Коли світ подолає COVID-19, ми недорахуємось багатьох компаній різних масштабів: і самозайнятих осіб, і представників сімейного, малого та середнього бізнесу, та й корпоративний сектор понесе втрати. Міжнародна організація праці (МОП) прогнозує, що близько 25 мільйонів людей можуть втратити роботу у всьому світі внаслідок COVID-19 (для порівняння, за часів фінансової кризи 2008-го року без роботи залишилось 22 мільйони людей). «Збільшиться і частка осіб, що мають роботу, але перебувають за межею бідності, оскільки їх дохід не задовольнятиме базові потреби. Таких людей стане більше — від 8.8 до 35 мільйонів у всьому світі», — прогнозує МОП.

Але як би не було важко, цей вакуум швидко заповнять нові підприємці, бізнеси.

Саме тому я свідомо акцентую увагу на діях, які малий бізнес має робити вже сьогодні, щоб у пост-коронавірусному світі бути… і бути прибутковим.

1. Оцифровуйтесь. Чи, як казав Віталій Кличко, «діджиталізація».

Створіть свій вебсайт. Почніть продавати в інтернеті. Для цього або зробіть свій інтернет-магазин, або продавайте через агрегатори чи маркетплейси. На щастя, їх є безліч і в Україні, і по всьому світу. В залежності від вашого продукту, це може бути Amazon, Etsy, Rozetkа, Hotline, Prom і багато інших. Якщо бачите перспективу, рухайтесь далі — створіть свій мобільний додаток. Цінуйте час, і якщо це не критично, то замість їхати на зустрічі чи збирати всіх на наради поспілкуйтесь в Zoom, чи напишіть електронного листа.

2. Переходьте у безготівкову взаємодію.

Світ рухається до cashless economy (безготівкової економіки). Виходьте з готівкової взаємодії. З усіма: з працівниками, контрагентами, покупцями. Забезпечте зручний для вашого клієнта спосіб електронного платежу. Відкрийте зарплатний картковий проект в банку і платіть зарплати безготівково. Витрати підприємства при виплаті заробітної плати на карткові рахунки співробітників будуть меншими, порівняно з тим, коли заробітна плата виплачується готівкою. Виплати на карткові рахунки можливо автоматизувати, суттєво зменшивши при цьому витрати часу та кількість співробітників, які необхідні для здійснення нарахувань та проведення виплат.

3. Просувайте себе у соціальних мережах.

Якщо раніше це комусь видавалось чимось з розряду фантастики, то сьогодні соціальні мережі вже є перевіреним чудовим каналом продажів для різних продуктів. Заведіть сторінку свого бізнесу у Facebook та Instagram. Наповнюйте їх унікальним контентом. Завойовуйте аудиторію, спілкуйтесь з нею.

4. Долучіться до дієвої профільної асоціації у вашому регіоні.

Проактивні представники бізнесу практично зі всіх сфер дільності в Україні вже створили багато різних профільних асоціацій. Вони вже об'єднали навколо себе велику спільноту. Ваша долученість до цих організацій дасть змогу розширити коло ділових контактів, знайти потенційних партнерів, постачальників. А також, рости та вчитись в конкурентному середовищі. Правильно організовані асоціації є потужними лобістами інтересів цілих галузей та з ними рахуються навіть державні органи.

5. Організуйте або долучайтеся до заходів, що просувають вашу сферу в цілому.

Гляньте на ваш бізнес з певної відстані. Ви не просто маленький виробник чи продавець. Ви — складова певної галузі. Навколо неї є ще ряд суміжних сфер. Подумайте до кого ще ви можете звернутись з пропозицією про партнерство? Хто може робити крос-продажі ваших продуктів? Бачите анонс виставки, конференції чи іншого заходу — беріть участь. Це принесе вам лише плюси.

6. Підвищуйте свою фінансову грамотність.

Зараз провідні освітні платформи виклали у відкритий доступ якісні навчальні програми. В тому числі, про фінанси https://lvbs.com.ua, підприємництво https://prometheus.org.ua. Знайдіть час освоїти ці знання. Щоб розуміти що таке собівартість, рентабельність, виторг, дохід, постійні, змінні, валові (загальні), середні, граничні, альтернативні витрати, як отримати максимум вигоди від впровадження бюджетування, як розробити план продажів, як коректно вести облік, як правильно платити податки, як залучити позику чи інвестицію і багато іншого.

7. Інвестуйте у знанння, навички.

Вчіться самі і розвивайте свій персонал. Прошу, не піддавайтесь стереотипним думкам про те, що зараз на це немає часу чи грошей. Я вам скажу неприємну правду: на це ніколи немає часу та грошей. Так ось, в період пандемії провідні освітні заклади світу усіх профілів безкоштовно відкрили свої навчальні курси у різних дисциплінах. До прикладу, опануйте (безкоштовно!) нарешті англійську — https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/home, http://learnenglish.britishcouncil.org, https://www.duolingo.com.

8. Інвестуйте у здоров«я. Своє, працівників, а з часом, і покупців.

Проаналізуйте пропозиції страхових компаній. Маєте фінансову змогу — укладіть договори медичного страхування для колективу. Не маєте змоги зараз — пообіцяйте собі зробити це пізніше, коли стабілізуєте доходи. Прагнучи до цього, тим часом, робіть те, на що є ресурс у всіх: забезпечте персонал якісними офісними кріслами, купіть захисні окуляри для роботи з комп»ютерами і т.д. Таких варіантів сотні. Головне — проявіть турботу про здоров'я працівників. Бо слушно зауважив Брайан Трейсі: «Колись я вважав, що люди — важлива частина будь-якого бізнесу. А потім відкрив велику істину — люди і є бізнес!».

Звісно, універсальних чудо-рецептів не буває. Не є такою і ця підбірка. Це пропозиція українському бізнес-середовищу подумати не лише у форматі «що держава має зробити для мене, щоб мій бізнес вижив?», а й у форматі «куди мені самому варто докласти зусиль, щоб рости?».

Юрій Тустановський

https://www.facebook.com/yuriytustanovskyy

публіцист, аналітик трендів