У підготовці цього підсумкового документу брали участь: Олександра Бетлій, Артем Біденко, Денис Блощинський, Петро Бурковський, Вікторія Войціцька, Михайло Жернаков, Олексій Жмеренецький, Олександр Зінченко, Дмитро Золотухін, Роман Коляда, Михайло Крікунов, Олексій Макеєв, Ілля Несходовський, Валерій Пекар (модератор і редактор), Алла Петренко-Лисак, Олексій Рябчин, Ірина Соловей, Сергій Стуканов, Катерина Тейлор, Олексій Харченко, Ірина Шиба, Олександр Щерба, Максим Яковлєв

16 вересня на замовлення Проєкту CEU4U, що фінансується Європейським Союзом, була проведена форсайт-сесія «Шлях до Європейського Союзу». Його метою було дослідити ключові чинники та можливі сценарії української євроінтеграції та сформувати основні стратегічні кроки, що мають бути зроблені для успішності, ефективності та швидкості цього процесу.

Форсайт – це методологія активного дослідження майбутнього людьми, які беруть на себе безпосередню відповідальність за створення цього майбутнього. Таке дослідження зазвичай стає першим кроком до його формування – адже той, хто не має власного проєкту майбутнього, стає лише ресурсом для тих, у кого проєкт майбутнього є. Форсайт-сесія зібрала разом 64 учасники та учасниці з Уряду, Парламенту, експертно-аналітичних центрів та профільних громадських організацій. Серед них були економісти, соціологи, політологи, правники, дипломати, культурологи, медійники, екологи, лідери бізнес-об'єднань, футурологи, фахівці з енергетики, освіти, охорони здоров'я тощо.

Дослідження проводилося у часовій рамці 10 років – до 2032 року всі поточні процеси мають призвести до певних результатів, і ми побачимо, яким став шлях України до Європейського Союзу. Загалом було описано 5 сценаріїв, з яких в одному євроінтеграція успішна, у двох сценаріях відбулася, але неуспішно, і ще у двох провалилася.

Структура цього документу наступна:

  1. Ключові тренди, що формують процес євроінтеграції
  2. Сценарний простір (щоб швидко зрозуміти загальну картину, достатньо подивитися цей розділ)
  3. Детальний опис сценаріїв
  4. Ключові відкриті питання щодо євроінтеграції
  5. Метафори теперішнього та майбутнього

Над цим документом разом працювали 23 особи – учасниці та учасники форсайту, які взяли на себе модерацію тих або інших експертних груп, сформованих у процесі колективної творчої роботи, виголошення підсумків та наступну підготовку відповідних розділів документу. Автори та авторки зазначені у розділах, але треба підкреслити, що вони викладають не власні точки зору, а підсумки колективної роботи.

1. КЛЮЧОВІ ТРЕНДИ

Форсайт-сесія почалася з дослідження ключових трендів та чинників, які формують процес української євроінтеграції в найближчі 10 років. Кілька десятків таких чинників були обговорені в семи експертних групах. Нижче наведений їхній перелік.

1.1. Політика, інституції, безпека (Дмитро Золотухін)

Тренди і ключові аспекти розвитку суспільства у сфері політики, еволюції інституцій та забезпечення безпеки розглядалися учасниками у двох часових вимірах одночасно: 1) з позицій процесу інтеграції України в Євросоюз, що відбувається у найближчому майбутньому (ми нині десь між початком цього процесу та станом повної інтегрованості України в ЄС); 2) з позицій оцінки важливості трендів на шляху інтеграції України в ЄС після того, як ця інтеграція відбулася (тобто після повної інтеграції України в ЄС).

1.2. Економіка, ринки, фінанси (Ілля Несходовський)

Війна – це найжахливіше, що може пережити країна. Під час війни руйнується інфраструктура, житло, зупиняються підприємства або їх діяльність обмежується, відбувається масовий відтік капіталів, населення втрачає роботу і відповідно доходи, збільшується бідність, зростає еміграція населення в інші країни, масово гинуть люди (як солдати, так і мирне населення), багато людей втрачає здоров'я тощо. Але також під час війни збільшуються замовлення для підприємств військово-промислового комплексу, активізуються дослідження в цій сфері,  з'являються різноманітні волонтерські організації, що допомагають як армії, так і людям, що потрапили в скрутне становище. Після завершення війни країни стикаються з демографічними втратами, бідністю, зруйнованою інфраструктурою, знищеними або вкраденими засобами виробництва тощо, але при цьому за сприятливих умов і при наявності інвестицій є можливість будувати більш сучасну інфраструктуру, нове, сучасніше житло, розвивати нові види бізнесу.

Тому основними викликами для України після перемоги будуть демографічні проблеми та необхідність залучення великих обсягів інвестицій для відбудови і економічного розвитку, для чого має бути забезпечений вільних рух капіталу, через відповідні норми, інструменти і інфраструктуру.

Необхідною передумовою для відбудови й економічного розвитку України є довіра. Зокрема, рівень міжнародної підтримки України напряму залежить від рівня довіри наших міжнародних партнерів до України, до наших інституцій, нашої відповідальності, нашої здатності виконувати взяті зобов'язання тощо. Україна є більш сильною, якщо суспільство має високий рівень довіри до владних інституцій, до президента, парламенту, уряду, зокрема наскільки вони здатні реалізовувати суспільні інтереси й забезпечувати сталий економічний розвиток. Важлива також довіра всередині суспільства, зокрема між бізнесом, людьми, різними суспільними інституціями тощо.

На заваді довірі стоять поведінкові стереотипи, сформовані травмами минулого. Такі стереотипи підтримуються хронічними проблемами суспільства та інституцій, такими як корупція, коли на державних посадах реалізується власний інтерес, а не інтерес суспільства, популізм влади, яка маніпулює очікуванням суспільства всупереч його інтересам для отримання більшої підтримки, популізм суспільства, що формується через патерналістичні настрої в суспільстві, бажання мати відповідальність без відповідальності, значну бідність і низьку економічну грамотність. Освіта відіграє важливу роль для боротьби з популізмом, крім того, якісна освіта дозволяє зменшити існуючий розрив між потребами економіки й навичками працівників тощо. Бідність необхідно зменшувати шляхом створення умов для економічного зростання, а також сприянням розвитку соціально орієнтованого бізнесу.

Підвищують довіру в суспільстві відповідні норми, що визначені й закріплені законодавством, яке відповідає найкращим міжнародним практикам, а також інституції, які мають бути незалежні від політичного впливу, спроможні реалізовувати свої завдання і функції, мати належну матеріальну базу і забезпечені відповідними фахівцями, вони мають забезпечувати міжсекторальну взаємодію заради досягнення найкращих результатів і сталого розвитку.

Основою економічного зростання є розвиток приватної сфери (побудова країни підприємців), коли приватні підприємства отримують можливість на рівних конкурувати з державними послугами. Зокрема, через збільшення кількості приватних садочків, приватних шкіл, які через батьків отримують державне фінансування, через масову приватизацію (збільшення частки приватних підприємств), через концесію (приватні дороги, об'єкти інфраструктури, порти), покращення доступності до оренди державного й комунального майна тощо.

1.3. Суспільство, норми, культура (Алла Петренко-Лисак)

1.4. Технології та інформація (Артем Біденко)

1.5. Захист  довкілля, клімат та енергетика (Олексій Рябчин)

1.6. Людина, освіта, охорона здоров'я (Денис Блощинський)

Два контексти важливих викликів та потенційних джерел розвитку, які можуть суттєво вплинути на розвиток суспільства в цьому напрямку:

До внутрішнього контексту були віднесені наступні позиції:

У зовнішньому контексті виділили наступні чинники:

Окремими наслідками тих трендів, які ми бачили за останні роки є потужна хвиля еміграції, з якою ми нічого не можемо зробити зараз і яка дуже сильно впливатиме на весь контекст пов'язаних людиною понять та подій в нашому суспільстві, та 74-77 позиція у Human Development Index.

1.7. Право, регуляторна сфера (Михайло Жернаков)

 

2. СЦЕНАРНИЙ ПРОСТІР

Після вивчення трендів учасники та учасниці перейшли до окреслення сценаріїв української євроінтеграції. Для того, щоб сформувати сценарний простір, потрібно визначити найважливіші варіативні фактори й тренди, тобто такі, що піддаються впливу, або характер дії яких невизначений чи може мінятися (натомість невідворотні тренди не залежать від дій будь-яких суб'єктів).

Найважливішими варіативними факторами та трендами були визначені наступні (список подано в порядку зменшення кількості набраних ними балів):

Три варіативні тренди, що йдуть з великим відривом, були обрані для окреслення сценарного простору української євроінтеграції. 

Формально число сценаріїв могло би бути 2 х 2 х 2 = 8, але три сценарії є неможливими (не може бути правосуддя в умовах неспроможних інституцій, а також не може бути "країна підприємців" в умовах відсутності інституцій та правосуддя). Таким чином, сценарний простір включає 5 сценаріїв.

Лише один зі сценаріїв (“We are the champions") представляє успішну євроінтеграцію. У двох інших сценаріях євроінтеграція, можливо, й відбулася (а можливо, зірвалася), але її наслідки є дуже сумнівними для українських громадян: у сценарії "Вбити дракона і стати драконом" маємо справу з маленькою євроінтегрованою подобою Китаю (не очевидно, що Європейський Союз захоче мати членом таку країну, хіба що у випадку суто формального підходу до української євроінтеграції як до призу за перемогу), а у сценарії "Дитячий садочок / Гетманцевщина" євроінтегрована Україна має величезну роль держави в економіці та інших сферах життя та / або олігархічні монополії, близько пов'язані з політичним керівництвом (трохи схоже на режим Орбана в Угорщині), а європейські регуляції використовуються для обмеження масового підприємництва. Ще у двох сценаріях маємо повний провал: в одному з них має місце сповзання в авторитаризм, в іншому – надмірне послаблення державних інституцій, можливо, аж до стану "проваленої держави" або "м'якого авторитаризму".

 

3. ДЕТАЛЬНИЙ ОПИС СЦЕНАРІЇВ

3.1. Сценарій "We are the champions"

(Олександра Бетлій)

Передумови:

Найскладніший сценарій для впровадження, бо вимагає 100% реалізацію реформ, які вже є на порядку денному і з'являться там в процесі вступу до ЄС.

Короткий опис ролей за цим сценарієм можна описати у такий спосіб:

Основні характеристики країни у 2032 році внаслідок втілення цього сценарію:

Досягнути такої країни можливо лише зі спроможними громадами.

Траєкторія руху за цим сценарієм (як ми побудували таку країну):

Ключові гравці

Хто програє

Важливо врахувати, що у короткостроковому періоді від впровадження цього сценарію втрачає багато категорій громадян. Так, йдеться про втрати для тих, хто не ефективний і не адаптивний до змін. Водночас в результаті зокрема реформи в сфері енергетики та соціальної допомоги всі сплачуватимуть ринкові тарифи на житлово-комунальні послуги, а соціальну допомогу отримають лише найбідніші. Але населення виграє в довгостроковому періоді від вищої якості життя в країні. Тому нагально важливою є правильна та ефективна державна комунікація відповідних змін та реформ, яку також має підтримати громадянське суспільство.

Що потрібно робити:

Державі:

Європейському Союзу:

Громадському сектору:

Індикатори точки розщеплення (як ми дізнаємося, що це настало)

 

3.2. Сценарій "Дитячий садок / Гетманцевщина"

(Дмитро Золотухін)

Передумови і характеристики розвитку цього сценарію:

Це негативний сценарій, за якого євроінтеграція нібито відбулася успішно, все ніби добре для широких верств населення (значної частини електорату), однак найбільш активний прошарок українського суспільства – підприємці – перебуває у занепаді через збільшення частки держави в економіці та монополізм у післявоєнний період.

Основні характеристики

Ключові події (траєкторія руху)

Ключові гравці

Хто виграє, хто програє

Виграють:

Програють:

Що робити громадському сектору

Питання відновлення України потребуватиме дуже значних коштів. Зараз іде дискусія про те, хто дійсно буде контролювати розподіл та реалізацію цих коштів. Даний сценарій показує, що у короткостроковій перспективі централізація використання донорських коштів на відновлення післявоєнної України може мінімізувати масштаби зловживань чи розкрадання коштів. Але насправді, у середньостроковій та довгостроковій перспективі, надмірна централізація державою фінансових потоків європейської підтримки може негативно відобразитися на конкурентному середовищі. А отже, Євросоюзу слід розглядати як потенційного партнера широкі бізнес-спільноти на противагу державним дороговказам.

Інша важлива загроза полягає у бездумному (чи свідомо спрямованому на монополізацію галузей економіки) використанні європейських регуляцій, що призводить до масового згортання підприємницької активності та зниження конкуренції на ринках.

Індикатори точки розщеплення (як ми дізнаємося, що це настало)

 

3.3. Сценарій "Вбити дракона і стати драконом""

(Роман Коляда)

Передумови:

У цьому сценарії євроінтеграція можлива лише за умови, якщо ЄС формально погодить членство України за відсутності прогресу у реформах.

Основні характеристики

Ключові події (траєкторія руху)

Ключові гравці

Хто виграє

Хто програє

Як програють, так і виграють

Що нам робити

Індикатори точки розщеплення (як ми дізнаємося, що це настало)

 (завершення читайте тут)