День презентації патрульної служби в Києві — хеш-тэг #KiyvPolice увійшов в топ-5 українського твіттера. В інстаграмі користувачі не втомлювалися публікувати селфі з новими поліцейськими, а #зрада в стрічці фейсбука еволюціонувала у #перемогу . Шлях, який пройшли цивілізовані країни світу, Україна тільки починає.
Наприклад, Польща. В середині 80-х, за декілька років до краху соціалізму, поліції довіряло до 30% населення. В Україні в 2013 році дослідження Інституту соціології показали, що повністю довіряє міліції лише 1% населення. На фоні такої дискредитації правоохоронної системи повернути довіру – завдання складне, але реальне.
Умови у поляків звичайно були легші, як внутрішні, так і зовнішні, але розглядати досвід дружнього сусіда, як приклад у цьому питанні,можна.
Після зміни влади та початку процесу демократизації держави почався процес реформування поліції. Старт змін почався із «Закону про поліцію», прийнятим 6 квітня в 1990 році. Таким чином поліцію відділили від інших органів внутрішніх справ та адміністрацій. Але найбільші зміни відбулися в період 1995-1999 років. Було чітко розмежовано кримінальну службу та службу профілактики. Місцеві сили поліції було розформовані. В поліції було створенні служби, які відповідали за матеріальне-технічне забезпечення відомства, за внутрішню безпеку – бюро внутрішніх справ, яке збирає інформацію про правопорушення самих поліцейських. Також в структурі органу була створена судова поліція. Окрім цього, були розширені права на застосування вогнепальної зброї. Цей комплекс змін перетворив польську поліцію, яка була мілітарною силою, на силу, яка служить суспільству. Принаймні, така думка висловлюється в розділі про Польщу в книзі «Реформування поліції в країнах Центральної та Східної Європи: Необхідність змін».
Більш важливіші зміни прийшли разом з реформою децентралізації, а саме у структурі поліції. Поліція, залишаючись окремою структурую від загальнодержавної адміністрації і зберігаючи свою централізовану організованість під керівництвом головного комісара, ставала частинами адміністрацій воєводств та повітів. Тепер поліція підпорядковувалась воєводі на рівні воєводства та старості на рівні повіту. Центральні органи в такому разі мають вплив тільки на кадрові та фінансові питання.
Воєвода визначає рівень загроз і вирішує, в якому напрямі повинна працювати поліція, а місцевий керівник поліції реалізує поставлені завдання в життя. Те ж саме відбувається і на рівні повіту. Місцева влада має вплив, в рамках компетенції звісно, на поліцію, адже саме вони остаточно затверджують поліцейських начальників. Такі керівники щорічно звітують перед місцевою владою та мешканцями про зроблену роботу та загрози. Вони повинні постійно інформувати про громадський порядок представника адміністрації залежно від адміністративного рівня — воєводу, старосту, мера.
Що стосується бюджету, то з 2000 року по сьогодні витрати на утримання поліції збільшилися в два рази. В 2015 році на правоохоронців в бюджеті заплановано 8,66 мільярдів злотих. В минулому 2014 році утримання поліції обійшлося бюджету країни в 8,8 мільярдів злотих, на заробітну плату з яких було витрачено 1,4 мільярди.
Загалом, за інформацією з офіційного сайту поліції, з цієї суми 348,5 мільйони було витрачено на будівництво нових об'єктів. Треба враховувати, що додатковим джерелом фінансування є й Європейський Союз. Кошти з ЄС, як правило, йдуть на ремонт та термомодернізацію будівель, закупівлю обладнання зв'язку, програмного забезпечення, комп'ютерів, різноманітного обладнання та транспортних засобів.
Зарплата польських полісменів залежать від посади, досвіду та обов'язків. Місячний прибуток головного коменданта поліції становить 14 тисяч злотих – близько 80 тисяч гривень. Його заступники – 12 тисяч. Начальник поліції воєводства – 8, 8 тисяч, а керівники поліції повіти чи міста – 6 тисяч. Звичайний поліцейський отримує 2,4 тисячі.
Сьогодні в автопарку польської поліції майже половина транспортних засобів не експлуатувалася більше 3 років. Полісмени патрулюють Польщу на автомобілях марок Kia Ced`d, Alfa Romeo 159, Fiat Bravo, Opel Vectra, Skoda Superb i Octavia, Opel Astra i VW Passat.
Оновлення автомобілів відбувається постійно. В 2007-2009 роках транспортних засобів було закуплено на 713 мільйонів злотих – це 8 тисяч 315 нових машин. В 2010 році автопарк поповнився 879 автомобілями та 368 мотоциклами.
Як результат всіх зусиль західного сусіда — в 2014 році згідно соціологічних досліджень, 71% поляків повністю довіряли поліції...