Як мінімум, у ньому може йтися про кібератаки як новий різновид воєнних злочинів.
Якщо говорити про просте та коротке визначення терміну «воєнні злочини», то це всі ті дії, які визначені як неприпустимі в наступних документах: чотири Женевські конвенції 1949 р., три Додаткові протоколи до них (1977 та 2005 років). Однозначно, до них можна віднести і дії, описані як геноцид у відповідній конвенції, якщо вони відбуваються під час війни (і міждержавного, і неміждержавного збройних конфліктів). А також 13 Гаазьких конвенцій 1907 р., конвенції про біологічну (1972 р.) та хімічну зброю (1992 р.).
Повномасштабна війна в Україні у 2022 р. відбувається у нових технологічних реаліях функціонування об'єктів виробництва, інфраструктури, об'єктів життєзабезпечення цивільного населення, а також органів військового управління та систем озброєнь.
Головним загальним технологічним новаторством останніх десятиліть є високий рівень інформатизації, автоматизації.
У зв'язку з цим кібератаки вже стали важливим інструментом та фактором ведення сучасної війни. І, наприклад, у Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України розпочато роботу щодо класифікації як військових злочинів кібератак на українську інфраструктуру.
Насправді, потрібен ширший розгляд цієї проблеми. Залежно від сфер використання кібератаки доцільно розглядати як воєнний злочин у таких ситуаціях:
- порушення функціонування об'єктів життєзабезпечення цивільного населення, яке призвело до масштабної гуманітарної кризи, катастрофи;
- порушення функціонування об'єктів життєзабезпечення цивільного населення, яке призвело до знищення місць зберігання продовольства, медикаментів, інших засобів першої необхідності;
- порушення функціонування об'єктів енергетики або промисловості, яке призвело до критичного забруднення навколишнього середовища, до ядерного, хімічного та біологічного зараження місцевості, до загибелі значної кількості мирного населення;
- порушення функціонування транспортних систем або транспортних засобів, які здійснюють масові перевезення, якщо таке порушення призвело до смерті та (або) травмування значної кількості цивільних осіб;
- втручання з метою отримання контролю над системами озброєнь з метою використання їх для завдання ударів по цивільній інфраструктурі, цивільному населенню.
Крім того, до Четвертого Додаткового протоколу могли б увійти положення, які б врегулювали деякі інші проблемні питання, що проявилися під час повномасштабної війни Росії проти України.
Володимир Воля,
політолог, міжнародник, магістр державного управління.
Експерт у галузі стратегічної аналітики.
9 січня 2023 р.