Пандемія коронавірусу змусила без перебільшення кожного замислитися над проблематикою охорони здоров'я. Але це багатовимірна проблема, яка звісно не редукується виключно до пандемії.

Вчора за ініціативою Аптечної професійної асоціації України — організації, яка об'єднує представників галузі та яка ставить перед собою завдання з забезпечення споживачів якісними (тобто безпечними) ліками — було проведено громадське обговорення законопроекту # 3615-1. Чому цей законопроект є важливим для всіх нас? Тому що у ньому йдеться про запровадження змін до закону «Про лікарські засоби» з метою саме на законодавчому рівні — тобто на стабільній основі та стратегічно — врегулювати електронну торгівлю ліками. Чому це важливо? Тому що живемо у час пандемії, яка змушувала уряд діяти швидко та виходячи з короткотермінових цілей. За умов total lockdown, в першу чергу зупинки громадського транспорту, суттєві сегменти населення не мали змоги самостійно відвідувати аптеки для придбання ліків. Тому уряд видав постанову # 220, яка модифікувала постанову КМУ # 929 та уможливила доставку — читай кур'єрську доставку — ліків. Але недарма кажуть, що немає нічого більш постійного ніж тимчасове. Обмеження з громадського транспорту зняті, а кур'єри продовжують доставляти ліки споживачам! Немає необхідності бути провізором вищої категорії, щоби зрозуміти критичну важливість забезпечення правильного температурного режиму при транспортуванні ліків. Постанова ж Кабміну дозволила будь-якому поштовому оператору без будь-яких додаткових умов ліцензування доставляти споживачу лікарських засобів фактично все що завгодно (кажу «все що завгодно» тому, що за таких анархічних умов доставки ніхто не гарантує автентичності ліків, які можуть бути підмінені на підробку в процесі транспортування).

Тому надзвичайно важливим є надання тимчасових заходам того статусу, який вони і повинні мати — а саме бути тимчасовими рішеннями у ситуації гострої кризи.

Сьогодні необхідно закласти підвалини для СТРАТЕГІЧНОГО регулювання цієї сфери, регулювання, яке в першу чергу буде захищати інтереси споживачів. А тут інтерес споживача не лише матеріальний. На кону — здоров'я, а часом і життя людей.

Відтак, критично важливим є врахування при підготовці проекту закону до другого читання думки професійної спільноти, спільноти, яка об'єднує ПРОФЕСІЙНИХ аптекарів. З іншого боку надзвичайно важливо, щоби законотворці не піддавалися тиску егоїстичних лобістів. Так, інсайдери говорять про намагання Нової пошти зберегти дозвіл на транспортування ліків, який задумувався як виключно тимчасовий захід.

Тут важливо розуміти, що аптеки жорстко регулюються за допомогою ефективного важеля контролю, а саме — ліцензування. До того ж в аптеках працюють професіонали, які володіють інформацією про те, як зберігати ліки. Тому аптеки вмотивовані діяти за правилами та жорстко дотримуватися температурного режиму зберігання ліків. Звісно аптеки не зацікавлені в контрафакті.

Вочевидь, було б нереалістичним у сучасному цифровому соціумі заборонити інтерне- торгівлю ліками (зрозуміло, що інтернет торгівля передбачає і доставку за допомогою кур'єрів).

Але тут мають працювати жорсткі правила. Реалізувати ліки можна виключно через сайти аптек; безумовно і кур'єрська доставка має бути справою аптек, позаяк лише аптеки можуть гарантувати автентичність ліків та їхнє правильне зберігання від власне аптеки до споживача. І вочевидь рецептурні препарати можуть відпускатися ВИКЛЮЧНО в аптеках.

Тут доречно буде послатися на досвід Європи, про який ми так часто говоримо. В Євросоюзі діє директива 2001/83/ЄС Європейського парламенту та Ради ЄС від 06.11.2001 «Про звід законів Співтовариства щодо лікарських засобів для людини». Цей документ має таку головне мету: забезпечити громадське здоров'я. І робить він це на 188 сторінках тексту!

Народні депутати — особливо ті, хто має медичний бекграунд — демонструють як розуміння цієї проблеми, так і здатність протистояти лобістським інтересам, які суперечать суспільному інтересу. Так виважену, без перебільшення державницьку позицію займають члени Комітету ВРУ питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Оксана Дмитрієва та Валерій Зуб. Вони діють саме так, як мають діяти відповідальні політики — ці депутати ВРУ активно комунікують з представниками галузі та відстоюють інтереси ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ'Я, а не приватні інтереси поштових операторів.

Отже, зрозуміло, що нормативні акти повинні гарантувати захист здоров'я громадян. Для вироблення та прийняття таких актів політики повинні здійснювати постійну комунікацію зі стейкхолдерами та представниками галузі, такими як Аптечна професійна асоціація України.

Поза всяким сумнівом ситуацію мають тримати на контролі прем'єр-міністр України Денис Шмигаль, голова профільного комітету Михайло Радуцький, члени профільного комітету та звісно Президент Володимир Зеленський і Офіс Президента. Лише колективні зусилля політиків та представників галузі зможуть створити систему, яка працюватиме на захист наше здоров'я.