Повноваження у служби, як у звичайних патрульних, а ось ловити лихачів, як даішники, «люди в чорному» поки не зможуть
На українські дороги замість ДАІ вийшла нова дорожня поліція. Сидіти в засідці їм не можна, а гальмувати за перевищення швидкості копи ще не можуть — немає потрібного обладнання. «Вести» розібралися, чим же буде займатися нова служба і в чому її відмінність від ДАІ.
Де чергуватимуть?
Як повідомили в Нацполіціі, дорожня патрульна поліція почне службу з чергування на трасах Київ — Харків, Київ — Зборів, Луцьк — Ковель і Ягодин — Сарни (напередодні йшлося про десяти магістралях, але поки зупинилися на чотирьох). У майбутньому, після проведення додаткового набору, патрульні вийдуть і на інші траси міжнародного і національного значення. Всього планується патрулювати понад 9 тис. км доріг.
«Це такі ж патрульні поліцейські, які чергують на вулицях міст. Це не колишні співробітники ДАІ або „Кобри“. Сьогодні патрульний поліцейський може нести службу на трасі, а може служити в місті або виконувати інші завдання, — розповів заступник голови патрульної поліції України Олексій Білошицький. — Також дорожня поліція буде нести службу на восьми колишніх стаціонарних постах ДАІ. У майбутньому ці пости стануть дорожніми станціями патрульної поліції. Крім поліції в них будуть знаходитися інші служби, наприклад, рятувальники або медики. Наприклад, якщо на дорозі станеться НП, вони повинні будуть максимально швидко допомогти громадянам і ліквідовувати її наслідки ».
Без засідок в кущах і полювання на лихачів
У Нацполіціі звертають увагу, що 90% часу дорожня поліція буде знаходитися в русі. «Вони можуть зупинятися в разі потреби, але засідок в кущах не буде», — говорить Білошицький.
Ще одна відмінність від екс-даішників: екіпажі дорожньої поліції будуть реагувати на всі порушення, а не тільки ПДР, що відбуваються в їх поле зору, або на повідомлення, які надходять до них від диспетчера.
Також перший час дорожня поліція не буде зупиняти водіїв за перевищення швидкості, так як фіксувати порушення поки нічим. «У майбутньому наші автомобілі будуть обладнані камерами вимірювання швидкості. За даними цього виміру будуть зупиняти автомобіль і залучати водія до відповідальності на місці, а не відкладення поштою. Зараз ми визначаємося з моделлю пристроїв. Але поки не буде розроблений технічний регламент і не проведена сертифікація, ніхто прилади використовувати не буде „, — кажуть в Нацполіціі.
За що можуть зупинити?
В арсеналі у дорожніх поліцейських будуть жезли- «льодяники». Ними вони можуть зупинити автомобіль (за яких обставин — дивись «9 приводів»). Також в поліції заявили, що їм потрібні зміни в законах, щоб проводити «сліпі» перевірки водіїв на тверезість — вибірково зупиняти водіїв на дорогах і просити «подихати в трубочку» (зараз водій має право відмовитися від процедури, якщо він нічого не порушив).
Крім цього, вони хочуть отримати такий інструмент контролю, як «пункти тверезості» (ділянки на дорогах, де водії в примусовому порядку будуть проходити «алкогольний» експрес-тест). «За п'ять місяців 2017 року поліція склала понад 20 тис. Протоколів за нетверезе водіння. Підвищення штрафів (з 3400-900 грн до 10 200 грн. — Авт.) Водіїв не злякало. Ми будемо з цим боротися „, — заявив Олексій Білошицький.
Порушники кажуть «до побачення»
Неофіційно поліцейські розповідають, що без колишніх правоохоронців у новій службі все-таки не обійшлося. «Працювати будуть і» нові «, і» старі “. „Старі“ присутні тому, що у них є досвід в плані дорожнього руху. А так як нових навчали менше, то знання у багатьох, м'яко кажучи, кульгають „, — розповів нам на умовах анонімності один з поліцейських.
За його словами, рознарядок і «планів» по протоколах перед дорожньою поліцією поки не ставлять, але і так зрозуміло, що якщо наряд виїжджає на складну ділянку, не бути порушень там не може. «Взагалі, п'яні водії — дуже серйозна проблема, так що тут і план ніякий не потрібний. Але відсутність приладів для фіксації швидкості буде проблемою. Припустимо, я бачу, що хтось обганяє мене і мчить зі швидкістю 200 км / год, а приводу пред'явити їм перевищення швидкості у мене немає. Доводиться його або придумувати, або говорити, що водій викликав підозру. Але з таким же успіхом він може мені сказати „до побачення“ і виїхати „, — розповів наш співрозмовник.
Дорожніми законами володіють слабо
За словами Автоюристів, Україна дійсно була необхідна спеціалізована служба, яка стежить за безпекою дорожнього руху. Але є питання до техзабезпечення дорожньої поліції. «Нинішні закони дозволяють поліцейським використовувати техзасоби, що працюють виключно в автоматичному режимі. Тому ті ж „Труками“, 170 штук яких залишилися після ДАІ, поліція не може використовувати, щоб контролювати швидкість „, — каже Автоюрист Володимир Караваєв.
Також експерти побоюються, що у дорожньої поліції недостатньо знань.
«Я не знаю, як буде з дорожньою поліцією, але у звичайних патрульних досить часто це або необгрунтовані протоколи, або складені безграмотно і з порушенням інструкцій. В результаті суди у цих справах просто не можуть виносити постанови. Так що тут стоїть питання юридичної підготовки дорожньої поліції „, — вважає юрист Вадим Володарський.
Дев'ять приводів, за якими можуть зупинити
У дорожньої поліції будуть ті ж підстави для зупинки автомобілів, що і у звичайних поліцейських. Згідно ст. 35 Закону «Про Національну поліції», транспортний засіб (ТЗ) можуть зупинити, якщо:
- водій порушив ПДР;
- є очевидні ознаки несправності ТЗ;
- є інформація, що водій або пасажири (а також авто або вантаж) мають відношення до вчинення ДТП, кримінального або адмінпорушення;
- ТС знаходиться в розшуку;
- необхідно опитати водія чи пасажирів як свідків;
- поліцейським необхідна допомога водія;
- уповноважений орган влади прийняв рішення обмежити або заборонити рух;
- вантаж на ТЗ закріплений небезпечно;
- світлові або звукові сигнали використовуються з порушенням.
Джерело тексту: Газета Вести (c) Ярослав Маркін (повністю переведено з російської мови)