Кількість дорослих, які навчаються, в усьому світі починає перевищувати загальну кількість учнів у закладах дитячої і юнацької освіти. Країни, які впроваджують принципи безперервної освіти протягом усього життя, показують значно вищі рівні соціально-економічного забезпечення та загального добробуту. Для України, в якій кожен п'ятий громадянин – це літня людина у віці 60+, навчання дорослих стає критично важливим для розвитку економіки. Як старіння націй змінює функціонування ринків праці та чому Україна мусить максимально включати людей передпенсійного та пенсійного віку у активне суспільне життя, давайте розберемось у матеріалі.

Старіння націй: виклики і можливості

До кінця 2070-х років у світі проживатиме 2,2 млрд людей віком 65+. Вони перевищить кількість тих, кому не виповнилось 18-ти років. Такий прогноз зробили фахівці ООН у доповіді «Перспективи народонаселення світу 2024».

Постійне збільшення кількості пенсіонерів відносно до працюючого населення – це серйозні виклики. Прогнозуючи загрозливі тенденції, передові країни світу ще у минулому столітті почали шукати шляхи  як бути ефективними в таких умовах.

Багато країн розуміють, що в перспективі молодих людей просто не вистачатиме, щоб заповнити всі робочі місця, необхідні для нормального функціонування цілих підприємств. Неухильне старіння націй змушує уряди шукати стратегії максимальної інтеграції старших людей в активне соціально-економічне життя.

Освіта протягом всього життя

При влаштуванні на будь-яку роботу в анкетах у нас завжди стоїть питання «чи маєте ви завершену вищу освіту?». Це юридичний термін. Ми отримуємо дипломи, які підтверджують завершеність освіти. Однак сучасний світ ставить вимоги, при яких освіта не буває завершеною. Дедалі затребуванішою стає концепція незавершеності освіти для кожної дорослої людини, яка прагне розвиватися і хоче лишатись «на плаву».

Адже змінюється не тільки демографічна ситуація, але й ринки праці. Нині неможливо один раз і назавжди підготувати людину до професійної діяльності. Четверта промислова революція, яку ми зараз переживаємо веде до того, що в перспективі незатребуваною може стати ціла низка  професій, які зараз актуальні. Натомість з'явиться попит на професії, яких поки  навіть не існує. Освіта дорослих може зіграти ключову роль у трансформації суспільств.

Андрагогіка як спосіб передачі знань майбутнього

Освіту дорослих ще називають андрагогікою. Цей термін вперше використав німецький шкільний учитель Олександр Кнапп в далекому 1833 році.

В минулому столітті у світі відбулося дві важливі конференції, які дали поштовх для освіти дорослих та активізували її розвиток у всіх провідних країнах Європи. Перша пройшла в Монреалі у 1960 році, друга в Токіо у 1972 році.

В  60-х роках освіта дорослих розглядалась як додаткова для людей з елементарним рівнем освіченості. Уже в 70-х її почали інтегрувати як рівнозначні складові освітніх систем. А з 80-х років напрям неперервної освіти став фактором культурного розвитку.

У  2000 році в Лісабоні  на саміті Ради Європи було прийнято «Меморандум освіти протягом життя».  Його головний посил у  тому, що неперервна освіта перестає бути просто аспектом перепідготовки..

Мета безперервної освіти у тому, щоб надати людям необхідні навички для реалізації їхніх прав і контролю над своєю долею.

Маніфест про навчання дорослих у ХХІ столітті

Нещодавно Європейська Асоціація з освіти дорослих (European Association for the Education of Adults — EAEA) опублікувала оновлений Маніфест про навчання дорослих у ХХІ столітті. У ньому зібрані найкращі практики та історії учнів, які демонструють, як навчання дорослих може подолати виклики та трансформувати життя людей і суспільства. З повним текстом документу можна ознайомитись тут. Я ж хочу підкреслити кілька аспектів,  які виокремили фахівці асоціації під час досліджень.

Активне громадянство та демократія. Дорослі, які навчаються, більш активно беруть участь у житті суспільства: голосують, стають волонтерам, займають активні позиції в громадах. І в цьому нічого дивного, адже освіта розвиває критичне мислення.

Здоровʼя та самопочуття. Більш освідчені люди приділяють більше уваги власному здоровʼю — рідше курять, рідше зловживають алкоголем, як правило не вживають наркотики чи психотропні препарати. Частіше ведуть здоровий спосіб життя і в результаті почувають себе краще.

Життєві навички, зайнятість та робота. Освіта в дорослому віці надає переваги для розвитку кар'єри. До того ж навчання збільшує інновації та продуктивність працівників. А це робить компанії більш успішними, що, в свою чергу, сприяє економічному розвитку європейських країн.

Цифровізація. Фахівці асоціації стурбовані тим, що 43% дорослого населення Європи не мають навіть базових навичок у сфері цифрових технологій. Ці люди стикаються з високим ризиком соціальної ізоляції. На їх думку, знання гаджетів стане критично важливим протягом наступних 5 років. Навчання може подолати цифровий розрив.

Інклюзія. Освіта дорослих допомагає робити суспільства інклюзивними. Це стосується як ставлення до біженців та мігрантів, так і до різних вікових груп. Міжкультурне та міжвікове навчання  допомагає прибирати гострі кути.  Зібрання за «шкільними» партами різних груп і поколінь, дає змогу для них отримувати користь від знань один одного.

Фахівці Асоціації дійшли висновку, з яким я не можу не погодитись, що освіта дорослих відіграє істотно важливу роль у досягненні згуртованої, процвітаючої та мирної Європи, яка здатна долати виклики. І нам потрібно цього повчитися у Європи.

Невпинне старіння України

Іще до повномасштабного вторгнення в Україні спостерігалися серйозні демографічні проблеми. Частка людей віком 65 років і старше з 2000 року до 2020  зросла з 14,9 до 20,2%. Війна ще більше  ускладнила ситуацію. Адже з країни виїхало дуже багато молодих людей і з кожним днем шанси на їх повернення зменшуються.

Для нашої держави навчання дорослих — це не просто спосіб дати людям змогу розвиватися, це критична необхідність. Десятки тисяч переселенців, опиняючись на нових місцях, не можуть знайти роботу за своїм фахом. Частина ветеранів в результаті поранень або психологічних травм, також не зможе повернутись до попередніх професій. Вони  потребуватимуть реабілітації та професійної перепідготовки. А ще ми маємо величезний пласт людей передпенсійного та пенсійного віку, які хочуть  і можуть продовжувати розвиватися та працювати.

Ми маємо запроваджувати ефективну систему навчання для дорослих. Популяризувати цю ідею серед роботодавців і загалом цілого суспільства. В наступному матеріалі розглянемо психологічні бар'єри, які заважають українцям переходити до концепції безперервності освіти та проаналізуємо кращі світові практики освіти для дорослих. Ми мусимо пройти суспільну трансформацію, щоб люди, які лишились в Україні, чи прагнуть сюди повернутися, мали змогу жити повноцінним життям, а держава розвиватися.