Интернет
полон рекомендаций и анализа того, как противодействовать незаконному
задержанию со стороны правоохранительных органов. А вот когда
рассматриваешь вопрос со стороны эколога-активиста, который выполняет
работу правоохранительных органов и препятствует совершению
экологических и других правонарушений, то тут всё предстает совершенно в
другом свете. Ведь правонарушитель нынче борзый, насмотревшийся ютуба. И
хоть он не знает ни своих прав и обязанностей, ни полномочий
правоохранительных органов, но четко уверен в том, что универсальным
рецептом даже на законные требований сотрудника полиции или
общественного инспектора будет вариант «послать всех на „йух“. И я вам
скажу, в большинстве случаев это работает.
Ну ладно экоинспектор, но полиция... „Нас послали, мы и пошли“ — такая обычно следует реакция.
Такая позиция совсем не добавляет порядка в нашей стране и доверия к правоохранительной системе. А потом мы удивляемся, чегой-то полицейские не „прекращают правонарушение“, а наблюдают со стороны, курят или звонят кому-то по телефону?
Скажу как человек, не раз побывавший в подобных ситуациях, вопрос каталажки и наручников становится все более актуальным в настоящее время и способен очень сильно охладить „горячие головы“ и заставить задуматься в следующий раз, если все стороны действуют четко по закону и знают свои права.
На встрече с Богонисом и сотрудниками патрульной полиции я неоднократно говорил о необходимости тренингов и правовой отработки различных ситуаций. Но это был глас вопиющего в пустыне. Однако на деле такие тренинги показали бы проколы в действующей законодательной системе и дали бы толчок к ее совершенствованию.
А сейчас мы имеет только перегибы — со стороны полицейских, которые ПРЕВЫШАЮТ свои полномочия или вообще НЕ ИСПОЛЬЗУЮТ их, так и со стороны граждан, докатившихся до полного правового нигилизма.
Наведение правопорядка на местах без участия полиции становится все более актуальным вопросам. И надо понимать, как этот вопрос решать в ближайшее время на уровне местного самоуправления.
Например, сегодня производить задержания могут члены громадських формувань з охорони правопорядка. Первый шаг — создавать такі формування відповідно до закону і починати використовувати ці повноваження:
Стаття 263. Строки адміністративного затримання
Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години. У виняткових випадках, у зв'язку з особливою потребою законами України може бути встановлено інші строки адміністративного затримання.
Осіб, які порушили прикордонний режим або режим у пунктах пропуску через державний кордон України, може бути затримано на строк до трьох годин для складення протоколу, а в необхідних випадках для встановлення особи і з'ясування обставин правопорушення — до трьох діб з повідомлення про це письмово прокурора протягом двадцяти чотирьох годин з моменту затримання або на строк до десяти діб з санкції прокурора, якщо правопорушники не мають документів, що посвідчують їх особу.
Осіб, які порушили правила обігу наркотичних засобів і психотропних речовин, може бути затримано на строк до трьох годин для складання протоколу, а в необхідних випадках для встановлення особи, проведення медичного огляду, з'ясування обставин придбання вилучених наркотичних засобів і психотропних речовин та їх дослідження — до трьох діб з повідомленням про це письмово прокурора протягом двадцяти чотирьох годин з моменту затримання або на строк до десяти діб з санкції прокурора, якщо правопорушники не мають документів, що посвідчують їх особу.
Осіб, які вчинили дрібне хуліганство, злісну непокору законному розпорядженню або вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, а також військовослужбовця чи образу їх, публічні заклики до невиконання вимог працівника міліції чи посадової особи Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, може бути затримано до розгляду справи суддею або начальником (заступником начальника) органу внутрішніх справ. До розгляду суддею справи може бути затримано також осіб, які незаконно перетнули або зробили спробу незаконно перетнути державний кордон України, вчинили злісну непокору законному розпорядженню або вимозі військовослужбовця чи працівника Державної прикордонної служби України або члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, порушили порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій або проявили неповагу до суду чи торгували з рук у невстановлених місцях. Iноземців та осіб без громадянства, які порушили правила перебування в Україні і транзитного проїзду через територію України, може бути затримано до розгляду справи суддею або посадовою особою органу Державної прикордонної служби України.