Ідея щодо позбавлення РФ членства в ОБСЄ виглядає гарно, патріотично. Але вона є більш неоднозначною, аніж ідея виключити Росію з Радбезу ООН, яку неможливо реалізувати.

 

 

Загальне в обох ситуаціях.

І в РБ ООН, і в ОБСЄ Радянський Союз (Москва) був одним із батьків-засновників. В обох випадках за допомогою архітектури цих організацій було зафіксовано політичний паритет СРСР та Заходу у питаннях міжнародних відносин. Обидві організації є механізмами забезпечення балансу інтересів. Але час минув, і тепер замість СРСР – Росія.

 

 

Відмінності.

В архітектурі ООН було зафіксовано просто глобальний політичний паритет.

ОБСЄ — це елемент Гельсинських угод (називається «Заключний акт Наради з безпеки і співробітництва в Європі»,  «Гельсинський заключний акт). Цей документ закріплював не просто непорушність кордонів в Європі, встановлених після Другої світової війни. Він закріплював поділ Європи на сфери впливу Заходу та СРСР. Тобто, по суті, Радянський Союз і США підписали взаємні зобов'язання не переходити „червоні лінії“ в реаліях поділу Європи між двома „полюсами“, центрами впливу.

Росія (як правонаступниця СРСР) апелює до Гельсинського документу у своїх твердженнях, що НАТО щось порушило своїм розширенням на схід. Зрозуміло, що таке тлумачення — це рудимент імперської логіки, який не має підстав. Разом з тим, РФ вже неприховано порушила принцип непорушності кордонів у Європі своїми діями 24 лютого 2022 року. Тобто, по суті, була зруйнована головна частина архітектури, яка лежить в основі Гельсинського документу та ОБСЄ як його елементу.

 

Тому питання у тому, чи має сенс ця організація, якщо там немає РФ з формальної точки зору? Адже розпочавши війну проти України, один із двох „полюсів“ по суті вийшов із угоди.

 

Що далі?

Зараз ОБСЄ та Гельсінські угоди виглядають такими, що втратили головну смислову частину. Звісно, що можна спробувати виключити РФ з цієї організації.

Але який смисл в існуванні ОБСЄ, якщо вона більше не стримує Росію як одну з двох найбільших військових сил Європи і головного ревізіоніста кордонів?

Однозначно, що Гельсінські угоди є суттєво застарілими, тому що відображають військово-політичні реалії, яких вже давно не існує. Тому ОБСЄ може й залишитися, але повинна функціонувати вже на основі нового документу, який визначатиме військово-політичну архітектуру Європи. Але це можливо вже після поразки Росії у війні в Україні.

Без РФ, як відмовиться від ревізіонізму кордонів, нова архітектура безпеки можлива, але буде менш стійкою.

 

 

 

Володимир Воля,

політолог, міжнародник, магістр державного управління.

Експерт у галузі стратегічної аналітики.

 

 

17 січня 2023 р.