Якщо відповідати на це питання коротко — то минулого року були «Американські гірки».На перший погляд може скластись враження,що споживання алкоголю в Україні за останній рік істотно зменшилось. Обґрунтовують це перш за все економічними факторами та платоспроможністю населення, значною міграцією.

І справді, перше півріччя 2022 року і заборона на продажі стали шоком для індустрії.

Проте, спостерігаючи за динамікою ринку на кінець року, можна зробити і інші висновки, якими поділюся далі.

Виклики для українських підприємців

З початку повномасштабного вторгнення галузь виробництва алкоголю зазнала різкого спаду. Перш за все причинами стали заборона продажу міцних напоїв, фізичне знищення складів та виробництв компаній-підрядників, логістичні труднощі та обмеження на державному рівні, через які значно впали обсяги експорту.

Проте це не зупинило підприємців, а навпаки стало рушійною силою для пошуку нових можливостей. Алкогольний бізнес платить в бюджет дуже великі податки ще до того, як продукція буде виготовлена та потрапить у продаж. 

До того ж виробничий цикл потребує залучення й інших сфер — аграрної, виробників упаковки, тари тощо. А отже алкогольна індустрія не лише створює серйозну підтримку державної економіки, а ще й дає стабільну роботу тисячам українських сімей, забезпечуючи впевненість у отриманні регулярної заробітної плати.

Наприклад, у нашій компанії на сьогодні 675 працівників. Як і у більшості українських компаній, частина команди прийняла рішення тимчасово поїхати за кордон. Для частини це рішення стало постійним, на жаль. Частина команди була мобілізована або пішла на фронт добровольцями — захоплюємось героями та підтримуємо їх за необхідності. 

Кадрове питання і досі актуальне, а компанія відкрита до нових талантів та професіоналів. Середня заробітна плата за останній квартал (включно з працівниками заводу) складає 34 861,5 грн при середній в Україні (за даними Держстату на кінець 2022 року) — 14 857 грн. Для нас важливо, щоб члени команди та їх сім'ї почували стабільність та захищеність у важкі часи, тож ми пишаємось що можемо працювати та забезпечити гідну оплату праці. 

Тож після відміни заборони на продаж алкоголю в регіонах без активних бойових дій активно взялись за роботу по відновленню бізнесу. Так, за нашими даними, у III-IV кварталі 2022 року продажі підвищились у два рази порівняно з першим півріччям. Посилили команду новими професіоналами, запустили роботу з партнерами та комунікації.

Відновлення експорту та покращення логістики також позитивно позначилось на стані бізнесу, підвищивши продажі приблизно на третину за друге півріччя 2022 року.

Війна та економічна ситуація вносять свої корективи і потребують гнучкості від підприємців. Тому бізнес повинен адаптуватися, ставати більш стійким та шукати нові шляхи розвитку. 

Компроміс між ціною та якістю чи любов до бренду

Останні аналітичні дані демонструються, що українці стали більш лояльно відноситися до вітчизняної продукції. Якщо продажі імпортного алкоголю минулого року впали на 39%, то для локальних виробників цей показник був майже втричі нижчим. Адже таким чином населення підтримує внутрішню економіку та наших підприємців, а ще це демонструє єдність суспільства.

Обираючи між виробниками та брендами, головним критерієм при виборі продукції все ж залишається якість. Враховуючи економічні складнощі, кожен купує улюблену продукцію, іноді в меншій кількості у межах власних фінансових можливостей, а не просто обирає більш дешеві аналоги. 

Опитування населення показало, що близько 40% українців для досягнення економії коштів скорочують загальний обсяг придбаних товарів, а не шукають альтернативу в більш бюджетному сегменті. Тому я б не сказав, що саме ціна є ключовим фактором вибору.

Більше того, покупців, які готові платити за продукцію преміальної якості, теж залишається достатньо — близько 16%.

Ми також спостерігаємо, що близько половини покупців продовжують шукати в магазинах бренди, які люблять та яким довіряють.

Тому завдання бізнесу — продовжувати піклуватися про якість продукції, репутацію компанії та стосунки зі споживачами.