Замах на керівників держави чи державних органів – це завжди демонстраційний політичний акт.

Або це демонстрація, що спецслужби чи організації можуть «дотягнутися» до будь-кого.

Або це показова помста за державну політику. Або ж помста та залякування одночасно.

Якщо замах не пов'язаний із державною чи політичною діяльністю, це зростає персональна помста та, можливо, персональне залякування.

 

 

Людей незамінних не буває.

Заміна людей на керівних посадах у державних органах – це звичайна практика, яка не призводить до змін у функціонуванні держави. Бо йдеться про функціонування інституцій, усталеної системи влади, усталеної інституціональної політики. Процеси диктують смисли та зміст. Особливо це стосується функціонування демократичних країн.

Яскравий приклад: вбивство Кеннеді не призвело до зміни державної політики.

 

 

У тоталітарних та авторитарних режимах можлива зміна політики держави, якщо раптом певна особа зникає з посади керівника держави. Але це у випадку, якщо йдеться про модель влади, побудовану навколо певної персони, яка одноосібно визначає державну політику і приймає рішення. Немає людини – немає тієї політики, яку ця людина здійснювала. У Росії саме така модель влади: все визначає персонально Путін. У Китаї влада – колективний партійний орган, де немає чиїхось особистих благ, а є стабільний політичний курс незалежно від прізвища керівника держави.

 

 

Очевидно, що замах на будь-кого з посадовців в Україні не здатний призвести до зміни політичного курсу держави.

 

Чи міг би замах вплинути на здатність України планувати ефективні військові заходи проти російських загарбників? Так. Але головними мішенями для замаху в такому випадку були б найбільш ефективні військові командири найвищого рівня, яка розробляють стратегічні плани та організовують військові дії ЗСУ на рівні керівництва генштабу та на окремих фронтах і напрямах. В першу чергу, це Залужний, Сирській, Наєв та низка інших вищих військових посадовців. Гарні полководці, які мають одночасно гарні організаційні здібності стратегічного й тактичного планування, є головною цінністю України у цій війні.

    

 

Володимир Воля,

політолог, міжнародник, магістр державного управління.

Експерт у галузі стратегічної аналітики.

 

21 грудня 2022 р.