«Ми готові зруйнувати навіть мечеті, якщо вони будуть на шляху будівництва дороги», — такі слова говорив Президент Туреччини Ердоган у 2013 році у відповідь на протести проти зведення третього мосту через Босфор у Стамбулі.
Оновлення інфраструктури завжди викликає критику. Право на критику закладене в основах існування демократії.
Ми маємо розуміти: без проектів з довгим горизонтом планування українці приречені дивитися як повільно руйнується радянська система мостів і доріг. COVID-19 — не привід відмовлятися від національних проектів. Втім, і відповідальність влади за їх результати зростає.
В Україні об'єктом критики став проект «Велике будівництво». Зокрема, президенту Володимиру Зеленському часто закидують, мовляв, гроші мають іти на боротьбу з пандемією, а дороги зачекають.
Як же бути під час конфлікту між глобальним проектом з розвитку інфраструктури та оперативним реагування у часи росту захворювань?
Я переконаний: наразі втілюється єдино правильне рішення, коли дороги будуються за рахунок грошей виграних у Стокгольмському арбітражі (35 мільярдів гривень), залучених під державні гарантії кошти (майже 20 мільярдів гривень) і Дорожного фонду, який платять водії у вигляді податку на акциз пального (31,5 мільярдів гривень).
За що критикує опозиція проект «Велике будівництво».
Найбільше питань викликає якість доріг і корупціогенність самого будівництва. У владі анонсували те, що існує близько 100 контрактів з міжнародними компанії з Австрії, Туреччини та Німеччини, які аналізуватимуть технічний стан прокладених доріг. Наразі залучення міжнародних експертів є єдиним запобіжником для того, щоб уникнути можливої кругової поруки з боку відповідальних за проект компаній.
Висновки технічних експертів із закордону та робота антикорупційних органів – це ті інструменти, якими влада зменшує фактори ризику при будівництві. Україна мала досвід підписання великих угод з підставним лижним інструктором у часи Януковича, і такий досвід ніхто повторювати не хоче.
Також критики проекту пропонують витратити гроші, виграні у Стокгольмському арбітражі, на боротьбу з епідемією. Дехто пропонує потратити їх на масове тестування. Хтось пропонує їх роздати на допомогу з безробіття.
Як бути?
Потрібно зважати на те, що виграш України у суперечці з РФ є унікальним випадком. І до отриманих грошей потрібно ставитися як до інвестиції в довгостроковій перспективі. Іншими словами: у 2021 році такого «подарунку» не буде. І ці гроші мають працювати, а не просто бути витраченими.
Глобально від створення нових робочих місць (називають 17 000 місць, які залучені до «Великого будівництва») і оновлення основних магістралей ефект для економіки України буде більшим. Також оновлення доріг дає поштовх до розвитку інших сфер бізнесу. Зокрема, позитивно впливає на розвиток внутрішнього туризму.
Увага до проекту «Велике будівництво» з боку опонентів влади, журналістів і експертів виправдана. Для команди Зеленського це краш-тест на міцність. Від процесу та результатів проекту залежить його політичне майбутнє. Проте ми маємо критично ставитися і до критиків: їх цілі також лежать у політичному полі.