РУБРИКА: ПОЗИЦІЮВАННЯ ТА АУДИТОРІЯ.
 
У своїй фейсбук стрічці я відмітила, наскільки важливо звертатися саме до своєї аудиторії. Аби це не було голослівним, спробую пояснити, чому вибір аудиторії є критичним і як її визначити.
 
Звісно, пишучи «Моє третє лице» я мала певний образ аудиторії. Якщо коротко – це дорослі люди, що читають фантастику, але віддають перевагу певним авторам – Станіславу Лему, Урсулі Ле Гуїн, Стругацьким, Джону Уіндему, Кадзуо Ісігуро, Теду Чану та іншим авторам, що пишуть не пригодницьку, але соціальну фантастику. Згодом на очі мені потрапило відео письменниці Ельвіри Барякіної, де вона виклала, схему (як розумію, не власну) що, допомогла мені точніше визначити хто і чому читатиме мої книги.
 
Згідно з цією теорією, читачі поділяються на три групи. Умовно назвемо їх: колекціонери, дослідники та шанувальники.
 
КОЛЕКЦІОНЕРИ – найчисленніша група читачів. Вони обожнюють почуття певного типу та шукають книги, котрі дозволяють їх пережити – романтична атмосфера; страждання і розлука закоханих; магічні школи; герой, що рятує світ; жахи; космічні пригоди; історії про вампірів; розслідування; книги про попаданців і подібне. Скоріш за все ви з легкістю доповните цей список, адже подібні романи займають левову частину ринку та є белетристикою вищої чи меншої якості.
 
Наприклад, до них належать клони «Гаррі Поттера» або «Відьмака», що існують, бо читач шукає щось, як улюблена канонічна книга, але нове. Також я чудово пам'ятаю величезну колекцію книг своєї бабусі, де кожна була схожа на «Анжеліку» з невеликим відмінностям. Навіть обкладинки їх мало відрізнялись одна від одної.
 
Між тим, обкладинка і назва – один з ключових маркерів, що впливають на рішення колекціонерів придбати книгу. Якщо вони відповідають уявленням читача про улюблений жанр і обіцяють даровані ним емоції, то вірогідність, що колекціонер придбає книгу значно вища, ніж у інших читачів. Люди саме цієї категорії найактивніше клікають рекламу та роблять покупки після переходу на сайт продавця. Навіть якщо побачена книга написана маловідомим автором.
 
• Друга категорія читачів – ДОСЛІДНИКИ. Цей тип може мати вподобання що до жанру, але завжди цінує оригінальний підхід. Книга може обігрувати відомий сюжет, але неодмінно привнести щось нове – неочікуваний погляд, неканонічний розвиток подій, та, в ідеалі, відчуття катарсису в кінці. До новизни та унікальності ідей у подібних книгах висуваються доволі високі вимоги.
 
Чимало відомих антиутопій, а також «Пікнік на узбіччі», більшість книг Станіслава Лема, Урсули ле Гуїн, «Історія твого життя» Теда Чана, «Квіти для Елджернона» Кіза, найкращі романи Кінга належать саме до цієї категорії.
 
Час, витрачений на читання, дослідники сприймають як капіталовкладення, тож бажають витратити його на щось вартісне. Вже з цього факту можна зрозуміти, що дослідники не стануть купувати першу ж книгу невідомого автора. Вони вдаються до рекомендацій журналів, відомих письменників, або друзів, чиї смаки добре знають. Чи варто казати, що просування і обкладинки для цих читачів створюються за іншою схемою, аніж для колекціонерів?
 
Аби у цьому переконатись, забийте у пошук «Станіслав Лем книги» та погляньте на обкладинки. А тепер введіть «Сталевий Щур» Гаррі Гаррісона. Як книги Лема, так і Щур належать до космічної фантастики, але різниця буде разючою. Повторити експеримент можна з іншою космічною фантастикою, наприклад – «Сага про Форгосіганів» Буджолд. Її обкладинки можуть бути трохи стриманішими, адже Буджолд вводить елементи соціальної фантастики у книги, але загальний напрямок зрозумілий. Абсолютно очевидно, що і Щур і Форкосігани (їх обкладинки обіцяють хоробрих героїв, пригоди, екшн) апелюють до зовсім іншої аудиторії, ніж Лем, чи наприклад, «Фундація» Азімова. На обкладинках останніх ми побачимо концепції, абстрактні ідеї, узагальнені або більш спокійні людські образи.
 
• Що до третьої категорії – ШАНУВАЛЬНИКИ, то це прихильники певного, інколи дуже специфічного авторського стилю і подачі. Вони можуть любити вірші одного конкретного поета, захоплюватись образами певного всесвіту (толкіністи), тощо. Оскільки книги шанувальників часто подібні до артхаусу (що не завжди синонім якості), особисто мені легше знайти їх аналоги в кіно – «Корабель пливе», «Андалузький пес» або «Рома». Частково до них належить унікальна стилістика фільмів Тарантіно та деяких інших режисерів.
 
Також варто зауважити, що чисті типи, як читачів так і романів, зустрічаються рідко. Так, «Архів буресвітла» будучи типовою серією для колекціонерів, намагаєтсья створювати оригінальний світ. В той же час «Фундація» Азімова є книгою для дослідників, з ухилом у пригоди, типові для колекціонерів. Трилогія Танніт Лі, «Володар ночі», «Володар смерті», «Володар ілюзій» містить чимало елементів, що трапляються у книгах колекціонерів, але їх вирязняє унікальний стиль і чудернацький погляд на події, що робить романи подібними до притч і творів, що сподобаються шанувальникам. «Хроніки Амбера» Желязни – серія для колекціонерів, але його ж «Джек із Тіні» або «Створіння світла, створіння темряви» – специфічні речі для шанувальників. Кінг вміє конструювати емоції, улюблені колекціонерами, але більшість його книг достатньо неординарні, аби подобатись дослідникам. Хоча навіть в нього є «Мішок з кістками» — роман, майже виключно, для колекціонерів.
 
Отож один і той же письменник може писати для різних типів аудиторії у різний час, або поєднувати їх. Смаки читача також можуть еволюціонувати, або поєднувати кілька типів літератури. Утім, знати про існування дослідників, шанувальників та колекціонерів, дуже важливо як для просування книги, створення її дизайну так і обрання бета-рідерів.
 
Найкращою стратегією для письменника (якщо ви не автор бестселелрів або класик) є обрати певну аудиторію та не обманювати її інтереси. Починаючи кар'єру автор, як правило, концентрує навколо себе певних читачів та очікування. Змінити подібні речі — справа не з простих. Скоріш за все вам доведеться заново набирати фанатську базу, або істотно розчарувати певну її частину.
 
Тепер, сподіваюсь, зрозуміло, чому я зробила акцент на обранні бета-рідерів з цільової аудиторії автора. В майбутньому спробую знайти приклади реакцій колекціонерів та дослідників на книги не свого типу. Їх коментарі бувають смішними, роздратованими або снобістськими, але чудово демонструють, що неправильне позиціонування книги може в корені вбити продажі та змарнувати кошти, витрачені на рекламу.