Україна має сильний потенціал, але проблемою маркетингу територій, не дозволяє перейти на вищий рівень інвестиційної привабливості. Абсолютна відсутність промо-кампаній у цьому напрямку, призводить не тільки до зниження попиту, а й знижує рівень оцінки собівартостей. Недавно відповідаючи на запитання у напрямку маркетингу, звернув увагу на основні аспекти, які на мій погляд являються пріорітетними на сьогодні.
1. Як коректно визначити поняття «маркетинг території»?
Реведжук: Територія повинна мати чіткі навики залучення інвесторів, підприємств, мешканців та туристів. Маркетинг території мусить чітко знати, які ресурси є в розпорядженні регіонів-конкурентів, і шукати всі можливості для просування вперед.
2. Які суб'єкти в Україні в даний час вже вийшли на рівень, який вже вимагає використання маркетингу територій?
Реведжук: Відразу приходять на думку Карпати : Буковель, Шешори, Славське...
Також на рівень маркетингу територій вийшло місто Львів. Перші позиції займають туристична галузь та інформаційні технології. По інформаційних технологіях, на цей рівень вийшла Україна. Ось наприклад по інформаційних технологіях маркетинг міг би змінити ситуацію, щоби в Україні виготовляли свій продукт. Адже на даний момент понад 90% ІТкомапаній України займаються торгівлею програмістів. Ситуація наступна: українські фахівці беруть участь в розробці багатьох програмних продуктів по цілому світу, а в результаті ці продукти Україна закуповує за величезні кошти за кордоном. Шалені прибутки при цьому отримують маркетологи інших країн.
3. Які інструменти найбільш ефективними в маркетингу територій?
Реведжук: Просування іміджу регіону, а саме: утримання та розширення існуючого бізнесу, стимулювання розвитку малого і середнього бізнесу і сприяння компаніям –новачкам. Збільшення обсягу експорту та залучення іноземних інвестицій, залучення бізнесу з інших місць, збільшення кількості мешканців. В першу чергу боротьба йде, за залучення фахівців, залучення туристів та ділових відвідувачів.
4. Що собою являє бренд території? В рамках цієї відповіді чи можете Ви вказати на особливості позиціонування території і формування іміджу регіону?
Реведжук: Бренд території — переконання, уявлення та враження людей щодо знаковості даної території. Відображає особисте сприйняття території та може відрізнятись від людини до людини. Один з брендів міста Відень — Моцарт. Там скрізь Моцарт: цукерки «Моцарт», лікер «Моцарт», пиво «Моцарт». В Україні місто Вінниця уже ніколи не буде без Рошену чи Порошенка, тому що це бренд світового рівня уже. Коли говорять про Вінницю одразу розуміють, що тут шоколадне королівство. Доречі сам шоколад дійсно смачний і конкурентноспроможний на світовому ринку.
5. Приклади ефективного маркетингу територій в Україні?
Реведжук: Селяни із Лосятина, що на Тернопільщині, навчилися добре заробляти вдома. Вони створили два кооперативи, знайшли кошти для ведення бізнесу, торгують молоком, малиною та полуницею. Тобто, спільно виготовляють та збувають продукцію. А це набагато вигідніше, ніж працювати поодинці. Тому з ними захотіли співпрацювати навіть благодійні фонди та потужні підприємства з усього світу. Загалом від кооперативу селяни отримали 20 корів та 10 свиней вартістю півмільйона гривень. Гроші на них дав Міжнародний благодійний фонд і приватні підприємства.Заробляють в селі і на ягодах. Люди, котрі їх вирощують, об'єдналися в кооператив «Ягідний край». Їм програма розвитку від ООН, виділила 400 тисяч гривень на морозильну камеру. Місцеві мешканці вирощують полуницю і малину, а з сухих гілок роблять паливні брикети і використовують їх для обігріву домівок. На лінію із виготовлення таких брикетів ООН ще додатково виділила понад 300 тисяч гривень. І не треба жодних заробітків закордоном. Якщо брати в голову крім їжі й заздрості мудрі думки, запозичувати європейський досвід, а в руки крім чарки і цигарки брати роботу, тоді буде оте омріяне майбутнє для наших дітей.
Роман РЕВЕДЖУК (журналіст / експерт)