Віче

Ця війна рано, чи пізно закінчиться, і нам слід замислитися над тим, якою має бути наша країна та влада у поствоєннний період, і як саме суспільство має впливати на владу, щоб в країні відбувались демократичні зміни?

Почнемо з переліку визначень, якою взагалі буває політична влада у світі:

Олігархія (від грецької – «влада небагатьох») – невелика група людей, що контролюють країну, чи організацію. Керівна група представників фінансово-промислового капіталу, яка зосереджує у своїх руках основну владу і визначає внутрішню та зовнішню політику країни. Політичний режим, у якому влада (політична, економічна та інші) належить невеликій та якісно згуртованій групі осіб.

Олігархія – недемократична форма правління, що забезпечує панування вузького кола небагатьох осіб (олігархія). Владна еліта, яка очолює і репрезентує олігархічне. Визначальною характеристикою олігархії є підпорядкування влади невеликій групі осіб для задоволення власних інтересів, насамперед тих, що стосуються нагромадження багатств і одержання привілеїв.

Демократія, народоправство – політичний режим, за якого єдиним легітним джерелом влади в державі визначається її народ. При цьому управління державою здійснюється народом, безпосередньо (пряма демократія), або через обраних представників (представницька демократія).

Іноді демократію визначають також як набір ідей і принципів, що стосуються свободи, оскільки вона є інституціональною свободою. У формулюванні 16-го президента США Авраама Лінкольна, демократія – врядування «іменем народу, силами народу і для народу».

Автократія (самодержавство) – форма політичного режиму держави, де вища державна влада належить одному субєктові. Цей субєкт – глава держави – є джерелом і носієм суверенітету державної влади. Суверенний субєкт має вищу законодавчу, виконавчу і судову владу.

Населення, у тому числі економічно панівний соціальний клас, прямої правової участі в утворенні державних органів не бере, або ця участь має формальний характер й істотно не впливає на функціонуванні державних інститутів. Автократичні форми держави характеризуються також міцною централізованою владою, при якій місцеві органи є лише виконавцями волі вищих органів.

Гібридним вважається режим, у якому на виборах мають місце значні порушення, які часто не дозволяють вважати їх вільними та справедливими. Уряд може тиснути на опозиційні партії та опозиційних кандидатів. Порівняно з повноцінними демократіями помітна істотна слабкість політичної культури, функціонування держави та політичної участі. Корупція, як правило, значно поширена, верховенство права слабке. Громадянське суспільство слабке, наявне переслідування журналістів, а судова влада не зовсім незалежна.

Якщо до війни в нас був так званий «гібридний режим» зі змішаними ознаками, як демократичної, так і авторитарної влади, то зараз це авторитарний режим, одноосібна диктатура президента Зеленського та його партії.

Усі опозиційні телеканали перекриті, а проросійська партії заборонені. Владу в країні майже відразу після початку війни було узурповано в одних руках і ця людина жорстко та централізовано керує державою. Як довго це триватиме – не відомо. Але Захід йому не шкодить. А пан Зеленський й не послухався б, якби йому щось почали казати.

Президент позиціонує себе як україноцентричного диктатора, який відстоює інтереси народу, намагається видати себе за «батька нації», але в це не всі вірять.

Нижче слід розібратися, які види державного устрою існують у світі при яких діють ці режими.

Федералізм – державно-правова думка і система, також рух, спрямований на утворення союзних держав з князівств, із штатів,… — федерацій, які є формою інтеграції близьких географічно, споріднених історично й культурно та звязаних іншими інтересами країв у одне ціле при передачі частини владних повноважень федеральному центру і збереженні самоуправління й державного статусу складових частин. Деякі унітарні, зокрема багатонаціональні держави, в яких є нації, які ще не скористалися правом на самовизначення, намагаються через федералізм уникнути фрагментації і зберегти єдність, при чому творяться самоуправні складові державні одиниці за національними ознаками.

Наддержавність, наднаціональність – правова якість міжнародної організації, що дозволяє їй, відповідно до затвердженої державами-членами процедури, ухвалювати рішення обовязкового характеру, в тому числі без прямої згоди на те зацікавленої держави.

Наддержавність виникає на етапі реалізації цілей і завдань міжнародної організації, встановлених в установчому договорі або інших міжнародних договорах організації.

Суверенні держави-члени закріплюють у своєму законодавстві положення про можливість покладання державних прав на міжнародну організацію. 

Сепаратизм (від латинської – відокремлення) – політика і практика відокремлення відділення частини території (сецесії) держави з метою створення суверенної держави, дезінтеграцію країни, переходу до складу іншої держави чи набуття статусу дуже широкої автономії.

Загальне визначення сепаратизму є те, що це пропаганда стану культурного, етнічного, племінного, релігійного, расового, національного або гендерного відділення від ширшої групи. Радикальність сепаратизму обумовлюється географічним положенням, жорсткістю та ієрархічністю внутрішньо регіонального суспільства, економічним і соціальним становищем даного регіону на поточний момент, а також сили центральної влади.

Отже, у підсумку скажемо, що існують різні типи політичної влади та державного устрою та різні політичні режими. У сучасному світ є різні важелі впливу на владу. Особливо важливим є народний тиск на владу (мітинги, акції, віче). При владі зараз багато популістів, але вони сильно чуйні до народної думки, бо хочуть бути при владі.

Зеленського багато хто боявся спочатку. Потім, народ зрозумів, який їх президент і просто тисне на нього, щоб гарант приймав правильні рішення та діяв відповідно їхнього бажання та не порушував даних їм обітниць.

Важко спрогнозувати, якою буде Україна після війни, але деякі футорологи це роблять. Зеленський – авторитарний, але не сильно жорсткий управлінець. Плюс на нього тисне Захід. Тож, не важко спрогнозувати, що диктатура послабне, телеканали відновлять, і проведуть чесні та демократичні вибори.

Все після війни в нашій країні буде нормально, а Захід нам не дасть згорнути демократичні зміні всередині нашої держави.

 

Політолог Володимир МУЛЯРЧУК