Трансформація податкової системи Грузії: підсумки реформування, ключові здобутки та актуальні виклики.
За часів президентства Михайла Саакашвілі в Грузії була запроваджена революційна податкова реформа, спрямована на рішучу боротьбу з корупцією та забезпечення стійкого економічного зростання.
Зменшення кількості податків, зниження ставок оподаткування, та скорочення розміру мінімального статутного фонду для юридичних осіб з 2000 до 200 ларі, стало поштовхом до створення нових підприємств. Вже в березні 2011 року в Грузії було зареєстровано і функціонувало понад 350 тисяч компаній, порівняно з 205 тисяч у 2003 році. Багато підприємств вийшли з тіні, легалізували свою діяльність і почали звітувати про реальну кількість працівників та обсяги виробництва.
За даними Forbes 2009 року, Грузія посіла четверте місце у світі серед країн з найнижчим податковим навантаженням на бізнес, поступаючись Катару, Об'єднаним Арабським Еміратам та САР Гонконг (Китай). За показником сплати податків у різних країнах світу, у рейтингу «Легкості ведення бізнесу» (Doing Business), Грузія піднялася зі 110 місця у 2005 р. до 39-го у 2012 р. За результатами Регіонального дослідження ділового середовища та ефективності підприємств (Business Environment and Enterprise Performance Survey, BEEPS) у 2008 р. лише 3% компаній у Грузії повідомили про часті випадки хабарництва, пов'язаного з оподаткуванням, що набагато менше, ніж у країнах Європи та Центральної Азії (9%), та на пост-радянському просторі (18%).
__________
Стан справ перед початком реформування податкової сфери у 2003 р.
Крах радянської системи супроводжувався стрімким занепадом спроможності уряду Грузії генерувати податкові надходження із року в рік. Архаїчна та заплутана податкова система стала сприятливим ґрунтом для процвітання корупційних оборудок, в які виявилися залученими народні депутати та ключові державні чиновники.
Вони лобіювали закони, та створювали сприятливі умови для підконтрольного бізнесу. Багато депутатів були обрані до парламенту для отримання депутатського імунітету який захищав їх від переслідування за кримінальні злочини, імунітет часто поширювався і на їхніх кримінальних партнерів. Податкові органи на свій розсуд надавали податкові пільги друзям і політичним союзникам.
Процвітало хабарництво і для бізнесменів було звичним явищем давати хабарі, щоб уникнути податкових перевірок. Ці хабарі полегшували переговори між податківцями та власниками бізнесу щодо остаточної суми податкових зобов'язань. Бізнесменам і податківцям було легше неформально домовитися про суму хабара, ніж намагатися зрозуміти, що насправді вимагається від платника податків згідно з податковим законодавством. Один колишній заступник міністра фінансів згадував про такі переговори. В одному з районів Тбілісі переговори були настільки напруженими, що податковий інспектор вдарив керівника компанії ножем. Через цей інцидент усіх податкових інспекторів у цьому районі відсторонили від роботи на місяць. Розгул корупції призвів до зростання заборгованості держави з оплати заробітної плати та пенсій: у 2003 році, податкові надходження становили лише 14% ВВП. На момент приходу до влади Михайла Саакашвілі заборгованість з виплати пенсій і зарплат була більше 18 місяців. А загальна сума заборгованості перевищила 400 мільйонів ларі. Поняття фіскальної та податкової дисципліни майже не існувало, податкова система була майже повністю зруйнована.
__________
Перші кроки на шляху реформування податкової системи.
Одним із перших і найбільш визначальних кроків нової урядової команди Грузії стало впровадження політики нульової толерантності до корупції. Правоохоронці розпочали нещадну кампанію, наносячи відчутні удари по відомим корупціонерам. Серед заарештованих були міністр енергетики, міністр транспорту і зв'язку, голова Управління цивільної авіації, президент державної залізничної компанії, президент Федерації футболу, президент державної золотодобувної компанії та деякі олігархи. Для повернення викраденних коштів у бюджет країни, судами почали прийматись угоди про визнання вини, які виходили за рамки чинного на той час законодавства. Фінансові ресурси, вилучені у заарештованих олігархів, поповнювали урядові резерви, і порожні казначейські рахунки почали оживати.
Для збільшення податкових надходжень уряд прийняв п'ять принципів реформування податковоґ галузі, а саме:
- зміна способу мислення;
- зміна мотивації персоналу податкової служби Грузії;
- розширення бази оподаткування;
- спрощення податкового законодавства;
- оптимізація податкового адміністрування.
__________
Трансформація податкового законодавства та розширення податкової бази.
Із запровадженням нового податкового кодексу у 2005 році було спрощено систему оподаткування, знижено податкові ставки та скасовано податки на забруднення, відчуження майна, гральний бізнес, туризм, рекламу та інші дрібні місцеві податки, які не приносили значних надходжень. З 21 податків залишилося лише 7, а ставки багатьох з них були зменшені.
Ставка соціального внеску знизилася з 33% до 20%, а замість прогресивної ставки податку на прибуток фізичних осіб (на заробітну платню), яка сягала 20%, було запроваджено фіксовану ставку на рівні 12%. ПДВ знизився з 20% до 18%. Ставки податків на прибуток і майно, акцизи на алкоголь, нафтопродукти, тютюн і автомобілі, а також ставки митних зборів залишились без змін. Зменшення податкових надходжень через нижчі ставки податків було компенсовано розширенням бази оподаткування та суворішими заходами зі збору податків, штрафи за порушення податкового законодавства були значно збільшені. Було скасовано більшість податкових пільг, що створило рівні умови для бізнесу та розширило базу оподаткування.
Відповідно до міжнародних рейтингів, податкова система Грузії була визнана однією з найбільш ліберальних у світі, з комбінованою ставкою податку на доходи фізичних осіб та податку на соціальне страхування у розмірі 20%, ставкою податку на прибуток підприємств у розмірі 15% та ставкою ПДВ у розмірі 18% (всі ці податки є фіксованими).
З початком реформи і до 2011 року податкові надходження в номінальному вираженні значно зросли за всіма видами податків. Найбільше зросли надходження від податку на прибуток (у шість разів), ПДВ та акцизів (більш ніж у п'ять разів), а також податок на доходи фізичних осіб та податок на майно (у три рази). Таке розширення податкової бази стало особливо вражаючим на тлі різкого зниження ставок оподаткування.
__________
Модернізація системи адміністрування податкових платежів.
Поряд зі спрощенням податкової системи, уряд прагнув полегшити платникам податків процес подання декларацій та сплати податків з метою покращення бізнес-середовища та зниження рівня корупції. Було відтерміновано подання податкових декларацій шляхом продовження граничного терміну до 15 числа кожного місяця та скасовано обов'язковий щорічний податковий аудит, який раніше був обов'язковим. Декларування поточної кредиторської заборгованості стало необов'язковим у разі відсутності прибутку. Форми декларацій з податку на прибуток та внесків на соціальне страхування були об'єднані. Також було спрощено процес сплати податку на майно завдяки ліквідації двохвідсоткового податку на відчуження майна, який раніше сплачували покупці.
У Грузії було запроваджено електронне подання звітності, одне з перших у пост-радянських країнах. Подання звітності на паперовому носії вимагало відвідування різних служб для сплати податків, що створювало можливості для хабарів. Аби усунути їх, у 2007 році Уряд створив електронну систему звітування, яка мінімізувала безпосередню взаємодію між платниками податків та податківцями.
У листопаді 2009 року відповідні органи перестали приймати паперові податкові декларації, що було дуже сміливим кроком. Як результат, кількість платників податків, які подають податкові декларації в електронному вигляді, різко зросла у 2010 році. За кілька місяців близько 80% платників податків вже дотримувалися нових правил декларування.
Уряд запровадив ризик-орієнтоване управління податковим аудитом. Відповідно до цього підходу, податкова зосередилася на конкретних економічних суб'єктах на основі набору встановлених критеріїв, замість того, щоб перевіряти всіх фізичних осіб та підприємства. Частка перевірок відібраних підприємств скоротилася з 70% у 2009 році до 35% у 2010 році і, нарешті, до нуля у 2011 році. У 2011 році уряд вирішив дозволити компаніям залучати приватних аудиторів для проведення податкових перевірок.
Було запроваджено дворівневий механізм вирішення адміністративних спорів для забезпечення розгляду скарг платників податків, кількість яких наразі перевищує 2000 на рік. Близько 30 % скарг вирішувалось на першому етапі, в рамках юридичних служб податкових органів. Спори, які не могли бути вирішені, передавалися на розгляд комісії з вирішення спорів під головуванням Міністра фінансів або до суду. До вирішення справи платник податків отримав право не сплачувати оспорювану суму податку.
__________
Результати реформування податкової галузі Грузії.
Впроваджена податкова трансформація зумовила відчутне зростання бюджетних надходжень, а також заклала підвалини для розбудови простішого та дієвішого державного сервісу. Зменшення податкового тягаря та послаблення корупційного тиску на підприємницьке середовище й платників податків з боку державних чиновників, призвело до появи великої кількості нових суб'єктів господарювання, які долучалися до виконання фіскальних зобов'язань. Як і в інших сферах, ключем до успіху стали системні заходи, спрямовані на посилення відповідальності та підзвітності усіх причетних сторін. Завдяки комплексній гармонізації оподаткування та спрощенню адміністрування податкових платежів, бюджетні асигнування значно збільшились. Водночас, було створено умови для впровадження ефективної та зручної державної сервісної інфраструктури.
Вдалося досягти істотного покращення фіскальних показників завдяки упорядкуванню та спрощенню податкових процедур. Як і в інших сферах державного врядування, ключовим чинником успіху тут стало впровадження комплексної системи, спрямованої на посилення персональної відповідальності та забезпечення прозорості дій усіх задіяних суб'єктів.
_________
Висновки.
Від самого початку керівництво держави зрозуміло, що нарощування податкових надходжень повинно стати фундаментом загальнонаціонального відновлення. Для досягнення вагомого зростання податкових асигнувань вкрай необхідно докорінно гармонізувати та спростити оподаткування, перетворивши його на максимально дієвий механізм. З одного боку, їхнім прагненням було створити таку систему, яка б забезпечувала стабільне податкове наповнення державної казни, а з іншого — сприяла розквіту бізнесу та економічному піднесенню. Уряд Грузії та Президент Саакашвілі здобули довіру широких верств населення, заарештувавши топ-посадовців, раніше причетних до корупційних оборудок, та змусили їх радикально змінити неприйнятну поведінку. До модернізації податкової служби та вдосконалення надаваних нею послуг долучилися іноземні податкові радники, фінансовану участь яких забезпечували донорські інституції, хоча чимало інновацій та технологічних рішень було розроблено власними фахівцями.
Oleg Rozum