З неоднозначним настроєм йшов в четвер на прощальну зустріч представників експертних спільнот з прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом для підведення підсумків трирічної співпраці. З одного боку, я розумів, що збори імовірно будуть носити комплементарний характер (що в принципі заслужено, враховуючи скільки уряд зробив за три роки). З іншого боку, хотілося чесної, критичної і відвертої розмови.
Як завжди буває в таких випадках, вийшло щось «середнє арифметичне».
Бесіда почалася з короткого вступу прем'єра, в якому він коротко окреслив досягнення уряду, після якого закликав до критичної дискусії.
Буду об'єктивним — критичною зустріч не вийшла. Ключова причина — останні три роки експерти плідно, фактично в щоденному режимі працювали з урядом. За цей час було сформовано співтовариство однодумців, яке древні греки називали Ітос. Спільнота, в якій панує дух співробітництва, заснована на спільних цінностях і практиках.
З позитивів експерти відзначили принципово інший підхід співпраці уряду з експертним середовищем. Регулярні зустрічі, тематичні багатопрофільні наради, залучення експертів з цивільного сектора до розробки державної політики, фактично прямий доступ експертного співтовариства до міністрів або їх профільних заступників. Такий підхід дозволив впровадити на високому рівні безпрецедентну кількість реформ державної служби, медичної, пенсійної, освітньої сфер, сфери ЖКГ, монетизації субсидій, ввести трирічне бюджетне планування тощо.
Ще один успіх — напрацювання аналітичних перехідних книг для впровадження реформ (так звані "transition books"). Уряд розробив їх для нового Кабміну, щоб останньому було легше впроваджувати і продовжувати реформи.
З негативу експерти відзначили той факт, що частина реформ забуксувала на етапі впровадження. Наприклад, не запрацював повноцінно Державний фонд з енергоефективності та енергозбереження. Були проблеми з впровадженням програми, спрямованої на видобуток власного газу (хоча тут велика частина провини лежить на «Нафтогазі»). Експерти закидали уряд за багатовекторність і розпорошеність реформ, що заважало в результаті йому ефективно відбивати інформаційні атаки і інформаційне «кілерство» реформ.
Але ключова претензія експертів — Кабмін не встиг зробити реформи невідворотними. Ту ж реформу децентралізації за бажанням нова влада може легко скасувати. На останній прем'єр заперечив, сказавши, що одне з ключових завдань його нинішньої команди — захищати реформи, які вони впроваджували останні три роки.
Всі відзначили великий прорив в напрямку впровадження е-урядування. На думку присутніх, Зеленському легко виконати обіцянку «держава в смартфоні» оскільки вже 128 послуг запроваджено в е-форматі.
Частина експертів дякували Володимиру Гройсману за те, що захистив Кличко і місцеве самоврядування в столиці від нападів з боку Богдана та Офісу президента.
На запитання експертів, що питали «яке політичне майбутнє Володимира Гройсмана та очолюваної ним партії „Українська стратегії?“, прем'єр дипломатично сказав: „про майбутнє поговоримо у майбутньому“.
Ну що ж, почекаємо... а те що це політичне майбутнє буде — у цьому ніхто не сумнівається.
Ну і трохи статистичних цифр про три роки діяльності Уряду Гройсмана:
Реальний ріст ВВП зріс за 3 роки 8,4%
Зменшився державний борг до ВВП з 79% до 61%
Збільшились резерви НБУ з 13,2 до 21,8 млрд доларів
Стабільний курс. Квітень 2016 – 25,6 Серпень 2019 25,1
Зростання країни у рейтингу легкості ведення бізнесу. 112 місце станом на 2014 рік та 71 місце на 2019
Зросли доходи громадян з 01.04.2016 до 01.08.2019
Мінімальна зарплата у 3 рази (1378 до 4173)
Середня зарплата у 2,2 рази (4686 до 10783)
Мінімальна пенсія у 1,8 рази (1703 до 3009)
Впроваджено програму Доступні ліки (за кошти бюджету відшкодовано 40 млн рецептів)
Профінансовано створення 148 фільмів
Нарощено на 41% загальний обсяг торгівлі товарами в послугами з країнами ЄС.
ТОП-3 експортних товарів – АПК, продукція металургії, продукція машинобудування.
Країна продовжує жити 1363 дні без поставок російського газу та зміцнює обороноздатність. Стабільно 5% ВВП іде на потребу армії.
Як бачимо – цифри більш ніж переконливі. А отже новому Уряду прийдеться багато попрацювати, аби, як мінімум, повторити їх результат.
Що стосується співпраці з експертним середовищем та громадським сектором – останній готовий тісно працювати з новим Урядом на благо держави.
Але, щоб отримати такий самий рівень підтримки і довіри з боку громадського сектору та експертного середовища, нова команда має продемонструвати не менший рівень відкритості, доброчесності та професійності, який був у нинішньої команди Гройсмана.