Замах на керівників держави чи державних органів – це завжди демонстраційний політичний акт.
Або це демонстрація, що спецслужби чи організації можуть «дотягнутися» до будь-кого.
Або це показова помста за державну політику. Або ж помста та залякування одночасно.
Якщо замах не пов'язаний із державною чи політичною діяльністю, це зростає персональна помста та, можливо, персональне залякування.
Людей незамінних не буває.
Заміна людей на керівних посадах у державних органах – це звичайна практика, яка не призводить до змін у функціонуванні держави. Бо йдеться про функціонування інституцій, усталеної системи влади, усталеної інституціональної політики. Процеси диктують смисли та зміст. Особливо це стосується функціонування демократичних країн.
Яскравий приклад: вбивство Кеннеді не призвело до зміни державної політики.
У тоталітарних та авторитарних режимах можлива зміна політики держави, якщо раптом певна особа зникає з посади керівника держави. Але це у випадку, якщо йдеться про модель влади, побудовану навколо певної персони, яка одноосібно визначає державну політику і приймає рішення. Немає людини – немає тієї політики, яку ця людина здійснювала. У Росії саме така модель влади: все визначає персонально Путін. У Китаї влада – колективний партійний орган, де немає чиїхось особистих благ, а є стабільний політичний курс незалежно від прізвища керівника держави.
Очевидно, що замах на будь-кого з посадовців в Україні не здатний призвести до зміни політичного курсу держави.
Чи міг би замах вплинути на здатність України планувати ефективні військові заходи проти російських загарбників? Так. Але головними мішенями для замаху в такому випадку були б найбільш ефективні військові командири найвищого рівня, яка розробляють стратегічні плани та організовують військові дії ЗСУ на рівні керівництва генштабу та на окремих фронтах і напрямах. В першу чергу, це Залужний, Сирській, Наєв та низка інших вищих військових посадовців. Гарні полководці, які мають одночасно гарні організаційні здібності стратегічного й тактичного планування, є головною цінністю України у цій війні.
Володимир Воля,
політолог, міжнародник, магістр державного управління.
Експерт у галузі стратегічної аналітики.
21 грудня 2022 р.