Якщо ви думали, що загострення на фронті та епідситуації хоча б тимчасово зупинять спроби доламати систему шкільної освіти, то ніт.

Вчора Директор департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради пан Ігор Волошин вийшов до своєї публіки в ФБ з підтримкою впровадження курсу «Основи сім'ї» для 10-11 класів. На жаль, коментарі до посту відкриті лише для обмеженого кола друзів, тому всі бажаючі приєднатись до дискусії не змогли, але дуже хотіли. Можете теж почитати https://cutt.ly/TcS5BFC

А я хочу зупинитись на так званих «аргументах», які наведені на сторінці пана Волошина.

1. «Програма основана на науковому підході».

Ні-ні, це не вирвана з контексту фраза, це цілком завершене речення.

Абсолютно абсурдне, тому що підручники повертались на доопрацювання саме через «ненауковість» певних тез, список використаної літератури містить здебільшого джерела 90-х років (альо, в нас 2021 рік надворі), а маніпуляції автора зі статистикою заслуговують розбору в окремому матеріалі.

Якщо ж читачі в коментарях нам зможуть пояснити в чому саме полягає там «науковість» підходу, я особисто буду безмежно вдячний.

2. «Програма є ексклюзивною та першою в Європі»

Тут важко сперечатись, програма є дійсно унікальною. Але враховуючи характер дискусії навколо курсу «Основи сім'ї», це досить сумнівний аргумент на його користь. Адже, коли в Європі у курсах подібного спрямування вчать повазі в стосунках, взаємопідтримці, конструктивному подоланню конфліктів, то тут про жінку, чиє покликання — надихати чоловіка. І не сперечатись, ага.

Просто сам факт першості в часі не є показником якості, а це критично важливо в питаннях освіти молоді.

3. «Пропагує поняття традиційної сім'ї з татом і мамою».

Через печерну дискримінацію будь-яких інших понять сім'ї.

Автор свідомо ігнорує визначення Сімейного кодексу України, що «Сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки» (ст. 3, п.2). Автор, спираючись певно на якийсь суб'єктивний життєвий досвід стверджує, що діти з «неповних» сімей більш схильні до вживання речовин та асоціальних дій.

Я категорично проти пропаганди традиційних цінностей через дискримінацію, не кажучи вже про ту, яка проводиться у школах коштом платників податків.

4. «Рівень розлучень стабільно високий і становить понад 60%, через що понад 4 млн дітей росте без одного з батьків»

Рівень розлучень не становить понад 60%, це відверта брехня. Якщо кількість розірваних шлюбів ділити на кількість зареєстрованих шлюбів — це не показник «відсотку розлучень», а лише співвідношення. За аналогією, якщо в місті народилось 1000 малят, а померло 600 людей, то показник смертності в нас буде 60%?

Є й інші нюанси. Автор називає показник «стабільно високим» — і це є маніпуляцією. «Високим» порівняно з чим? З даними СРСР? Звичайно, але статистика часів Союзу нам навряд актуальна.

Порівняно з іншими країнами? Та ні, як співвідношення так і тенденції корелють зі світовими тенденціями в розвинених країнах.

Ось дані з нашого ДержСтату:
https://opendatabot.ua/analytics/love-is-2020

А ось аналогічні з США. Спільний тренд очевидний

https://ifstudies.org/.../the-us-divorce-rate-has-hit-a...

Останні декілька років можна спостерігати негативну тенденцію в Україні щодо кількості розлучень, але вона статистично корелює з падінням рівня життя внаслідок війни і погіршення соціально-політичної ситуації в цілому.

А нам подається ця ситуація як наслідок «руйнювання інституту традиційної сім'ї» і служить обгрунтуванням для впровадження цього курсу.

5. «Близько 25% дітей виховуються в проблемних сім'ях, де відсутні любов, повага, взаєморозуміння між татом та мамою; піддаються деструктивним явищам (алкоголь, наркоманія, лудоманія, насильство)».

«Любов, повага і взаєморозуміння між татом і мамою» вже стали об'єктом статистичних досліджень? Благаю, покажіть мені цей матеріал… Може десь уже з'явився документ, який чітко регламентує поняття любові та поваги в родині й тепер їх можна якось обчислювати? Мама не приготувала борщ, але захистила крутий проєкт — це ще повага чи вже ні? Тато втомлений ліг відпочити, а мама взяла газонокосарку і викосила двір — це любов чи ні?

Алкоголізм і наркоманія — це серйозні та важливі проблеми суспільства, а не сировина для маніпуляцій.

6. «За роки Незалежності кількість українських дітей зменшилася вдвічі через зниження рівня народжуваності (з 14 млн до 7 млн)»

Кількість дітей в Україні зменшилась НЕ ТІЛЬКИ через зменшення рівня народжуваності, це примітивна маніпуляція. За роки незалежності зменшилась і загальна кількість населення, і підвищилась мобільність — наші діти набагато частіше виїжджають на навчання і життя за кордон. Та й народжуваність в розвинених країнах знижується глобально, незалежно від традиційності, світогляду і релігійних переконань населення.

7. «3 млн дітей в Україні живе за межею бідності»

Так, у нас понад 19 млн українців живе за межею бідності, це майже 50 відсотків. І проблема тут не в традиційних цінностях, а в недолугій владі, війні з РФ та пандемії.

А тепер, увага, питання. Яким чином запровадження курсу «Основи сім'ї» вплинуло на всі вищенаведені показники в тих областях, де він викладався? Вже зменшилась кількість розлучень? Є позитивна динаміка щодо кількості сиріт і дітей за межею бідності?

Чи автор і лобісти курсу просто користуються складною ситуацією в нашій державі для вирішення власних фінансових потреб і тішення власного его?

Як на мене, останнє питання риторичне.

А в пана Волошина хочеться поцікавитися, чи не вважає він більш доцільним спрямувати освітній бюджет на менш резонансну програму. Наприклад закупівлю хімічних реагентів для потреб курсу хімії всіх шкіл міста. Чи облаштування декількох спортивних майданчиків. Чи осучаснення декількох класів інформатики. Це, звичайно, не дасть такого гучного піар-ефекту, але це ж не головне, правда?