Протягом останніх кількох тижнів українські підприємці продемонстрували, що власна справа — це не лише про отримання прибутків. Бізнес дав чіткий сигнал, що попри війну здатен на непопулярні рішення. І не лишається осторонь життя громад.

 Останні дні 2022 року подарували користувачам українського сегменту Facebook чергову зраду. Точніше — новину, яка швидко трансформувалась в інформаційний скандал. Мережею розповсюдилась інформація про те, що відомий виробник консервованої продукції Bonduelle привітав російських військових з прийдешнім Новим роком. Та передав їм подарунки у вигляді власної продукції із побажаннями «швидкої перемоги». Таку ініціативу буцімто проявив російський офіс компанії.

Вже 31 грудня Bonduelle спростувала інформацію про підтримку окупаційних військ. Але підтвердила, що продовжує працювати в росії, щоб «забезпечити доступ населення до необхідних харчових продуктів».

Куди в цьому випадку сплачуються податки та на що їх витрачають — питання риторичне. І тут варто згадати, що з моменту повномасштабного вторгнення в Україну з російського ринку пішли понад 450 світових брендів. Mercedes-Benz і BMW не переймались забезпеченям країни-окупанта необхідними автівками, Netflix — кінопродукцією, а Samsung і Zara — електронікою й одягом. 

Та повернемось до українського бізнес-простору. Навряд варто зайвий раз пояснювати, якою ціною виживають підприємці під час війни: підвищення цін, інфляція, нестабільна ситуація в енергетиці. А ще — повна непрогнозованість. Адже в будь-який момент «високоточний» мотлох ворога може зруйнувати твою крамницю, склад, перукарню, СТО. 

Але навіть в цих умовах представники рітейлу оголосили бойкот популярному виробнику та прибрали з полиць продукцію Bonduelle. До акції долучились такі гіганти як Auchan, Novus, Varus, АТБ та «Сільпо».

Наразі ще немає показників прибутку, що його недоотримає французський виробник. Припускаю, що вони будуть достатньо відчутними, але не кризоутворюючими. Разом  з тим український бізнес створив потужний прецедент. Він дав зрозуміти, що не гратиме роль другого стільця для тих, хто «просто працює», «поза політикою» і фінансує смерті людей та міст. А виробник консервів отримав відчутного іміджевого ляпаса. В середньо-та довгостроковій перспективі це гірше за збитки і може навіть стати тригером для їх зростання.

Історія з Bonduelle нагадала про нежиттєспроможність «синдрому консьєржа» (без жодної неповаги до працівників цієї професії). Це порушення ієрархії, коли обслуговуюча ланка намагається стати законодавцем для того, кого вона обслуговує. Популярність та імідж виробника продукції забезпечуєтся його фізичною присутністю на торгівельних полицях. В іншому випадку він перетворюється на міф.

***

Показовою також стала трагедія у Дніпрі. Внаслідок ракетного удару по житловому будинку 46 осіб загинули, 64 квартири зруйновано вщент. І це не остаточний показник, адже частину помешкань, що залишились, також демонтують. Неймовірне єднання продемонстрували прості містяни, які разом з рятувальниками та гуманітарними організаціями долучилились до розбору завалів, підвезення гуманітарної допомоги (продуктів, речей, ліків). Частину постраждалих люди  тимчасово прихистили в своєму житлі. 

І знову відзначився місцевий бізнес: магазини одягу пропонували безкоштовно отримати одежу та взуття, готелі — ночівлю та харчування. Так, навіть тут варто лишатись реалістами та пам'ятати про різні мотиви таких вчинків. Проте парадигма комунікації змінюється.

Український бізнес досягає нового балансу із суспільством. Він трансформується із системи прибутку на живий організм і активного учасника життя громад. Це супермаркети, кав'ярні, СТО і магазини одягу, що стають «своїми», створюючи не лише ринковий, але й емоційний зв'язок, подібний до зв'язку з людиною.

Саме така модель є запорукою обопільних вигід та інтересів. Вона започатковує абсолютно нову систему стимулів, що врешті-решт є цікавими для державної економіки, як кінцевого бенефіціара взаємин між громадою та бізнесом. Далі – справа за законодавчою, податковою та адміністративною підтримкою бізнесу. Важливо створити максимально прості умови його роботи, які забезпечать максимальну ефективність для підприємців та держави.

І, як не парадоксально, така підтримка необхідна саме зараз. Адже економіка – запорука стійкості та подальшої перемоги України.