Вчора ми говорили про те, що яблуко, яке зображено на смартфонах Аpple, значно вигідніше виробляти, ніж яблуко, яке росте на найкращому яблуневому дереві.

5fa235a508387.jpg

Ми закінчили на тому, що вирощувати пшеницю, тобто займатися якимось сільськогосподарським бізнесом – це в 7,10 а то і більше разів менш вигідно, ніж це здійснюється при виробництві автомобілів. Так от, говорячи про згадуваний мною смартфон, тут можуть бути десятки та сотні разів більш вигідно виробляти технологічний продукт нової ери; автомобілі все ж таки – це продукт четвертого технологічного укладу, а смартфони та інші девайси відносяться до п'ятого, а подекуди навіть до шостого технологічного укладу, більш інноваційного, ніж у минули періоди.

Отже, чим цікаво виробництво подібне до Айфона?

Розміщуючи виробництво навіть в інших країнах, країна-джерело інновацій (в даному випадку США, розміщуючи виробництво в Азії) отримують 70-80% прибутку, роблячи, якщо говорити в розрахунку на одну особу, в 10-100 разів менший обсяг роботи, але застосовуючи інноваційний продукт. У смартфоні за 1000 доларів 700 доларів іде до материнської компанії в США і лише 200-300 доларів залишається у країнах компаній-виробників.

Але як же цього досягнути? Як США та інші розвинуті країни цього досягають?

Секрет тут простий і водночас дуже складний. Е таке поняття «замкнутий цикл інновацій». Він, як правило, зображується у вигляді кола, де присутня освіта, наука, наукові розробки, патентування, виробництво прототипу, технології, засобів виробництва, серійний продукт і продаж серійного продукту. І оцей замкнутий цикл повинен завершуватися освітою, наукою, далі – науковими розробками, інноваціями, технологіями. Цикл повинен працювати, як кругообіг води у природі, адже це – кругообіг грошей в економіці.

Справжня країна, яка думає про свій успіх, повинна мати під контролем (не обов'язково на своїй території, бо світ глобальний, на сьогодні це десятки комплектуючих в одному продукті, не лише фізичних, але й IT) цикл інновацій. В більшості випадків – одночасний контроль з боку держави та корпорації.

Якщо якась країна, навіть здійснюючи інновацію у верхній частині кола обігу грошей в економіці, але не контролює виробництво, як сталося спочатку при перенесенні виробництв з Європи чи США до Азії, потім вона не контролює ринки. Тобто азійські країни віддають свої ринки, але залишають під своїм контролем. Отже поступово втрачається можливість самім компаніям здійснювати інновації. Ми бачимо сьогодні, як вже появилися світові глобальні китайські бренди і їх кількість за останній час значно перевищує появу європейських чи американських брендів. Це свідчить про те, що Китай перехопив ініціативу і надалі вона буде лише підсилюватися. А послаблення колишніх лідерів інновацій буде продовжуватися.

Отже для того, щоб заробляти у цьому світі, треба, по-перше, виробляти інноваційний продукт – не яблука на деревах, а яблука на Айфонах, по-друге, підтримувати можливість здійснювати ці інновації, що забезпечується контролем над замкнутим циклом інновацій.

Переглянути відео: