Коронавірус, що охопив увесь світ, швидше ніж будь-які раніше відомі людству потрясіння, встиг змінити правила нашого життя. Ми не встигли навіть усвідомити що відбувається, що робити, і головне, якими наслідками це обернеться. За цей час половина людства, що опинилася вдома на самоізоляції, встигла переосмислити зміни і почала підлаштовуватися під нові правила життя. Самі швидкі і винахідливі почали адаптувати свій бізнес, свою справу, свою роботу, а на вищому рівні — уряди країн почали вносити зміни в сформовані десятиліттями правила життя.

Найнагальнішим завданням стало питання логістики — яким чином всіх людей, що слухняно залишаються вдома забезпечити усім необхідним? Зрозуміло, що найпростіше – це почати доставляти все додому. Так само сталося із ліками. Але після спілкування із спеціалістами в цій галузі моя думка про користь від такої ідеї сильно змінилася!

Справа в тому, що у зв'язку із введенням урядом карантину Постановою №220 були зроблені зміни до Постанови №929 КМУ, чим дозволило здійснювати доставку ліків кур'єрським службам та поштовим операторам. В момент введення, така ініціатива здавалася усім цілком раціональною та обґрунтованою, адже транспорт не працював, міжміського сполучення також не було. Введенням таких заходів аптекам дозволялося доставляти ліки тим людям, які не мали можливості прийти самостійно в аптеку. При цьому важливо відмітити, що доставку ліків зазвичай робили окремі служби, але за якість і оригінальність ліків відповідала все рівно аптека. Як для тимчасової міри такі ризики ніби виправдані.

Але за роки незалежності наші підприємці стали дуже «кмітливі»! Із тимчасових заходів на час карантину це переросло у зловживання. Доставкою ліків почали займатись всі підряд, і вже ніхто не стежив за станом препаратів, їх температурним режимом доставки, чи оригінальністю. Замінити препарат в дорозі (наприклад на підробний) не складало жодних проблем. Для справедливості треба сказати, що ніхто не заперечує користі від доставки і розуміло, що треба розвиватися, йти разом із прогресом та світовими трендами, підтримувати інтернет торгівлю і так покращувати сервіс — адже це елементи сучасної конкуренції, і це зручно для споживача. Та у нас на практиці відбуваються якісь крайнощі, коли наприклад будь-який кур'єр (в принципі будь-яка особа) може доставляти (а по факту продавати) ліки.

Після ознайомленнями із звітами та застереженням фахівців в цій галузі, наприклад такими як «Аптечна професійна асоціація України» мені стали очевидними ризики, які виникають. Адже виходить, що доставляти ліки без спеціального контролю з боку держави — це вбивча недбалість! І влада повинна її припинити. Тим більше, що карантин нині послаблений і критичної необхідності такої як раніше в цьому вже немає.

Я думаю, що відповідальні особи мають обов'язково за цим простежити. Переконаний, що Міністр охорони здоров'я Степанов, керівник профільного комітету ВР Радуцький, та сам прем'єр-міністр Шмигаль повинні звернути на це увагу. Особливої складності в цьому немає, адже можна просто призупинити, або скасувати внесені зміни і допрацювати документ, зваживши на ризики які відкриваються. Експерти галузі стверджують, що є «гарячі голови», які хочуть ці зміни закріпити ще й на законодавчому рівні. Група депутатів вже навіть подала такий законопроект, і не варто виключати, що він може бути кимось пролобійований.

Потрібно скасувати ці тимчасові зміни до Постанови №929 Кабінету міністрів поки хтось не реалізував чергову схему, бо інакше ми можемо отримати не тільки доставку дешевих настоянок в необмеженій кількості для алкоголіків і наркотичних препаратів для підлітків, але «ділки» почнуть просто необмежено продавати підробні препарати. Якщо таке станеться, людям буде потрапляти «контрафакт» та інші підробки небезпечні для життя.

Це яскравий приклад того, що треба не тільки оперативно приймати необхідні заходи, але подумати і про наслідки. Ми вже знаємо, що «турборежим» роботи знижує її якість, але вже пора викорінювати такий підхід – так як все частіше ми бачимо від цього загрози, усвідомлюючи, що це систематична проблема нової влади.