Біфштекс від депутатів
Одного теплого вересневого дня група нардепів вирішила ощасливити громадян піклуванням про їхнє здоров'я. Проте це піклування виявилося дещо специфічним. Поданий ними проект закону №4142 «Про систему громадського здоров'я» значно обмежує права та свободи громадян, зате суттєво розширює повноваження Кабміну та створює нові державні органи з надзвичайно широкими повноваженнями. Тож про що йдеться?
У разі втілення в життя проекту №4142 навіть без оголошення карантину чи надзвичайної ситуації, громадяни будуть зобов'язані:
- «робити щеплення у передбачених законодавством випадках»;
- «проходити обов'язкові медичні огляди»;
- «виконувати розпорядження та вказівки посадових осіб при здійсненні ними медико-санітарних заходів»;
- «брати участь у проведенні медико-санітарних заходів»;
- «виконувати інші обов'язки».
«Профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на дифтерію, кашлюк, кір, поліомієліт, правець, туберкульоз, вірусний гепатит В, паротит, краснуху, пневмококову та гемофільну інфекцію є обов'язковими». Окрім цих обов'язкових щеплень, новостворений державний орган затвердить перелік «професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб». Себто в законі немає ані додаткового переліку хвороб, ані переліку професій. Як і нема гарантій, що в ньому не опиняться професії, далекі від роботи з інфікованими пацієнтами — двірники, програмісти, бухгалтери тощо. «У разі відмови або ухилення від обов'язкових профілактичних щеплень ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт».
Але ці, наразі невідомі, додаткові обов'язкові щеплення стосуються лише працівників. Дотягнутися до інших категорій населення допоможе 5-й пункт 41-ї статті проекту: «Рішення про проведення додаткових обов'язкових профілактичних щеплень населення в умовах елімінації та/або ліквідації інфекційних хвороб та/або при загрозі виникнення епідемії інфекційної хвороби на території України приймає Кабінет Міністрів України». Немає жодних обмежень, тож бозна-скільки додаткових обов'язкових щеплень може опинитися у списку. На додачу нема критеріїв загрози виникнення епідемії, елімінації та ліквідації інфекційних хвороб. Тож навіть якщо захворіло мало людей, з'являться підстави колоти всьому населенню України все, що забажає уряд.
«Якщо особа та (або) її законні представники відмовляються від обовʼязкових профілактичних щеплень, лікар зобов'язаний взяти у них відповідне письмове підтвердження про відмову, а в разі небажання дати таке підтвердження — засвідчити це актом у присутності свідка». (До речі, Комітет з питань інтеграції України з Європейським Союзом офіційно зробив про це наступний висновок: «Відповідна норма порушує основний принцип Міжнародних медико-санітарних правил, згідно з яким правила мають застосовуватися з повною повагою до гідності, прав людини та основних свобод людини».) При цьому відомості про щеплення та відмови від них «підлягають статистичному обліку і вносяться до відповідних медичних документів».
Проект закону передбачає створення нового центрального та місцевих державних органів з метою піклування про ваше здоров'я. Чиновник такого органу отримає право «відсторонення від роботи або іншої діяльності осіб, які створюють загрозу для здоров'я населення». Вочевидь, він робитиме це, зокрема, на підставі відсутності згаданих вище документів про щеплення чи наявності документу про відмову від них. А роботодавці, ректори та директори навчальних закладів за поданням цього чиновника будуть зобов'язані «усувати... від роботи, навчання, відвідування закладів освіти осіб»:
- «які ухиляються від обов'язкового медичного огляду або щеплення проти інфекційних хвороб, згідно із законодавством»;
- «які є носіями збудників інфекційних хвороб»;
- «хворих на небезпечні для оточуючих інфекційні хвороби»;
- «осіб, які були в контакті з такими хворими».
Законопроект шляхетно залишає вам вибір: або робите щеплення, які зажадає уряд плюс прописані в законі, або вас і ваших дітей позбавлять роботи та можливості навчатися. Усе добровільно.
До речі, про дітей. Ваша дитина зможе відвідувати заклади освіти та оздоровлюватися в дитячих санаторіях тільки «якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень... Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування закладів освіти і дитячих закладів оздоровлення та відпочинку забороняється». Зате про допущених до навчання, оздоровлення та відпочинку надійно подбають, адже згідно з проектом №4142 вчителі та вихователі зобов'язані «вести постійне спостереження за станом здоров'я дітей, а в разі виявлення хворого з ознаками інфекційної хвороби — вжити заходів для його ізоляції від здорових дітей».
Між іншим, за відсутності надзвичайного стану і навіть карантину ізолювати можна буде й дорослих. Уявіть: ви пішли в поліклініку й у вас виявили грип, який є інфекційною хворобою. Але ж лікарі «у разі виявлення хворого на інфекційну хворобу зобов'язані вжити заходів для його ізоляції».
Що каже про це Головне науково-експертне управління?
«...Вакцинопрофілактика має здійснюватися на підставі дослідження стану інфекційної захворюваності в Україні, тобто, за раціонально розробленим та затвердженим компетентним державним органом календарем профілактичних щеплень, а не встановлюватись законом».
«Суттєвою відмінністю між законодавчим регулюванням вакцинації в Україні та країнах Європи є те, що в більшості цих країн вакцинація не є обов'язковою, а національні календарі щеплень мають характер рекомендації. Проте високий рівень щеплення проти рекомендованих інфекцій досягається через довіру до системи охорони здоров'я та низький рівень корупції в цій сфері. Що стосується ситуації в Україні, то відповідно до опитувань рівень недовіри до Міністерства охорони здоров'я України сягає 63 %... За рівнем корупції Україна в 2020 році перебуває на 126 місці з 198 країн. Тому підвищення рівня щеплення населення потребує проведення комплексних заходів щодо підвищення довіри до системи охорони здоров'я...»
«...Виглядає недостатньо виваженою повна заборона на відвідування закладів освіти дітям, які не отримали профілактичних щеплень», оскільки «відповідно до ст. 53 Конституції України кожному гарантується право на освіту, повна загальна середня освіта є обов'язковою» та «конституційне право на освіту не обумовлюється іншими чинниками».
«...Відповідно до ч.ч. 3, 5 ст. 284 Цивільного кодексу України надання медичної допомоги фізичній особі провадиться за її згодою (ч. 3). У невідкладних випадках, за наявності реальної загрози життю фізичної особи, медична допомога надається без згоди фізичної особи або її батьків (усиновлювачів), опікуна, піклувальника (ч. 5). Проте щеплення не підпадає під дію ч. 5 цієї статті, саме визначення цієї медичної допомоги носить профілактичний характер».
На додачу «в проекті відсутні положення щодо дієвого правового механізму відшкодування шкоди у разі виникнення... поствакцинальних ускладнень».
Животіти по-новому
Законопроект передбачає, що Кабінет Міністрів видає постанову про встановлення карантину. «У рішенні про встановлення карантину зазначаються обставини, що призвели до цього...» Жодних критеріїв, в яких випадках може чи не може встановлюватися карантин (наприклад, якщо захворів певний відсоток населення в межах адміністративно-територіальної одиниці), нема. Крім цього, уряд:
- визначає «підстави та порядок обов'язкової самоізоляції, обсервації, госпіталізації до спеціалізованих закладів охорони здоров'я»;
- встановлює «тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб»;
- встановлює «додаткові обов'язки, що покладаються» на тих-таки фізичних і юридичних осіб;
- визначає «межі території карантину, затверджуються необхідні медико-санітарні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення».
Далі читаємо: «На цей період можуть змінюватися режими роботи підприємств, установ, організацій, вноситися інші необхідні зміни щодо умов їх виробничої та іншої діяльності». Що криється під «іншими необхідними змінами», законопроект не пояснює, тож під цим формулюванням можна протягти будь-яке втручання в роботу вашого бізнесу.
Карантин по-новому обіцяє багато цікавого. Так, місцеві органи влади отримають право «залучати підприємства, установи, організації незалежно від форм власності до виконання заходів з локалізації та ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби», а також з тією ж метою «залучати для тимчасового використання транспортні засоби, будівлі, споруди, обладнання, інше майно підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності». Місцева влада зможе «установлювати особливий режим в'їзду на територію карантину, переміщення та виїзду з неї громадян і транспортних засобів» і «проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів». З цією метою будуть створені «на вʼїздах і виїздах із території карантину, окремих адміністративно-територіальних одиниць контрольно-пропускні пункти», для забезпечення роботи яких також можна залучати підприємства та організації всіх форм власності, а ще військових та поліцію. Тож цілком реальною вимальовується наступна перспектива: у випадку карантину вас і ваших колег чи підлеглих у примусовому порядку відправлять на такі КПП безкоштовно працювати вертухаями, ще й використовуючи майно вашої компанії. А озброєна поліція наглядатиме за вами, щоб ви раптом не розбіглися.
Але це ще не все. Місцева влада організовує «на території карантину роботу тимчасових спеціалізованих закладів охорони здоров'я з особливим... режимом — спеціалізовані лікарні, ізолятори, обсерватори». «Обов'язковій госпіталізації до... спеціалізованих закладів... підлягають»:
- «хворі на особливо небезпечні та небезпечні інфекційні хвороби»;
- «особи з симптомами таких хвороб у випадках, встановлених в рішенні про встановлення карантину».
У мене погані новини. Якщо ви чхнете чи скористаєтесь носовою хустинкою, вас можна буде запроторити в ізолятор — у разі відповідної постанови уряду, адже ви маєте відповідні симптоми. Ба більше, людей, скажімо, з хронічним тонзилітом можна відправити до спецзакладу на весь час карантину, адже такі симптоми у них проявляються постійно. А карантин може тривати роками. Чи можна буде мати з собою бодай мобільний телефон або отримати від близьких передачу, невідомо, адже «порядок створення та функціонування... спеціалізованих закладів... з особливим... режимом встановлюється Кабінетом Міністрів».
Думка Головного науково-експертного управління про всі ці обмеження однозначна. Цитуючи Рішення Конституційного Суду, «конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України... Таке обмеження може встановлюватися виключно законом – актом, ухваленим Верховною Радою... Встановлення такого обмеження підзаконним актом», яким є постанова уряду, «суперечить статтям 1, 3, 6, 8, 19, 64 Конституції України».
Вишенька на тортику
Кілька днів тому Верховна Рада ухвалила поправки до Закону «Про лікарські засоби». Оновлений закон дозволить використовувати вакцини від коронавірусу, клінічні випробування яких незавершені. Як ми вже знаємо, законопроект №4142 надає Кабміну право формувати список додаткових обов'язкових щеплень. У разі його ухвалення уряд зможе зробити щеплення «незавершеними» вакцинами від коронавірусу обов'язковими. Тому хочу нагадати зміст 28-ї статті Конституції: «Жодна людина без її вільної згоди не може бути піддана медичним, науковим чи іншим дослідам».
Проект №4142 вже двічі виносили на розгляд і відкладали. Ймовірно, його спробують розглянути знову або в день, коли проводити мітинг проблематично через погодні умови, або в момент, коли увага суспільства прикута до іншого (на кшталт протистояння навколо мовного закону).
Коли цей матеріал був готовий, з'явилася інформація, що Верховна Рада розгляне законопропроект з обмеження прав і свобод уже 4 лютого. Ба більше, кажуть, його текст було змінено. Мені вдалося ознайомитися з інсайдом — оновленим текстом. На жаль, антиконституційна стаття про карантин залишилася без змін, як і примусовість щеплень — звільнення з роботи та відрахування з навчальних закладів нещеплених осіб за поданням чиновника, прийняття в навчальні заклади тільки щеплених дітей, формування урядом списку обов'язкових додаткових щеплень тощо. Є несуттєві відмінності, які залишають усі жахливі обмеження прав і свобод людини порівняно з попередньою версією. Але хочу наголосити: оскільки нова версія законопроекту досі відсутня на сайті Верховної Ради, немає достатніх підстав говорити, що його текст було змінено.
І наостанок. Авторами проекту №4142 є члени «Слуги народу», «Голосу», ОПЗЖ, «Батьківщини», «За майбутнє», а також 1 позафракційний. Чи зможемо ми протистояти такій коаліції?
Більше інформації про вітчизняну медицину можна зайти на телеграм-каналі «Змія і чаша».