Аналізуючи 2.5 роки тому інформацію, на що саме використовуються «благодійні» кошти в закладах свого міста, я був дуже здивований. Крім перевірки лічильників, вогнегасників та інших витрат, в переліках звітів «батьківських комітетів» фігурували миючі та дезінфікуючі засоби. На жаль, в кошторисах закладів тоді ці витрати не були враховані взагалі.
Після порушення цього питання на рівні міста (петиція до міської ради), його намагалися вирішити. Виділили кошти, а Управління і районні відділи освіти міста проводили закупівлі та розподіляли засоби закладами. Та на жаль, залишилось відкритим головне питання: а скільки ж дійсно потрібно для конкретного закладу?
На перший погляд все легко — запитайте у керівників закладів і потому. Але насправді всі керівники називали різну кількість необхідних засобів та різні алгоритми їх застосування. Тож виникла необхідність систематизувати це питання та створити зрозумілі алгоритми обрахунку миючих та дезінфікуючих засобів.
Управління освіти створило робочу групу з вивчення цього питання і ось-ось (а можливо і вже) затвердить норми та алгоритми розрахунків миючих та дезінфікуючих засобів.
Впевнений, що більшості адміністрацій закладів та батькам країни ця інформація стане в пригоді, тож трохи детальніше про самі розрахунки:
- Для розрахунків засобів необхідно знати площу, що прибирається, періодичність та норми витрат. Ідея розрахунків у тому, що для прибирання підлоги або миття посуду потрібно враховувати не грами на м2 а літри необхідного розчину. Наприклад для миття 100 м2 підлоги необхідно 25 (50) літрів води ( Наказ 25.12.2013 № 603 ). Знаючи періодичність (ДСанПіН 5.5.2.008-01) прибирання та необхідну кількість грамів миючого засобу (Постанова КМУ від 20 серпня 2008 р. № 717 ) можна обрахувати необхідну рекомендаційну норму. При цьому, обрахувавши загальну кількість літрів миючого засобу та прописавши тендерну документацію з урахуванням мінімально необхідної кількості грамів (наприклад, 5 гр.) засобу для отримання 1 літру розчину потрібної концентрації, можна обрахувати реальну потребу миючих засобів закладу на рік. Трохи детальніше в презентації за посиланням.
- Враховуючи реальні показники та необхідність економії бюджетних коштів, деякі норми кількості води для миття були зменшені.
- Кількість необхідного миючого розчину для миття посуду вираховувалася шляхом сумування необхідної кількості розчину та переведення розрахунків в грами на одного учня.
- Кількість прального порошку розраховувалася шляхом сумування всієї кількості випраної білизни в садках за 10 місяців та розрахування середньої норми білизни на одну дитину.
- В деяких випадках періодичність прибирання в школах прямо не прописана в нормативних документах. Тож іде прив'язка до Санітарного регламенту ДНЗ. Наприклад, якщо в садках генеральне прибирання з миючими засобами проводиться 1 раз в тиждень, то логічно що і в школах немає підстав прибирати з миючими частіше.
- Кількість рідкого мила на одну дитину (працівника) бралось суб'єктивно, тож закладам пропонується надати свої аргументовані пропозиції щодо збільшення або зменшення цих норм.
- Ціна засобів (для розрахунку необхідної кількості коштів) розраховувалась шляхом усереднення цін по закупівлям засобів в 7 районних відділів освіти міста.
Приклади розрахунків реальних закладів.
Пояснювальна записка щодо розрахунків миючих та дезінфікуючих (ЗОШ).
Пояснювальна записка щодо розрахунків миючих та дезінфікуючих (ДНЗ)
Звичайно, ці норми є рекомендованими, але затвердивши їх наказом, збільшивши або зменшивши, ви створюєте мінімальні умови забезпечення закладів та можете планувати цю статтю витрат. Заклади освіти стануть незалежними лише в разі повного фінансового забезпечення всіх необхідних витрат. Тож ще є над чим працювати).
Досвід взаємодії з Управлінням освіти міста та іншими організаціями з розрахунку норм миючих та дезінфікуючих є показовим з точки зору конструктивної роботи. У мене особисто ще досить багато питань до керівництва Управління щодо інших напрямків, але в цьому випадку ми дійшли згоди. Тож сподіваюсь, що ці норми будуть не лише затвердженні але й профінансовані.
Іншого шляху просто немає.