У 2013 році світ побачив черговий бестселер Збігнєва Бжезинського «Стратегічний погляд: Америка і глобальна криза». Ще ніколи до цього відомий «американський яструб» Бжезинський так різко не критикував політику США, як в цій книзі. «Американська мрія» постала перед загрозою свого повного краху й до нині це питання ще не знято з порядку денного зовнішньостратегічних цілей Америки.
Бжезінський дослівно писав наступне: «Американці повинні усвідомити, що наш престиж за кордоном все більше буде залежати від здатності впоратися з внутрішніми проблемами» і називав кілька системних глобальних проблем, якими має займатися американська влада в першу чергу. Багато порівнянь він звісно робив з найзапеклішим супротивником США — Китаєм.
Серед внутрішніх проблем США він називав такі:
- зростаючий і що загрожує стати непосильним для економіки державний борг;
- підгнила фінансова система;
- зростаюча нерівність доходів укупі зі стагнацією соціальної мобільності;
- занепад національної інфраструктури;
- слабкі пізнання американського населення про решту світу;
- все більше буксуюча і партизанська політична система.
Нічого не нагадує?
Америка (де здавалося б на наш погляд) прекрасні автомагістралі, залізниці та решта інфраструктури в розумінні Бжезінського виглядали застарілими та відсталими.
Порівнюючи з Китаєм, він пише: «Якщо Китай будує нові аеропорти і дороги, Європа, Японія, а тепер і Китай можуть похвалитися швидкісними поїздами, американські аналоги намертво застрягли в XX столітті. Тільки на Китай припадає 5000 км залізничного полотна для надшвидкісних пасажирських експресів — в США немає жодного. Пекінський і шанхайський аеропорти на десятиліття випереджають по продуктивності і елегантності своїх вашингтонських і нью-йоркських побратимів, які все більше віддають „третім світом“. У символічному плані те, що Китай (в сільській місцевості та маленьких містечках ще не вибрався з Середньовіччя) обганяє Штати в таких наочних прикладах структурних інновацій, говорить сама за себе».
Цей тренд особливо став набирати популярності в останній рік пандемії, що активно обговорювали на онлайн Давоському форумі і про що кілька разів говорив у свої виступах прем'єр-міністр Сінгапуру Тарман Шанмугаратнам.
Чи стане це трендом в Україні?
Важко сказати, бо шквал критики на адресу Великого будівництва (яке може стати початком таких змін у нас) просто зашкалює. Проект став об'єктом політичного протистояння, де постійно лунають гучні заяви про розкрадання та неефективне використання бюджетних коштів на відновлення та ремонт доріг, мостів, будівництво дитячих садочків, шкіл, приймалень і так далі. Але ті, хто повсякдень користується відновленими чи збудованими об'єктами можуть мати й іншу думку. Причина протистояння, як на мене, одна – боротьба за владу.
Останні кілька тижнів ця тема перебувала в дуже спокійному стані, сніг та сувора зима суттєво знизили темпи будівництва. Однак сьогоднішній черговий (другий) форум «Україна 30. Інфраструктура» вдихнув свіжого весняного повітря в інформаційний простір.
Серед об'єктів, які вистраждані українцями роками, там (на формі) називалися і Запорізький міст, і Кременчуцький міст і Велика кільцева (обхідна) в столиці. Але навіть для мешканців невеличких населених пунктів кілометр відремонтованої дороги, реставрована школа чи дитячий садок, міст через річку в селі чи тротуар по центральній вулиці по значимості вартують не менше.
У 2021 році до «Великого будівництва» включено 500 об'єктів. Це 95 шкіл, 70 садочків, 80 спортивних об'єктів, 200 амбулаторій. Вперше до програми включені 35 лікарень та 20 культурних об'єктів. На реалізацію цих проектів планується спрямувати 9 млрд грн. Минулого року виконали роботи: школи — 114 об'єктів, садочки — 100 об'єктів, стадіони — 101 об'єкт, приймальні відділення — 26 об'єктів (середній відсоток готовності приймальних відділень по країні 72,4%)
У 2020 році оновили 17% основної мережі доріг, ще 20% буде оновлено у 2021 році. Реалізація програми «Велике будівництво» допомогла зберегти в Україні близько 190 тисяч робочих місць під час обмежувальних заходів, пов'язаних з протидією пандемії COVID-19.
Як на мене, це одна з небагатьох вдалих змін зеленої влади, котру справді потрібно підтримати, пильнувати й контролювати.