використанням технічних і програмних засобів, і реєстрація у режимі онлайн кандидатами, їхніми довіреними особами та офіційними спостерігачами. А ще електронний підрахунок голосів і так далі. Головне тут — забезпечити наявність технічної можливості. Тільки після цього такі новації дозволить ЦВК.
А ще встановлюються терміни в проведенні позачергових місцевих виборів, а також перших, додаткових, проміжних. Вони можуть відбуватися двічі на рік в останню неділю березня та останню неділю жовтня. Це ризик. Бо у випадку, якщо потрібно в найкоротші строки призначити позачергові вибори, вони будуть переноситися в часі. І це може призвести до безвладності протягом тривалого часу в адміністративно-територіальних органах.
Чергові ж місцеві вибори можуть проводитися виключно в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень місцевих рад та голів (сільських, селищних, міських), яких обрали на останніх місцевих виборах.