Обговорення української медичної реформи «від Супрун» поляризувало суспільство за давнім принципом «хто не з нами, той проти нас»…
Цікавою особливістю стало ще й те, що переважна більшість «прихильників Супрун» – це журналісти, блогери, активісти соцмереж, які об'єднані суттєвою ознакою: відсутність будь-якої медичної освіти та досвіду роботи у практичній охороні здоров'я. Навпаки, лікарі та медсестри, які щодня працюють з пацієнтами, вважають, що у тому вигляді, як її зараз впроваджують, «медреформа» є непродуманим прожектом, не підкріпленим ресурсами та можливостями. А відтак перспективи вимальовуються значно більш сумні, ніж у «реформи» правоохоронних органів. Неефективність розслідування злочинів – це дуже погано. Але такого зростання смертності серед людей, як в результаті руйнування системи медичної допомоги, правоохоронні реформатори спричинити були не спроможні.
Приступаючи до будь-якої реформи, реформатор має по-переше, чітко бачити проблеми, які слід усунути, по-друге, розуміти шляхи щодо цього і, по-третє, мати реальну оцінку наслідків та ризиків тих чи інших кроків, а також запасні варіанти на випадок, якщо щось піде не так. Неодмінно потрібен детальний план дій з чітко прописаною персональною відповідальністю виконавців.
Замість плану – інфографіка, замість карти – пачка «Біломору»!
Спробуємо ж розібратися, що криється за гучними гаслами реклами медреформи від Супрун.
По-перше. Як з'ясувалося, досі в природі не існує жодного комплексного документа де усе вищезгадане було б зведено до купи, уточнено у планах (на зразок хоча б бізнес-плану інвестиційного проекту) і тим більше розписано з вказанням термінів, кошторисів та виконавців! Останній документ, якій міг би претендувати на хоча б якусь системність, датований 2016 р. І прийнятий він був Кабміном, що говорить про «напрями бачення» але відсутність конкретних деталей! А зветься він веселим словом «концепція» http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1013-2016-р. Відсутність такого серйозного документу намагаються компенсувати яскравими плакатами, презентаціями та збірниками інфографіки. Але навіть ці зразки наочної агітації відрізняються між собою – у залежності від фантазії та креативу дизайнерів, праця яких була оплачена за рахунок… ну зрозуміло ж, грошей МОЗ, відмитих через незрозумілі благодійні фонди та громадські організації!
Тепер подивимося на ключові проблеми вітчизняної системи охорони здоров'я. Головною з них є наявність фактично двох медицин – для багатих (приватна медицина для людей з грошима та спеціальні заклади лікування – для чиновництва, працівників відомств тощо) та загальна – районні поліклініки та лікарні. Загальною тенденцією останніх 30 років стало руйнування загальної медицини через недофінансування, знос обладнання, руйнування будівель, відтік кваліфікованих кадрів та брак молодшого медперсоналу. Усі інші проблеми – черги до лікаря, відсутність безкоштовних ліків, неуважність до пацієнтів, зникнення сільської медицини – це лише закономірний наслідок багаторічної державної політики.
І от, з'являється заморське диво без лікарського диплома та, головне, абсолютно без знання реалій вітчизняної охорони здоров'я. І це диво з переконливістю славнозвісного Кашпіровського або «пастора Мунтяна» каже таке. Усе, що було зруйновано протягом десятиліть я вам відновлю за рік-два! При цьому без будь-яких додаткових грошей! Більше того, усі ті медичні кадри – від медсестри до головлікаря, до яких є чимало претензій, протягом того ж короткого часу раптом чарівним чином зміняться і раптом стануть «жити по-новому»! А система автоматично очиститься від усіх «недобросовісних»… Чи то вони одразу самі перетворяться на «добросовісних»!
І о, диво! Просунуті журналісти та блогери, скептичні до Кашпіровського з Мунтяном, раптом повірили, що саме за два роки, керуючись самою лише інфографікою, можна реалізувати такі масштабні обіцянки! Пригадується радянський анекдот про льотчиків-роззяв, які, не захопивши з собою карт, тримають курс за пачкою цигарок «Біломорканал», на якій, як відомо, було намальовано мапу СРСР!
За ким ганятимуться гроші?
Які ж новації вводить реформа Супрун? З'являються нові джерела фінансування медицини, які збільшують рівень забезпечення медичними послугами до стандартів цивілізованих країн? –Ні!
Починається формування надійної системи медичного страхування, як у цивілізованих країнах? –Теж ні!
То у чому ж суть цього дива?
Нас намагаються ошелешити гучною фразою, яка наче запозичена з казки: «Гроші будуть ходити за пацієнтом»!
Звучить справді дивно і малореалістично. Тим більше, що це калька з назви нового експериментального принципа (MFP, Money Follows the Person), який наразі ЛИШЕ ПЕРЕБУВАЄ у процесі впровадження у США (у 43 з 50 штатів). Тобто він і досі є експериментальним!
Отже американська пані без медичного диплома пропонує повністю зруйнувати існуючу систему охорони здоров'я заради впровадження експериментального принципу! При цьому лицемірно заявляється таке: ми відмовляємося від фінансування ліжко-місць! Можна подумати, забезпеченість ними у нас можна порівняти з забезпеченістю лікарняними ліжками США!
Треба бути ну ду-у-уже просунутим блогером, аби повірити, що це автоматично дасть ефект, черги до лікарів чарівним чином зникнуть, з'явиться нове обладнання, а лікарі разом з грошами почнуть ганятися за пацієнтами.
Ну і ще одне запозичення з американської практики (де час від виклику швидкої до доставки у лікарню не перевищує 10 хвилин). Персонал з медичними дипломами на швидкій працювати не буде. А ті, хто будуть – дипломів вже не матимуть. Тобто ту у середньому годину, яку швидка по наших дорогах везтиме хворого до лікарні, він буде позбавлений медичної допомоги, перебуваючи у руках отих самих «навколомедиків» – саме так перекладається неблагозвучне слово парамедик! Зрозуміло, що прогноз для такого хворого невтішний, адже у серйозних випадках ставити, скажімо, крапельницю, слід НЕГАЙНО.
Медицину для бідних – зруйнувати, багатих – не чіпати!
Але найбільш цинічним у цій системі є те, що псевдореформа від Супрун стосуватиметься лише медицини для бідних. Природно, що паралельно з кастрованою безкоштовною швидкою буде діяти платна швидка, укомплектована як персоналом, так і обладнанням. Подібна ж повноцінна швидка поза сумнівом виїздитиме і до чиновницького спецконтингента.
Познайомившись з коштовною інфографікою, кожен побачить чимало непродуманостей та парадоксів чи просто дурощів. Описувати усі з них просто немає можливості. Досить сказати лише одне. Якби то усе навіть і насправді було б реалістично та підкріплено фінансами і ресурсами, стає очевидна велика дурість. А полягає вона у справді комуністичних темпах впровадження того, стосовно до чого навіть немає планів та кошторисів. Зрозуміло, що період безладу, який ми вже спостерігаємо, обійдеться десятками тисяч втрачених життів! Зрозуміло, що гинути будуть люди пенсійного віку та малого достатку! Тобто саме ті, хто заважають «успіху» іще однієї з «144 успішних реформ» – пенсійній! При цьому вимирання стосуватиметься найбільшою мірою сільського населення. А це сприятиме ще одній «стратегії» – звільненню землі від селян, що сприятиме концентрації землі в одні олігархічні руки.
Таким чином, ми впритул наблизилися до розуміння чинника, який згуртовує навколо псевдомедреформи таку кількість представників чинної влади. Знищення сотень тисяч людей просто можна буде легко списати на недолугість міністра, далекого від наших реалій, якого тихенько спровадять на смітник, як і інших невдах-іноземців! Принаймні, механізм зменшення державних витрат на загальну медицину запущено. Це є єдиною чітко визначеною, навіть задекларованою метою згаданого варіанта медреформи.
Як би це було не так, то підходи буди б зовсім інші. Для порівняння, медична реформа у Польщі тривала близько десяти років. Та й США, які насправді жодної реформи не проводять, намагаються запровадити той самий принцип MFP вже пртягом 8 років. І, як ми бачили, ще так і не перейшли на нього.
І, нарешті, вишенька на торт – для тих, хто стверджує про якусь «антикорупційність» описаної реформи. Там передбачено створення під міністерством нової чиновницької структури під назвою «Національна служба здоров'я». Цей монстр монополізує водночас укладанням договорів з постачальниками, і контроль усіх аспектів медицини – від фінансів до якості ліків і лікування. То ж те, що досі виділялося на власне медицину, буде перерозподілено на нову чиновницьку структуру! Кажете, боротьба з корупцією? Смішно. Та сумно….