Влада Литовченко
кандидат історичних наук, директор КЗ КОР «Вишгородський історико-культурний заповідник», член Експертної ради з нематеріальної культурної спадщини при Міністерстві культури та інформаційної політики України, експерт Українського культурного фонду, голова Комітету з присудження премії з нематеріальної культурної спадщини при МКІП(2020-22 рр.)
9 листопада у Національному музеї українського народного декоративного мистецтва відбулося відкриття та презентація міжмузейного проєкту «Матвій Донцов. Буяння квітів».
Героєм експозиції став володар «сонячного пензля», наставник Катерини Білокур та Бориса Піаніди, талановитий пейзажист – усе це про українського художника Матвія Донцова. Жодної людини на картинах Матвія Донцова марно шукати. Він дуже любив мистецтво і до 97 років малював пейзажі, квіти та дарував їх із автографом: «Добрим людям – на добро!».
Доля відміряла художнику немало – 97 років, за які було створено близько півтори тисячі картин. На них глядачі споглядають, яка красива наша природа, які різнобарвні квіти милують око, дерева в біло-пінних весняних шатах, як дихає навесні земля… А спостерігав за красотами рідної природи юний Матвійко у себе вдома, у Золотоноші, пізніше в Згарях, куди переїхала родина після смерті батька. Сподіваючись на краще життя мати вийшла заміж вдруге, але відносини хлопця з вітчимом не склались. Малий Матвійко ішов з дому в ліс чи до річки, там спостерігав за красою, барвами, слухав різноголосся птахів. Саме так формувався хист майбутнього художника-пейзажиста.
Одного разу відвідавши ярмарок, побачив картини народних майстрів, розпитав у них про малювання фарбами, і захопився малюванням на все життя. У 1908 році, працюючи в Києві службовцем в приватній конторі, Донцов відвідав художню виставку і познайомився з викладачем Київського художнього училища В. Менком, який підготував Матвія до вступу і взяв у свій клас. Закінчивши художнє училище довгий час працював у Полтаві. Два десятиліття Матвій Олексійович присвятив викладацькій діяльності – вчив малюванню та кресленню школярів та вихованців дитбудинків. До кінця свого життя підтримував дружні, майже батьківські стосунки з учнем Борисом Піанідою (що теж став відомим художником), який після смерті Донцова створив музей в місті Ірпінь, в будинку, де кілька десятиліть проживав художник з дружиною.
В повоєнні роки Донцов плідно працює в Золотоноші. За спогадами земляків він любив , коли йому приносили квіти. Він ставив їх в звичайну банку чи глечик і …творив. Мазок лягав біля мазка, фарби змішувались, переплітались і о, – диво: бузок, жоржини оживали на полотні.
В 1940 році Матвій Донцов знайомиться з роботами невідомої художниці Катерини Білокур і вражений її талантом допомагає організувати її персональну виставку в Полтавському будинку творчості, а пізніше виставку полтавських митців в Києві. 21 серпня 1953 року художник розповідав у листі Катерині Білокур: «Ми вже круги приготували для колодязя і скоро вже у нас буде свій колодязь, а то „сусіди“ не дають нам води». Матвій Донцов опікувався долею самотньої, хворої Катерини Білокур, звертався до можновладців з проханням допомогти відремонтувати житло. Вони постійно листувалися. Катерина Василівна знала про хворе серце Донцова та його дружини, повідомляла рецепти народної медицини, розповідала про себе.
Разом із своєю дружиною Юлією, Донцов у 1948 році переїхали в Ірпінь. Тут, на колишній Тургенєвській,18 вони побудували свій перший власний будинок. Подружжя створило і невеликий сад поруч, де Матвій Донцов надихався та малював свої картини: жоржини, бузок, дзвіночки… Усі його полотна – зображення природи. Митець багато малював міський парк, розташований поруч з його будинком. Тепер це парк імені Володимира Правика. Є картина, на якій Донцов зобразив вид на свій будинок, ймовірно, саме із цього парку.
У своєму будинку в Ірпені Матвій Олексійович часто приймав друзів та учнів. Відкрив їм чудове, тоді ще маленьке курортне містечко. Тут гостювала і відома українська художниця Катерина Білокур. Катерина мріяла переїхати в Ірпінь, щоб жити ближче до свого наставника. Але так і не переїхала, проте в Ірпені є вулиця, названа на її честь.
Художник дуже любив українську природу. Він писав: «Сюжети я беру найбільш характерні з природи України. Вони близькі моєму серцю , моїм почуттям. Що може бути кращим її полів безкраїх з гаями, луками і лозняками!»
Виставкова експозиція представляє також два твори Катерини Білокур з колекції Національного музею українського народного декоративного мистецтва, яка є однією з кращих збірок творчого доробку видатної української мисткині. Це відома картина «Квіти за тином» (1935 р.) та натюрморт «Кавун, морква, квіти» (1951 р.).
Твори Матвія Донцова знаходяться у фондах художніх музеїв Києва, Харкова, Полтави, Дніпропетровська, Лебедина, Миколаєва, у Закарпатській та Яготинській картинних галереях, Ірпінському історико-краєзнавчому музеї, численних приватних збірках. Багато робіт він подарував народним музеям Диканьки та інших сіл Полтавщини, школам.
«Це також додатковий елемент вивчення цілої епохи мистецтва на території Київської області. Це про історію країни, про історію Київщини і про наше місце у всесвітній історії мистецтва» — директорка департаменту культури КОВА Анна Куценко
Організатори заходу:
- Департамент культури та туризму Київської обласної державної адміністрації
- Ірпінська міська рада
- Національний музей українського народного декоративного мистецтва
- Відділ культури,національностей та релігій Ірпінської міської ради
- Ірпінський історико-краєзнавчий музей
Виставка триватиме до 29 листопада ц.р.
Фото: Андрій Горб, Олег Борщевський