Пандемія Covid-19 та методи протистояння їй у різних країнах створили глобальну фінансову кризу 2020 року. В контексті цього влада у всіх країнах запроваджує заходи з підтримки громадян та бізнесу. Є країни, що мають дуже серйозні фінансові можливості на це.

Так, сенат США схвалив законопроект про підтримку їх економіки під час боротьби з коронавірусом на суму 2 трильйони доларів США. Прем'єр-міністр Японії заявив, що його уряд запровадить найбільший в їх історії пакет економічних заходів для подолання негативного впливу нового коронавірусу на близько 518 млрд доларів США. Німеччина планує виділити 156 млрд євро на підтримку бізнесу, що постраждав від коронавірусу.

Український бюджет таких можливостей не має, тому влада обмежилася включенням карантину до підстав для допомоги по частковому безробіттю та деяких податкових пільг, обіцяє фінансову допомогу, щоправда, поки не конкретизуючи її розміри. Тому, вже класично, українським громадянам та бізнесу слід сподіватися на себе.

Та навіть в умовах тотальної невизначеності, що є зараз на всій планеті, помітно деякі можливості. Зупинимось на двох перспективних формах організації підприємництва у пост-коронавірусному світі: сімейному бізнесі та франчайзингу.

Сімейний бізнес — це та комерційна діяльність, якою займаються члени сім'ї, родини. В Україні справжня кількість таких компаній на даний час невідома. Це і через відсутність серйозних аналітичних досліджень на цю тему, і через те, що багато приватних українських компаній ще не ідентифікують себе сімейними, хоча і є такими.

При цьому тільки з українського великого бізнесу можна виділити десятки, якщо не сотні, дуже відомих сімейних компаній, як то: мережа торговельних центрів Епіцентр К, інтернет-магазин Rozetka, фармацевтична компанія «Дарниця», ритейл-компанія преміум-категорії Helen Marlen Group і інші.

Соціальна ізоляція в період пандемії Covid-19 обмежила наше коло взаємодії до безпечного — сім'ї. І якщо у вашій родині здорові взаємовідносини між її членами, то у ній є фундаментальна цінність – довіра. А це саме те, чого так часто не вистачає у бізнесі: один співзасновник не довіряє іншому, власник не довіряє найманому управлінцю і так далі. Саме тому безумовну довіру доцільно виділити як головну складову успішного сімейного бізнесу.

Ще один дуже важливий критерій вдалого сімейного бізнесу – довгостроковість діяльності. Це має свої передумови: учасники сімейного бізнесу більше прислухаються один до одного, не нехтують думками іншого, вони менш схильні до ризикових фінансових операцій, вони інвестують у проривні технології, вчасно оновлюють обладнання, навчають персонал, вони мають триваліший горизонт планування, адже мислять категорією «відповідальності перед сім'єю».

Підтвердженням цього є сотні успішно існуючих по всьому світу вже по кілька століть сімейних компаній, деякі з яких стали надвідомими бізнес-династіями: Ротшильди — міжнародна династія підприємців, фінансово-промислова група (до речі, у XIX ст. говорили: «У світі лише шість великих імперій — Велика Британія, Росія, Франція, Австро-Угорщина, Пруссія і Ротшильди»); Рокфеллери — американська сім'я промисловців, політиків і банкірів, одна з найбагатших сімей у світі; Онассіси – грецька сім'я підприємців, судновласників, мільярдерів.

Чому я виділяю тенденцію до подальшого зростання кількості сімейних компаній в Україні і вважаю її корисною?

Після виходу з карантину та поточної соціальної ізоляції чимало підприємців зіткнуться з складними викликами, підвищенням напруженості при взаємодії з партнерами, контрагентами, персоналом. На контрасті з цим, позитивний досвід родинної взаємодії, сповнений взаємопідтримки та довіри у кризовій ситуації, може усвідомитись як важливий елемент, якого не вистачає в бізнесі. А сформовані коронавірусом потреба та дефіцит безпеки впливатимуть на поступове долучення до бізнес-процесів власних дітей, родичів (як майбутніх потенційних спадкоємців), що також стане поштовхом до трансформації приватних компаній у сімейні.

Франчайзинг, як модель бізнесу, в Україні вже добре відома. Близько 600 компаній пропонують співпрацю у такій формі. Це яскравий приклад стратегії win-win. Для франчайзера створення власної франшизи та її поширення — це дешевий спосіб масштабування свого бізнесу, виходу в регіони. Для франчайзі ж купівля франшизи – це, в свою чергу, реальна нагода швидко розпочати комерційну діяльність не «з нуля», а розвивати вже існуючий бренд (хоч і не свій), технології, процеси, що в цілому мінімізує ризики провалу, особливо для підприємців-початківців.

За підсумками 2019 року найпопулярнішими в Україні виявились франшизи у сфері громадського харчування, сфері послуг, торгівлі. Наприклад, мережа шоколадних крамниць і кав'ярень Львівська Майстерня Шоколаду, французька булочна-кав'ярня «Франс.уа„, мережа кав'ярень Aroma kava, мережа супермаркетів Novus. Активно розвиваються послуги в сферах освіти, спорту чи готельних послуг (InterContinental, Holiday Inn, Hilton). При цьому вибір франшизи в інших сферах комерційної діяльності в Україні доволі обмежений, а пропозиції від міжнародних франчайзерів майже відсутні.

Чимало компаній різних масштабів не виживе після поточного карантину. Криза 2020 року очистить ринок, на ньому залишиться той бізнес, що має професійний колектив, чітко відпрацьовані процеси, правильну фінансову модель та якісний, актуальний продукт. Водночас, буде створюватись багато мікро, малих та середніх бізнесів у різних сферах. Для частини з них франчайзинг може стати нагодою розпочати комерційну діяльність «не наступаючи на граблі», бо це вже замість них зробив франчайзер. При цьому дуже важливо підійти вдумливо до вибору виду франшизи.

Для діючого успішного ж бізнесу, наприклад, у сфері сільського господарства, деяких фінансових послуг, автомобільних перевезень чи будівництва, який виживе і готовий зростати у пост-кризовий період, це чудовий час масштабуватись!

Американський маркетолог та підприємець Раян Голідей у своїй книзі «Напролом» слушно зазначає, що «під правильним кутом зору усе навколо – від економічної кризи до особистої трагедії – стає шансом просунутися ще далі». Ця колонка, як і попередня, «8 підказок малому бізнесу від коронавірусу» не є універсальними рецептами бізнес-успіху. Це, радше, нагода для читача зберегти широкий погляд в турбулентному світі.

Юрій Тустановський

https://www.facebook.com/yuriytustanovskyy

публіцист, аналітик трендів