Виборча кампанія стартувала. Якими будуть політтехнології на прийдешніх виборах і якими темпами «купуватимуть» виборців кандидати у місцеві ради? Про це журналісту ІА «Вголос» розповіли політологи Тарас Загородній та Андрій Золотарьов, директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала і політичний експерт Віктор Прошкін.
Які політтехнології будуть найчастіше використовуватись?
Андрій Золотарьов:
Виграти вибори лише на «гречкосійстві» не вийде
Зараз вже відбувається дуже багато спекуляцій, але вони ідуть з боку людей, які не дуже обізнані у політичних технологіях. Такий висновок я зробив тому, що у нас завжди готуються до «минулих» виборів. Вибори 2020-го року проходитимуть вже за новими правилами, де є дуже багато нових умов, які докорінно міняють характер самих виборів.
Якщо місто має до 90 тисяч жителів, то буде необхідно «розкручувати» саме особистість кандидата. Якщо місто є великим, то тут вже більшу роль буде відігравати партійний прапор. Навіть якщо кандидат є дуже успішною людиною і він багато зробив для свого населеного пункту, він може опинитись поза грою, якщо обере неправильну «конячку» (політичну силу), яка не збере достатньо голосів.
Взагалі я вважаю, що зараз на виборах у команді необхідний фаховий юрист-правник. Причому я маю на увазі не просто молоду людину, яка пройшла дводенний семінар з виборчого права, а саме фахового юриста. У нас ускладнюються умови виборів і закони, які будуть потребувати фахових рішень.
Треба брати до уваги, у якому місті будуть проходити вибори. Якщо це «одноповерхова» Україна (захід і центр), то тут велику роль будуть грати саме друковані видання. Незважаючи на те, що друкована преса в Україні вмирає (навіть такі «акули» як «Вечірні вісті» і «Сегодня» перейшли в онлайн-режим), але на них все одно буде попит у Західній Україні. Це мають бути газети, які не займатимуться передвиборчою агіткою, а будуть акуратно підводити читача до певної думки.
Я також думаю, що на місцевих виборах дуже велику вагу мають особисті зустрічі кандидата із народом і «польова» робота всієї команди. Для цього вже не будуть набирати 200 чи 300 агітаторів. Краще, щоб їх було 30, але щоб усі вони були компетентними у своїй справі. Будь-які вибори в Україні – це політична корупція. Виграти вибори лише на «гречкосійстві» не вийде, але і без нього шанси стають мізерними. Саме тому і ці технології нікуди не поділись і вони будуть масовим явищем.
Крім того, у великих містах значну роль будуть грати соціальні мережі. Саме тому все буде залежати від умов конкретної місцевості та ментальності виборців. У великих містах ще є телебачення, але по всій Україні важливим буде «поле», особисте спілкування кандидата із виборцями і я б не списував з рахунків друковані видання.
Віталій Бала:
Якщо говорити про таке явище, як політтехнології на місцевих виборах, то вони у кожному регіоні є різними. Вони зазвичай носять регіональний характер. По-перше, вони не можуть і не будуть такими, які застосовують на всеукраїнських парламентських чи президентських виборах. Навіть партія «Слуга народу» зараз бачить цю ситуацію, тому вони й почали розбудовувати свою партію. Тепер не можна на віртуальному рівні, як на парламентських виборах, зайти у певні регіони і набрати там голоси. До речі, саме вибори в ОТГ продемонстрували, що такі методи не дуже працюють.
Я вважаю, що всі політтехнології зведуться до питань, які найбільше турбують мешканців конкретних регіонів. Будуть братись проблеми кожного села і міста і навколо них вже будуть будуватись якісь обіцянки і тому подібне.
Також варто зазначити, що на місцевому рівні бренд партії набагато менше працює, ніж на загальнонаціональному рівні. Тут люди більше звертатимуть увагу на конкретну особу, а не на її партійну приналежність.
Віктор Прошкін:
Попит на різного роду інтернет-проекти буде тільки зростати
Ми знаємо, що сьогодні «Слуга народу» фактично не має партійних осередків. Усі ті з'їзди і наради, які у них відбувались, не дали відповіді про те, де шукати ці осередки, до кого звертатись і що робити. Ми наразі маємо віртуальну партію, яка ще не представлена у регіонах. Це, безумовно, ускладнить виборчий процес як для самої «Слуги народу», так і для інших політичних гравців.
Дуже великі застави відлякують потенційних учасників передвиборчих перегонів. Крім того, якщо слідувати за логікою виборчого закону, то тут теж можуть бути технології, які за певних умов будуть визнавати бюлетень недійсним. Наприклад, якщо проголосували за кандидата, але не проголосували за його партію, то бюлетень врахують як непроголосований. Основні домовленості, як завжди, будуть у самих виборчих комісіях.
Щодо нових політтехнологій, то я думаю, що попит на різного роду інтернет-проекти буде тільки зростати. Це буде працювати у великих містах, де люди можуть мобілізуватись за рахунок соціальних мереж.
Ті, хто працював на місцях, знає свій електорат і його проблеми, будуть вдаватись до математичних розрахунків. Такі кандидати будуть вираховувати, скільки людей їм треба обійти на зустрічах, щоб потрапити у раду.
Тому за цими виборами буде дуже цікаво спостерігати. Вони будуть дуже складні для виборців тому, що можуть бути випадки, що люди не розберуться із бюлетнем. Також люди можуть голосувати за партію, не знайшовши у ній своїх кандидатів.
Тарас Загородній:
Ці місцеві вибори будуть дуже відрізнятись від тих, які відбувались у 2015-му році. Зеленський реально обнулив всю політичну систему. Тому всі партії, які зараз будуть працювати по-старому, зможуть розраховувати лише на 10% електорату. Як показує соціологія по Києву, люди, які розчарувались у Зеленському, зараз ще не визначились із власним вибором. Тобто, наразі десь 10-20% електорату «гуляє». Вони або повернуться до підтримки Зеленського, або розійдуться у нові проекти, які будуть працювати у форматі «Слуги народу» чи президента Володимира Зеленського. А партії, які гратимуть по-старому, будуть програвати іншим і конкуруватимуть лише між собою.
Якими темами найчастіше спекулюватимуть?
Андрій Золотарьов:
На місцевих виборах теми будуть прив'язані до побуту. Я маю на увазі якість життя мешканців. Будуть розмови про якість роботи комунальних служб, місцеві заклади охорони здоров'я, освіта, благоустрій територій, робота дошкільних закладів, громадська безпека і таке інше. На тлі того, що у нас продовжують реформувати медицину, думаю, що багато хто торкнеться цієї теми. Навколо цих питань і буде крутитись порядок денний передвиборчих процесів.
Додам, що децентралізація теж може зіграти свою роль, але вона буде у контексті того, що «Київ у нас відбирає гроші». Тобто, для громади важливо, аби гроші не виходили за її межі, а кандидати будуть розповідати, що вони зроблять за умов децентралізації влади в Україні.
Віталій Бала:
Я думаю, що так чи інакше чинна влада і ОПЗЖ будуть спекулювати темою миру. Це буде їхнє головне питання, яке найбільше буде «розкручуватися» на південному сході України. Для влади це зрозуміло, а от опозиційні сили будуть про це говорити у своєму світлі. Для них це єдиний електоральний аспект, яким вони будуть апелювати до тієї частини України, яка хоче жити в умовному Радянському Союзі, тобто дружити із Москвою.
Інші політичні сили, яких ми умовно називаємо проукраїнськими, теж будуть торкатись цього питання, але з іншої сторони. Найбільш грамотні партії будуть конкретно вказувати на проблеми, які не вирішуються у тих чи інших регіонах.
В опозиції, на мою думку, зараз є реальні шанси почати вирівнювати ситуацію з деморалізацією і розгубленням, яке у них настало після президентських і парламентських виборів.
Віктор Прошкін:
Це буде залежати від тем, якими люблять спекулювати певні політичні сили. Якщо говорити про Зеленського і його команду, то вони будуть говорити про мир, про те, що вони борються із корупцією і про те, що вони модернізують країну. Думаю, головний їхній меседж буде про те, що нам просто треба трішки почекати на краще майбутнє.
Якщо йдеться про опозиційні партії, то там теж буде мова про мир. Одні будуть говорити про велику зраду, а інші про велику перемогу. Ну і, звісно ж, буде тема землі. Якщо навіть до того часу буде прийнятий цей законопроект, то всі ці «страшилки» будуть і надалі поширюватись для того, щоб максимально мобілізувати свій електорат.
В принципі, місцеві еліти є дуже аполітичними, вони «перефарбовуються» під тренд. Тому буде багато регіональних проектів, до яких увійдуть мери і місцеві промисловці, які будуть намагатись об'єднати електорат. Саме серед них буде найбільша конкуренція.
Тарас Загородній:
Це ж місцеві вибори, тому теми будуть переважно прив'язані до регіону. Проте всеукраїнські партії будуть включати у порядок денний теми національного значення. ОПЗЖ Юрія Бойка безумовно буде говорити про «рускій мір» в облрадах і східних регіонах. Зрозуміло, що Тимошенко буде говорити про землю, а Порошенко буде грати на патріотичній тематиці. Але місцеві вибори – це більше вибори людей, а не політичних сил. Тому буде мати значення репутація кожного кандидата.
Роман Гурський, ІА «Вголос»