«Нормандський саміт» вкотре повернув увагу до «формули Штайнмайєра», адже на цей раз в підсумковому комюніке було прописано, що Україна погодилася на інкорпорацію цієї формули в національне законодавство. Відразу слід зазначити, що формула Штайнмайєра" — не "перемога", але й не "зрада". Це ключове, що потрібно розуміти щодо неї. Тепер щодо причин.


ЧОМУ НЕ "ПЕРЕМОГА"?

Текст формули недосконалий. Ба більше, в ньому порушена сама логіка, яка й вкладалася в її формування. Зокрема, згідно цієї формули закон про особливості місцевого самоврядування в ОРДЛО вступає в дію на постійній основі після публікації звіту ОБСЄ, в якому вибори визнаються як такі, що відповідають стандартам ОБСЄ та УКРАЇНСЬКОМУ ЗАКОНОДАВСТВУ. Отже фактично ОБСЄ бере на себе функцію українського ЦВК, що є неправильним і суперечить логіці формули. Тому важливим мало б бути для української сторони включити в перелік суб'єктів, які дають оцінку виборам і від якої залежить визнання виборів як таких, що відбулися згідно українського законодавства, Центральну виборчу комісію. Це логічно, це потрібно і це просто по-державницьки. Ну не може центральний орган державної влади бути виключений з процесу оцінки виборів та загалом виборчого процесу!

Чому відсутність згадки ЦВК є ризикованою? Враховуючи вплив Росії на низку держав-членів ОБСЄ, можливість корупційно впливати на роботу спостерігачів та загалом Бюро демократичних інститутів та прав людини (структурна одиниця ОБСЄ, яка і буде давати оцінку виборам), ми можемо отримати ситуацію, коли міжнародна спостережна місія свідомо закриватиме очі на порушення під час виборчого процесу, що зробить можливим визнання виборів міжнародною спільнотою. Ми ж будемо просто заручниками такого розвитку подій, адже згідно "формули Штайнмайєра" ми самоусунулися з процесу оцінки виборів. Сприяє такго негативному для України сценарію і те, що в тексті формули, який був погоджений в рамках ТКГ в жовтні цього року, наголошується, що позачергові вибори в ОРДЛО мають !"в цілому"! відповідати міжнародним стандартам, що залишає простір для маніпуляцій і вибіркового підходу ОБСЄ до того, на що "закривати очі", а на що "відкривати"


ЧОМУ НЕ "ЗРАДА"?

Умови, умови, умови! Саме умови, в яких вона запрацює практично будуть визначати користь "формули Штайнмайєра" для наіональних інтересів України. Уявимо, що вибори проводяться за участі нашого ЦВК, поліції (загалом силового блоку), ЗМІ, українських політичних партій, громадських організацій, з контролем кордону, тоді "формула Штайнмайєра" абсолютно не працює проти України. Вона може працювати проти України, якщо ми будемо не в змозі повноцінно контролювати ситуацію в ОРДЛО і навіть якщо безпекову ситуацію буде контролювати умовна миротворча місія (адже це та ж загроза використання Росією свого впливу на ОБСЄ). Я, чесно кажучи, взагалі сумніваюсь, що ми дійдемо до етапу її практичної реалізації, тому вона як була закована папером, так і, напевно, залишиться.


В чому я переконаний, так це в тому, що погодження саме такої редакції "формули Штайнмайєра" в рамках ТКГ і, як ми бачимо, інкорпорація її в національне законодавство — це помилка української влади. Ми забігли занадто вперед. Я розумію, що це було зроблено тому, що Кремль поставив це умовою для відродження "нормандки" і часткового виконання безпекової частини "Мінська", але це не виправдання того, що ми погодилися на саме таку редакцію. "Формулу..." можна було прописати краще, хоча підозрюю, що РФ не погодилася б на редакцію з ЦВК.

Та й не варто забувати, що де-факто сама по собі визнана Україною "формула Штайнмайєра" нічого напряму Росії не дає за . Абсолютно нічого. Кремлю корисна "формула..." з точки зору її інформаційної ваги в українському суспільстві. В. Путін добре знає, наскільки контроверсійна і потенційно вибухова "формула..." для українців, тому згода української влади на її інкорпорацію в законодавство в такій редакції — це можливість розхитати ситуацію, що, звичайно ж, на користь Росії.