Останній дзвоник у травні 2019-го пролунав не лише для школярів, але й для народних депутатів. Отже вони вирішили закрити заборгованість і скласти іспит з освітньої політики. Отже 30 травня 229 голосами парламентарі схвалили у першому читанні урядовий законопроект «Про повну загальну середню освіту». Принагідно хочу подякувати команді МОН яка працювала над текстом документу.

Тепер навіть якщо восьме скликання народних Верховної ради не встигне схвалити документ в цілому наступне покоління парламентарів мусить завершити розпочате. Нагадаю, зо законопроект про ПЗСО важливий в контексті створення нормативної бази для змін, розпочатих концепцією «Нова українська школа» та Законом «Про освіту» (2017 р.). Про це, власне, наголосила міністерка Лілія Гриневич, представляючи документ у Парламенті. В цілому можна погодися з очільницею МОН і подякувати її команді за колосальну роботу, пророблену з текстом документу, який став результатом узгодження дуже відмінних позицій і опрацювання тисяч пропозицій і правок. Важко в теперішніх умовах розраховувати на раптовий стрибок з авторитарної школи, де учень і вчитель лише пасивні виконавці до відкритої і ліберальної моделі, де вони активні вмотивовані учасники і партнери. Проте диявол як завше ховається в деталях. І саме те, в яких деталях і вузлах він причаївся залежить куди і як, зрештою, рухатиметься вся система.

Особисто для мене чутливим індикатором є як новому законі, що регулюватиме шкільне життя буде розкрита така новела як індивідуальна освітня траєкторія. З огляду на те, що світ дедалі більше персоналізується, можна стверджувати, що саме тут одна з ключових точок зростання для НУШ.

З одного боку згаданій темі у законопроекті присвячена окрема стаття номер 14. У першому абзаці декларується, що Індивідуальна освітня траєкторія учнів формується шляхом вибору:

Проте, далі Індивідуальна освітня траєкторія зводиться до Індивідуального навчального плану.

Нарешті, у пункті 2 законодавець застерігає, що Індивідуальний навчальний план учня має забезпечувати виконання ним освітньої програми закладу освіти та передбачати його участь в контрольних закладах. А де ж тоді можливість обирати усе, що було перелічено перед тим? Але демону контролю і цього мало: «Індивідуальна освітня траєкторія у закладі освіти реалізується за умови наявності необхідних для цього ресурсів, навчального плану…». Пунктом 3 батьків хочуть у відповідній заяві забов'язати обґрунтовувати причини та формулювати пропозиції щодо особливостей засвоєння освітньої програми закладу освіти. Чортяка бюрократії просто на радощах потирає долоні: «ну, що друже індивідуальненького захотів!?».

Отже у такому варіанті новий закон просто оновлюватиме стару модель школи, а не відкриватиме можливосі для проростання нової, ресурсом для якої є якраз пізнавальний запит кожного з учасників освітнього процесу. Нагадаю, що відповідно до Концепції НУШ «новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації у суспільстві; педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками; орієнтація на потреби учня в освітньому процесі»

Для того, щоби не дати хитрому демону казуїстики повернути колесо реформи освіти, необхідно відлагодити формулювання пов'язані із індивідуальним підходом та орієнтацією на потреби учнів. Зокрема П. 2 Ст 14 (другий абзац) викласти у такому формулюванні: «Індивідуальний освітній план учня має забезпечувати досягнення ним очікуваних результатів навчання за Державним стандартом відповідного рівня, а також враховувати особливі освітні потреби учня, позашкільну пізнавальну активність, визначені індивідуальною програмою розвитку».

І далі Пункт 2, абзац чотири сформулювати таким чином: «Реалізація індивідуальної освітньої траєкторії здійснюється закладом освіти на підставі відповідної заяви, поданої батьками дитини чи особисто особою, яка досягла повноліття. Заклад освіти не має права відмовити учню та/або його батькам у реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

Учень має право на визнання закладом освіти результатів його навчання, передбачених освітньою програмою закладу освіти, що були здобуті ним шляхом неформальної та/або інформальної освіти. Визнання таких результатів навчання учня здійснюється шляхом їх річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації, що відбувається на загальних засадах і в загальному порядку, визначених для очної або екстернатної форми здобуття загальної середньої освіти. За результатами річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації педагогічна рада приймає рішення про визнання результатів навчання учня».

Крім того слід забов'язати засновників шкіл вжити належних заходів для того, щоби кожен учень мав право реалізувати право на індивідуальну освітню траєкторію і максимально розкрити свій потенціал і таланти. Нагадаємо, що саме нематеріальні активи, які створюються талановитими креативними людьми складає дві третини всього світового багатства за даними Світового банку. Дуже вірю, що народні обранці так само як і я прагнуть того, щоби Україна стала заможною державою.