Сподівання на рішучі економічні реформи не справдилися, і виною тому не лише війна, але й відсутність політичної волі. Саме брак політичної волі призводить до того, що за 2,5 роки не розпочалися реформи у найбільш корумпованій державній установі — Державній фіскальній службі. Це має наслідком суттєве зниження ділової активності, еміграцію талановитої молоді, низькі позиції в економічних рейтингах, відсутність інтересу до інвестування в Україну.
В той час як глибока ліберальна податкова реформа вимагає уважної оцінки ризиків та погодження з міжнародними донорськими організаціями, інституційна реформа ДФС потребує лише політичної волі. Необхідність такої реформи передбачена всіма стратегічними документами, що існують в Україні, але на практиці відбуваються лише косметичні заходи.
Реформа фіскальної служби не тільки активно саботується, але й стрімко зростає перелік порушень законодавства: відомі чисельні факти ручного втручання в роботу системи електронного адміністрування, порушення вимог закону щодо черговості відшкодування ПДВ і публікації реєстрів відшкодування. Триває практика розсилки «листів щастя» і вибіркового трактування законодавства. Також з'явилися факти зникнення терабайтів інформації з баз даних. Не є таємницею, що в податковій адміністрації продовжують нелегально працювати ті службовці, які були люстровані. Також не змінилися підходи до роботи з платниками податків з боку податкової міліції, ліквідація якої обіцяна десятки разів. Безпідставне порушення кримінальних справ, кримінальне переслідування з метою вимагання суттєво обмежують економічну свободу і пригнічують підприємницьку активність. Контрабанда, податкові ями і «скрутки», необґрунтовані авансові платежі по податку на прибуток, вилучення обігових коштів підприємств у вигляді депонування — все це стало нормою для українського бізнес-середовища. Запити депутатів, Міністерства фінансів, громадських організацій до податкових органів залишаються без відповіді, статистика важкодоступна.
Реформа Державної фіскальної служби передбачає як суттєві організаційні зміни (значне чисельне скорочення, оновлення керівних кадрів, оптимізація процесів, усунення дублювання, ліквідація податкової міліції, перегляд системи показників ефективності, запровадження системи оцінки ризиків, об'єднання та синхронізація внутрішніх баз даних, приведення внутрішньої нормативної бази у відповідність до закону тощо), так і вдосконалення сервісу для платників податків (запровадження повноцінного електронного кабінету, повна автоматизація адміністративних послуг, запровадження взаємної відповідальності, скорочення обсягу звітності, виключення втручання у роботу автоматизованих систем тощо).
Інституційна реформа Державної фіскальної служби водночас відповідає трьом умовам: можливість виконання силами Уряду навіть в умовах слабкої підтримки Парламенту, можливість отримати результати у стислі строки, можливість побачити результати для значної кількості громадян. Саме тому Громадянська Платформа Нова Країна наголошує: реформа ДФС є чи не єдиною можливістю Уряду показати восени суспільству реальні результати реформ.
Оскільки протягом часу перебування на посаді голова ДФС Р.М.Насіров практично довів своє небажання впроваджувати реформу підпорядкованої йому установи, першим кроком у реформі ДФС буде звільнення Р.М.Насірова з посади голови ДФС та призначення людини, готової взяти на себе відповідальність за кардинальну перебудову цієї корумпованої державної установи. Непрофесійні та безвідповідальні дії керівництва ДФС призводять до повного підриву довіри підприємців до держави, втечі бізнесу в тінь, еміграції активної частини українців туди, де створені сприятливі умови для ведення бізнесу.
Звільнення голови ДФС має супроводжуватися проведенням ретельного розслідування за фактами порушення законодавства щодо відшкодування ПДВ, ручного втручання в роботу СЕА ПДВ, відсутності протидії контрабанді, зникнення електронних даних тощо.
Ми вважаємо неприйнятною політику «заплющених очей» та прихованих політичних домовленостей щодо реформи ДФС. Проведення рішучої та глибокої інституційної реформи дозволить Уряду продемонструвати реальні зміни мільйонам громадян та значно підвищити довіру до держави. Зволікання з такою реформою означатиме втрачений шанс на економічне зростання у 2017 році, що позначиться на життєвому рівні, цінах, безробітті, податкових надходженнях, інвестиціях, а зрештою — на рівні соціальної напруги та обороноздатності держави.
Оригінал