«Сядеш у поїзд, хай собі їде,
Може у Прагу, може у Відень.»
(слова з пісні Піккардійської Терції)

Морська блокада українських портів відрізала Україну від міжнародного морського вантажообігу, на який до початку війни припадала левова частка всіх експортних вантажних перевезень України. Згідно оцінок експертів за найоптимістичнішого сценарію судноплавство в Чорному морі може частково відновитися восени, але тільки за дотримання багатьох умов: досягнення угоди про перемирʼя, забезпечення безпеки судноплавства, розмінування акваторії. Що вже говорити про судноплавство в Азовському морі, про яке мова, на разі, взагалі не ведеться. Тому для експорту товарів закордон в України по суті залишається залізничний та автомобільний транспорт. 

Зупинюся на залізниці. Мабуть, кожен, хто мандрував потягом на терени Євросоюзу чи в зворотному напрямку стикався з певною незручністю через кількагодинне очікування переведення рухомого складу колії з ширшої на вужчу або навпаки. Те саме відбувається і з товарними составами, де припускаю, час очікування буде набагато довший, що в свою чергу значно затримує рух. В якості експерименту на одному відрізку українсько — польського залізничного сполучення Львів – Краків — Вроцлав використовується система автоматичного розширення -звуження колісних пар SUW 2000, яку не так давно розробив польський інженер Ришард Сувалскі, що дозволяє зменшити час стоянки пасажирського поїзда на кордоні до 20 хвилин. Втім, слід зазначити, що подальшого застосування цей винахід не знайшов. У зв'язку з вище окресленою проблемою в мене виникло питання: хто зможе допомогти вирішити Україні технічне завдання, яке полягає у винаході «чогось», що уможливить супершвидку зміну залізничної колії без прокладення нової вужчої колії? На думку мені спала одна людина, якій, вважаю, під силу таке здійснити, це — Ілон Маск. Цей технічний геній сучасності вже допоміг Україні, надавши системи супутникового інтернет-зв'язку Starlink та сонячні панелі і системи збереження енергії Tesla Powerwall, перші з яких вже успішно використовуються для підтримання інтернет-зв'язку на об'єктах критичної інфраструктури країни. Щодо можливості реалізації Ілоном Маском складних інженерних рішень хочу згадати те, що під його керівництвом була розроблена і впроваджена мережа станцій Tesla Superchargers, побудованих компанією Tesla для надшвидкого заряджання акумуляторних батарей електромобілів Тесла. Підозрюю, що і для реалізації міжпланетного проєкту Маска, – польоту на Марс на космічному кораблі Starship, потрібна теж якась "Super" потужна тяга, над розробкою якої трудяться кращі технічні уми планети, що в кінцевому результаті має допомогти подолати, астрономічну в порівняні з земними величинами, відстань між Землею і Марсом. Отже, можливо ефективний винахід такого собі, "Superchange for railway", не став би аж такою трудністю для пана Маска. 

Чому це питання настільки важливе на сьогодні не тільки для України? ООН вже попередила, що закриття портів у Чорному морі може спровокувати глобальну продовольчу катастрофу, яка призведе до голоду, масової міграції та політичної нестабільності у світі. Приміром, українські експортні поставки зерна у звичайний рік допомагають нагодувати близько 400 мільйонів людей у всьому світі. Тому, в разі успіху цього задуму, не тільки Україна, а й мільйони жителів бідних країн, які чекають на продукцію сільського господарства з нашої країни для уникнення голоду, були би цьому невтомному винахіднику вельми вдячні. А це ще я не говорю про збільшення залізничного пасажиропотоку між Україною і країнами ЄС. 

Звичайно, з часом, після перемоги України та збільшення її економічної спроможності, варто всерйоз задуматись про загальнодержавний перехід на вузькі залізничні рейки, якими, як сподіваюсь, можна буде українцям в майбутньому як громадянам країни-члена Євросоюзу швидко і зручно потрапляти залізницею на територію інших членів цієї європейської спільноти.

Кому цікава більш детальна інформація про ширину залізничної колії, нижче посилання на хорошу статтю на дану тематику:

https://www.railway.supply/uk/shirina-zaliznichno%D1%97-koli%D1%97-de-yak-chomu/