«Добре для Уряду, погано для бізнесу», це перший висновок, який напрошується після першого знайомства із законопроектом № 8157 — «Проект Закону про Національне бюро фінансової безпеки України» http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf35...http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf35...

Зважаючи на великій відсоток бізнесу, що перебуває у тіні, таке бюро справді є потрібним. Хоча, на мою досить суб'єктивну думку, спочатку треба було створити привабливий інвестиційний клімат, а вже потім шукати тих, хто реально ухиляється від сплати податків.
З позитивного – у Бюро більше уваги приділятиметься вивченню та аналізу інформації. При цьому, законопроектом встановлюється заборона будь-якого тиску на працівників Бюро. І, разом із тим, підрозділами внутрішньої безпеки здійснюється моніторинг способу життя працівників Бюро. Тобто, законопроект є дуже вдалим для тих Держав, де дотримуються законів, і не застосовується адміністративний тиск. Разом із тим, встановлюється незалежність детективів Бюро.
Хотілося б, щоб у проекті було чіткіше прописано, що підставою для оперативно-розшукової діяльності працівників Бюро є лише і виключно аналітичні продукти (див. ст.18 Проекту). Воно, ніби й так зрозуміло, але щоб вже точно не було двозначного трактування.
Не подобаються норми п.13 ст.6 та ст.50 Законопроекту У п.13 ст.6 сказане таке:

5ab054648c88d.jpg


Ніби, нічого страшного, але чи можна бути певними, що ці «таємні агенти» будуть людьми високоморальними? Приміром, залучить детектив до виконання таємного завдання менеджера, який повідомить керівництву фірми, що контрагенти – люди чесні і є в ЄДР. А потім, виявиться, що менеджер, заради помсти (чи з інших міркувань) нічого не перевірив, а постачальниками були — так звані «фіктарі». Відповідальність нестиме директор, ясна річ.
У ст.50 пропонується громадянам надавати до Бюро заяви та повідомлення про вчинення кримінального правопорушення. Хоча детективи Бюро розберуться, що до чого, але зайве відволікання платника податків від господарської діяльності може спокушати його нечесних конкурентів до написання заяв. Це особливо вдарить по малому бізнесу, головно, підприємцям.
Законопроектом № 8157 вноситься і низка нововведень до інших Законів. Детальніше тут: https://site.ua/tery.tavrenko/12316-za-motivami-porivnyalnih-tablits-zakonoproektu-pro-natsionalne-byuro-finansovoyi-bezpeki-ukrayini/
Зауважу, що автори законопроекту вказували, що кримінальна справа може бути порушена лише тоді, коли податкові зобов'язання будуть узгоджені. Тобто, за наявності податкового повідомлення-рішення, справа може бути порушена лише тоді, коли апеляційний адміністративний суд відмовить платнику податків у задоволенні позову.
Разом із тим, на мою суб'єктивну думку, у законопроекті слід чітко вказати (написати визначення) що таке — узгоджене податкове зобов'язання. Адже, у ст.212 Кримінального кодексу також йдеться про узгоджене податкове зобов'язання. А це може бути й сума перерахованого до бюджету податку, на підставі поданої декларації. Тобто, якщо платник задекларував суму податку і не перерахував її до бюджету своєчасно, у такого платника можуть виникнути проблеми.
Детективи Бюро точно матимуть знання у сфері економіки, галузі права або галузі інформаційних технологій, європейських стандартів у сфері протидії фінансовим та податковим злочинам (ст.58). Це, безперечно є кроком уперед.
Ще 1 позитив – працівників Бюро буде не більше 4 тис.
І зарплати, звичайно всіх цікавлять зарплати. Від 17 прожиткових мінімумів (далі – ПрМін) детективу (в 2018 році – 29954 грн.) до 50 ПрМін – директору Бюро (в 2018 році — 88100 грн.). А між детективом та директором є ще низка посад, із різними розмірами зарплати.
Відповідальність працівників Бюро є дисциплінарною (ст.77) і має діапазон від догани до звільнення. Добре для економіки, що дисциплінарним проступком працівника Бюро є також вчинення дій, що викликають сумнів в об'єктивності, неупередженості та незалежності працівника НБФБ при виконанні покладних на нього службових обов'язків, а також в його чесності та непідкупності.
Хто контролює Бюро:

5ab052bfd8a55.jpg

Особиста думка. Законопроект є доволі збалансований і в ньому пропонуються важелі для того, щоб Бюро та його працівники були незалежні. Це доволі добрий законопроект для демократичного суспільства. Скажімо, для декого з наших сусідів (назва одного з яких скорочується, як «РФ») цей законопроект був би ідеальним для встановлення суспільної покори. Разом із тим, конкурс для обрання працівників Бюро є тим механізмом, що убезпечує Бюро від нечесних і непорядних осіб.
І, як особу, що прагне більшої свободи для бізнесу, мене дещо непокоять зміни, що вносяться до інших законів, зокрема до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення. Збільшення відповідальності за не надання повного переліку первинних документів на запит Бюро (хочеться щоб в Законі був виписаний повний перелік документів, що Бюро може вимагати), або за ухилення від сплати податків є — непоганим, але лише за умови, коли всі працівники Бюро – не зловживають своїми правами, а економіка країни — зростає.

І наостанок – на тлі блокування ПН/РК без суду, законопроект № 8157 — про Бюро, виглядає достатньо демократичним…