Пропозиції щодо вдосконалення процесу організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в умовах карантинних обмежень та спалаху епідемії COVID-19.
Фахівці та експерти Української асоціації політичного консалтингу, використовуючи значний досвід проведення виборчих кампаній в Україні, враховуючи суттєву небезпеку для виборців в умовах розповсюдження коронавірусної інфекції COVID-19 та аналізуючи досвід інших країн, які проводили вибори під час пандемії, розробили пропозиції до Президента України, Верховної Ради України та Центральної виборчої комісії, які суттєво знижують ризики для громадян під час організації та проведення місцевих виборів в жовтні 2020 року.
Світова практика проведення виборів дозволяє говорити про три ключові інструменти, які можуть використовуватися органами влади для підготовки та проведення виборів в умовах карантинних обмежень та необхідності подолання наслідків карантину та пандемії COVID-19.
Першим та найбільш простим інструментом є перенесення виборів на певний термін та продовження повноважень органів влади. Такі рішення прийняли декілька країн світу. Проте ці рішення стосувалися обмеженого кола виборів, які мали пройти під час піку захворюваності.
Серед політичних експертів активно обговорюється питання перенесення місцевих виборів в Україні на весну 2021 року. Проте це рішення не відповідає Конституції України, має безліч недоліків та зрештою не буде сприйняте суспільством. Варто зазначити, що перенесення виборів не є абсолютно правильним рішенням, так як не вирішує питання безпеки під час можливих наступних спалахів, однак дає час на підготовку та консолідацію зусиль влади та необхідних ресурсів.
Другим, і на погляд фахівців Української асоціації політичного консалтингу, більш дієвим є зміна законодавства для забезпечення безпеки процесу голосування та підрахунку голосів. Це вимагає відповідного обладнання виборчих дільниць у відповідності з вимогами безпеки. Перш за все це міри щодо дезінфекції виборчих дільниць та кабінок, створення окремих кабінок для тих, хто має підвищену температуру з подальшою дезінфекцією та багато іншого.
Фахівцями визначено, що для забезпечення безпечного голосування та проведення передвиборчої агітації необхідно зробити наступні кроки:
- розширити час голосування з 8.00 до 21.00 для створення умов для регулярної дезінфекції виборчої дільниці в кожні 4 години та відповідного передбачення так званих санітарних перерв (2 перерви по півгодини);
- визначити окремий час для голосування тих, хто знаходиться на самоізоляції або хворіє, проте знаходиться вдома. Наприклад з 20.00 до 21.00. В цей час передбачити підвищені мірі безпеки для членів комісій;
- розробити Кодекс Безпечного Голосування, який має стати основою для дій виборців та забезпечить збереження їх здоров'я. Кожен виборець має безумовно дотримуватися соціальної дистанції в 1,5 метри, носити маску чи засіб індивідуального захисту, продезінфікувати руки та одягнути спеціальні рукавички перед процесом голосування. Канцелярське приладдя має бути одноразовим та видаватися разом з бюлетенем;
- члени виборчих комісій повинні бути забезпечені спеціальними засобами індивідуального захисту, лицевими екранами тощо. Столи, на яких відбувається видача бюлетенів, мають бути також обладнанні захисними прозорими екранами на кшталт кас в відділеннях банків чи аптеках;
- у зв'язку із значним ризиком захворювання та подальшими ускладненнями особи старше 60 років не зможуть стати членами виборчих комісій на період дії карантинних обмежень;
- компенсація за роботу членам виборчих комісій має бути підвищена у зв'язку із значним ризиком для здоров'я та життя працівників виборчих комісій;
- для людей, що знаходяться в умовах самоізоляції або хворіють мають бути створені умови для голосування на дому за допомогою спеціальних команд, які будуть одягнуті в захисні костюми та пересування на окремих авто;
- при інфекційних відділеннях лікарень мають бути створені окремі виборчі дільниці для голосування хворих;
- забезпечити можливість попереднього голосування громадян, зменшивши навантаження на виборчі дільниці та надавши можливість громадянам самим обирати найкращий час голосування.
Вище перелічені заходи вже були застосовані та виявилися дуже ефективними під час голосування в Південній Кореї в квітні цього року.
Третім, і на погляд фахівців Асоціації, ключовим інструментом повинно стати створення нових, більш сучасних механізмів голосування. Дистанційне або голосування поштою не можуть бути єдиними інструментами в арсеналі уряду. Слід вкрай серйозно розглядати механізм онлайн-голосування, як ключовий та найбільш перспективний варіант здійснення демократичного права на вибір.
Сучасні технології надають можливість за допомогою смартфону або планшету здійснювати платежі, укладати контракти або забезпечувати вирішення безлічі інших, раніш навіть не передбачуваних завдань, уникаючи корупційного людського фактору та зберігаючи конфіденційність.
Пережиті сьогодні уроки пандемії коронавірусу вимагають від України прийняття своєчасних і сучасних заходів для вдосконалення процесів організації та проведення виборів. Врахування зарубіжного досвіду в цифровізації та інформатизації виборчого процесу, застосування останніх розробок та сучасних інформаційних технологій в сфері ІТ дозволяють зробити весь виборчий процес максимально прозорим, а діяльність органів державної влади найбільш ефективною. Крім того, такі нововведення підвищують довіру громадян до влади та залучають молодь в процес розвитку громадянського суспільства.
Однак, для того щоб ввести в виборчу практику сучасні інформаційні технології, необхідно проводити значну просвітницьку роботу з інформування громадян, а також потрібно внести значні зміни у виборче законодавство.
Сучасні ІТ-технології дають можливість вдосконалити стадії виборчого процесу, значно скоротити витрати на проведення виборів, залучити більшу кількість виборців, в тому числі – молодь, а також зробити процедуру підрахунку голосів більш доступною та об'єктивною.
Більшість країн в той чи інший спосіб намагаються використовувати сучасні інформаційні технології в рамках голосування та підрахунку голосів. Канада, США, Південна Корея та багато інших країн використовують спеціальні прилади зчитування та підрахунку.
Починаючи з 2007 року Естонія використовує систему електронного голосування по всій території країни. Своїм досвідом естонці доводять, що онлайн-голосування не несе ризиків, а значно спрощує виборчий процес як для виборців, так і для організаторів виборів. В Євросоюзі також розроблені принципи застосування електронного голосування, які є де-факто стандартом в цій сфері.
Українська асоціація політичного консалтингу звертає увагу політиків, політичних партій, Президента України, Верховної Ради та Центральної виборчої комісії на необхідність швидкого прийняття рішень в умовах спалаху пандемії коронавірусної інфекції COVID-19, які забезпечать безпеку життю та здоров'ю громадян під час організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.