У п'ятницю 5 червня КМІС «викатив» соціологію, яка багатьох змусила здивовано пошевелити бровами. Надвисокі показники Смешка і Медведчука явно не вписуються у звичну картину.
Можливо, їхній рейтинг різко пішов вгору останнім часом? Але таке наївне питання було відкинуто майже одразу.
Бо опитування КМІС датоване аж 30 квітня, але оприлюднили його тільки зараз. В останнє з таким доводилося стикатися під час президентської кампанії, коли група «Рейтинг» також виходила у ЗМІ з дослідженнями місячної і більше давнини, і це бувало лише тоді, коли результати опитувань їхніх колег показували не такі високі як комусь би хотілось показники Тимошенко, і занадто високі — Порошенка.
Крім того, в цьому опитуванні КМІС — одразу два представника ОПЗЖ, бо значиться ще й прізвище Бойка. І чомусь відсутній Гриценко.
Словом, дивне якесь опитування, яке змушує замислитись над ситуацією в українській соціології, та адекватності цієї дисципліни як такої сучасному світу.
Соціологія в Україні і раніше не відрізнялася цнотою в частині використання в політичній боротьбі, маніпуляціях і т.д. І мова не про якісь одноденки, а про компанії з ім'ям. Останнім же часом це робиться іноді аж занадто відверто
Приміром, протягом 2019 року зі своїм рейтингом і «Рейтингом» триумфально йшла Юлія Тимошенко. В тому сенсі, що саме «Рейтинг» регулярно повідомляв про її зростаючу популярність. Поки не з'явився Зеленський.
П'ятничне опитування КМІС теж дає підстави припускати явне пересмикування щодо підбору прізвищ, що у свою чергу призводить до викривлення результатів.
Цікаво і інше. Смешко свою участь у виборах президента 2019 оголосив через 112 канал, і там же вів значну частину інформаційної кампанії. Зараз в одному опитуванні і він, і Медведчук «вистрілюють».
Співпадіння? Який між ними зв'язок. Скажемо так — він точно є.
Хто очолював штаб Смешка? Гордон.
Звичайно, в будь-якій ситуації соціологи пошлються на те, що таким були замовлення, і саме замовник, який гроші заплатив, визначав рамку опитування. Але ж кому від цього легше?
Якщо самих соціологів так можна використати, то яка ціна їхніх опитувань? Навіщо їх оприлюднювати? Суспільство зацікавлене в регулярних, незалежних дослідженнях, а не у просуванні за їхньою допомогою якихось імен.
А загалом, час подумати над тим, якою може бути альтернатива стандартним опитуванням зі спрощеними питаннями довіряю/недовіряю.
Очевидно, що світ став складнішим, і потребує більш розгорнутих, і головне — чесних даних щодо суспільних настроїв.