Якщо ви купили товар в інтернеті, а отримали не зовсім те, чого очікували – не варто скиглити на плечі у друга чи проклинати долю. Ви в такому випадку стали споживачем і набули цілу низку прав, якими варто скористатись.
Спершу трохи офіційної інформації. Наші із вами споживацькі права захищаються державою, законом. Для цього навіть створена відповідна установа — Державна інспекція з питань захисту прав споживачів. Щоправда, українці звертатись туди не дуже поспішають – очевидно, не надто вірять у допомогу держави.
Проте, український закон чітко прописує, як нам відстояти свої права. Додавши і власний досвід, я сформулював чотири прості кроки, які допоможуть споживачеві усунути недолік на придбаному ним товарі.
Отже, крок перший -- складання вимоги до продавця, виробника та сервісного центру із детальним описом виявлених недоліків. Відповідно до п.1 ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів» ви маєте право на безоплатне усунення недоліку. Контакти продавця обов'язково мають бути зазначені на чеку, контакти виробника та сервісного центру можна знайти в інтернеті на офіційному сайті компанії. Важлива умова -- якщо ваш товар важить більше 5-ти кілограмів, відповідальна особа (продавець, виробник або сервісний центр) зобов'язана самотужки забрати його на ремонт.
Другий крок — надсилання складених вимог. Робити це варто поштовим рекомендованим відправленням – і збережіть чек! Очікуйте відповіді впродовж 14-ти денного терміну із дня отримання заявленої вимоги.
Якщо реакції жодної, у дії третій крок — складання вимоги про компенсацію. Якщо адресати виріщили вас проігнорувати, і відповіді ви не отримали, то, відповідно до п.9 ст.8 Закону України «Про захист прав споживачів», маєте право на отримання компенсації за затримку усунення недоліку — у розмірі 1% вартості товару за кожен день затримки. Така ж компенсація передбачена за кожен день затримки із ремонтом вашого товару, який було забрано для виконання – а ремонт має відбутися впродовж 14-ти днів.
Четвертим і найбільш рішучим, але, водночас, дуже важливим кроком є складання позовної заяви до суду. Відповідно до ч.1 п.1 ст.4, ст.22 Закону України «Про захист прав споживачів», у випадку ігнорування ваших споживчих вимог щодо усунення недоліку чи ремонту, ви маєте право звернутися до суду за захистом ваших прав. Важливо -- ви, як споживач, права якого порушили, звільняєтесь від сплати судового збору за подання заяви. Подавати її слід за місцем проживання.
Саме за таким алгоритмом дій нам вдалось усунути недоліки на багатьох придбаних в інтернеті товарах. Так, компанія Samsung спільно з сервісним центром виправила серйозний недолік на своїй продукції – замінила панель керування на мікрохвильовій печі (які були промарковані російською, що порушує законодавство, та замінені на панелі українською мовою). Так само виправив недолік і виробник пральної машини Cendy.
А ось чотири кроки у графічному виконанні.
Захист наших прав є найбільшим нашим обов'язком.