З самого початку незалежності поличні партії намагаються заручиться постійної підтримкою українських пенсіонерів, однією з самих великих груп населення, яка дійсно повністю залежить від успішності нашої держави.
Політичні діячі обіцяють приблизно одне і теж – зростання пенсій, рівня життя, соціального захисту. Однак, прийшовши до влади, реалізувати це не можуть або не бажають.
Це динаміка середньої пенсії українців, порівняння з прожитковим мінімумом скорегованої на курс долара.
Не вдаючись у довгий аналіз, очевидно що пенсіонері живуть на межи бідності та їхнє становище не дуже змінювалося. Ще раз – більше 12 млн. наших громадян живуть понад 16 років на межи жебрацтва та мають дуже обмежені альтернативи. Знайти прийнятну роботу або додатковій дохід проблематично – на жаль ринок праці пропонує обмеженню кількість вакансій, а низькій рівень заощаджень обмежує можливості відкрити власну справу.
Проте держава постійно додатково фінансує пенсійній фонд (ПФ) за рахунок інших податків, тому що надходжень від працюючих недостатню виконати вже взяти зобов'язання.
Зміни основних показників фонду 2004 – 2014 роки, що впливають на формування дохідної та витратної частини (Ткаченко І.В. Інноваційна Економіка 3-4, 2016)
Власні доходи ростуть набагато менше, чім власні надходження, та різниця покривається за рахунок інших податків громадян.
Наприклад, що запропонував прем'єр В. Гройсман, " Я теж хочу, щоб мінімальна пенсія в країні була 3 тис або 5 тис. грн. .... Але, це неможливо сьогодні, економіка не може нам цього дозволити " Навіть самих сміливих мріях прем'єра це не перевищить, 120-200 usd в місяц!
Треба визнати, що без реальних (не імітація) реформ у економіці, що-небудь змінити буде неможливо. Саме тому, пенсійна реформа стає одної із вимог для продовження співробітництво з МВФ. Зверніть увагу, що мета цей реформи с точки зору МВФ є зменшення навантаження на бюджет крайні, а не ріст добробуту пенсіонерів.
Існують інші, не залежні від державі фактор – ріст тривалості життя сучасної людини, які зумовлює додатковий тиск на ПФ. Остання рішення щодо збільшення мінімальної зарплати, очевидно спровокує ріст доли тіньової економіки, та показує обмеженні можливості рішення проблеми за рахунок податків.
Це цугцванг, ситуація коли будь-які дії приводять до їх погіршення!
Якщо збудувати просту модель, яка б теоретично могла б вплинути на проблему реальних статків пенсіонерів у майбутньому, то вона може виглядати наступнім чином:
Чи можливо інша модель, що б наповнювати пенсійний фонд? Наприклад, створенням спеціальних пенсійних податків, підвищенням ставок ЄСВ або зміною пенсійного віку в бік збільшення (тоді зобов'язання по виплатах будуть наступати пізніше). Теоретично (за умови без дефіцитності) у фонду була б можливість додатково заробляти через розміщення вільних коштів в різні цінні папери або реалізація інвестиційних проектів — як правило довгострокових.
Але це при поточній політиці уряду, та всіх урядів які прийдуть до влади на гаслах популізму у майбутньому, це неможливо. А збільшення фіскального тиску не прийнятно, рискує знищити остаточно середній клас.
Можливо лі збільшити зайнятих? Ні!
Рівень безробіття зараз такий, що збільшити число зайнятих для того що б наповнити ПФ, буде проблематично. Потрібна активна міграція до країни, або різких суттєвий ріст зарплат. Молоде покоління вже не так активно, виходить на офіційній ринок праці.
Як що, врахувати політику сусідів України, то треба очікувати ще більших відтік. Тільки за останні 3 роки, більше 1,5 млн. українців стали трудовими іммігрантами!
З другого боку, рівень статків які зараз пропонує ринок, не може залучити трудову міграцію із других країн, тому що ми і так в кінці списку. Навіть у Китаї, став привабливий для заробітчан!
Можливо лі збільшити доході зайнятих? Ні!
Зростання доходів зайнятих, прямо залежить від зростання доходів приватного сектора економіки (держ. сектор навмисно опускаємо). З огляду на той факт, що зростання нашої економіки в 2006-2009 відбувався в більшій мірі за рахунок зростання споживання (причина — доступне кредитування), в найближчим майбутньому, зростання економіки буде пов'язаний здебільшого з інвестуванням.
Розширення виробництва, створення нових продуктів і послуг, впровадження інновацій безпосередньо пов'язано з бажанням власників цих активів реінвестувати доходи від бізнесу чи залучати додаткові, часто позикові ресурси.
Результати економічної політики останніх років, говорить про скорочення інвестицій в реальний сектор економіки і війна на сході країни, не є основним фактором. (см. "В падении экономики Украины виновата не только Россия" лекция Андрея Илларионова)
Корупція, ризики пов'язані із захистом прав власності, слабка судова система і в цілому державні інститутів називають головними факторами які відлякують як внутрішніх (то що українці мають ресурси для інвестування, говорить той факт що загальна сума готівкових доларів в країні становить понад 100 млд.) так і зовнішніх інвесторів.
Інвентаризація пенсій, зниження долі спец. пенсій? Ні!
Здавалося б очевидне рішення провести інвентаризацію виплат пенсій, і відмовитися від спеціальних пенсій які можуть перевищувати мінімальну в десятки разів, реалізувати нашої уряд не зможе. Саме, з політичних причин і побоювань підтримки частини тих пенсіонерів які їі отримують.
Це рішення було реалізовано в Грузії, коли уряд зміг скоротити витрати пенсійного фонду на 50% і вивести ПФ з державного бюджету. Рівень пенсії в Грузії зараз приблизно однаковий для всіх, з невеликими доплатами. Зате рівень такої пенсії набагато вище, тієї мінімальної яку отримують більшість пенсіонерів України.
Підводячи перші підсумки, впевнено можна сказати, що фактори які могли б істотно змінити життя наших пенсіонерів, фактично не підвладні поточного уряду.
Вони політично невигідні, суперечать базовим інтересам еліти яка через парламент контролює ситуацію в країні.
Наприклад, можна було б протягом 3х місяців різко підвищити економічну активність якби де-регулювати ринок енергетики, будівництва, транспорту. Зняти обмеження на ринку землі для залучення інвестицій в сільське господарство. Можна було налагодити роботу митниці, податкової служби, повноцінно перевести державні закупівлі в систему Проззоро, радикально скоротити бюрократичний апарат і надати саморегулюючим організаціям самим приймати рішення про стандарти ринку. Прибрати монополію держави на надання послуг медицини, освіти, залізничної перевезень і т.д.
Можна було б, хоч як то почати захищати свій ринок симетрично того, як захищений ринок ЄС — наш основний торговий партнер.
На жаль, все це не можливо. І не буде можливо, поки пенсіонери, не дізнається про те, що саме вони найбільше зацікавлені в реальних реформах!
Кому запропонувати та реалізувати ці реформи, без компромісів і імітації, вже є.
Гавриш Володимир – участник "Революции Достоинства", доброволец батальона "Золотые Ворота", глава администрации района в команде М. Саакашвили в одесской области, активист партии "Рух Нових Сил Михайло Саакашвили"