Основна проблематика розібрана в першій частині матеріалу. Проте хочеться підсумувати, для розуміння пересічного читача (а може і досвідченому правнику), як все ж таки може бізнес покращити свій захист і де робляться основні помилки.
Припустимо, у вас є середній бізнес (понад 50 працівників), наприклад у виді мережі кафе. Є найнятий бухгалтер та юрист, постійно зайняті на повній ставці. Бухгалтер намагається правильно звітувати та вести бухгалтерський облік на підприємстві.
Проблематика бухгалтера в тому, що як правило «правильне звітування» обмежується лише певним досвідом, для подачі поточної податкової звітності без зайвих питань від податкових інспекторів. Досвідчені бухгалтери оперують індивідуальними податковими консультаціями, дехто навіть їх використовує для завчасного захисту. Проте мало хто з бухгалтерів вивчає і здатен оперувати судовою практикою навіть у податкових питаннях. У матеріалі «Захист без адвоката» розкрита ця тема, чому так відбувається. Втім певною мірою якісна робота бухгалтера необхідна і є першою лінією захисту будь-якого підприємства.
Другою лінією захисту є юрист-інхаус, але головна проблема, що він переважно займатиметься й удосконалюватиме свої знання саме у тематиці роботи підприємства. В нашому випадку (мережа кафе), досвідчений юрист буде орієнтуватися в судовій практиці щодо надання послуг, у питаннях реклами, різноманітних узгодженнях з місцевою владою, у питаннях відповідальності щодо шкоди здоров'ю через неякісну продукцію, у питаннях господарського права, в тому числі щодо укладання якісних договорів з типовим контрагентами й т.д. і т.п. Тобто в питаннях забезпечення поточної господарської діяльності бізнесу. Свою функцію, та інколи вихід з ситуацій, занадто складних для бухгалтера він може знаходити.
Тепер саме цікаве.
Чи проведений аналіз ризиків підприємства і, чи наявний план для превентивного їх зниження?
Чи готове підприємство до несподіваного обшуку «в п'ятницю ввечері»? Чи може виїмки документів? Чи проводяться відповідні періодичні стрес-тести підприємства?
Чи готове підприємство до виклику на допит працівників?
Чи готове підприємство до рейдерського захоплення?
Чи відпрацьовані алгоритми поведінки при критичних ситуаціях? (в тому числі затримання керівництва і ключових посадових осіб)
Чи може юрист підприємства впоратися з цими задачами? Чи є в нього суттєвий, «свіжий» досвід саме у кримінальному процесі? (а процес дуже відрізняється від усіх інших).
Чи буде мати повноваження юрист у кримінальному процесі?
Чи не стане юрист підприємства для правоохоронців співучасником злочину і чи не отримає також підозру? (подібні випадки відомі, особливо, коли юрист візував та погоджував документи).
Можна подумати, що частково питання вирішується юристом підприємства, який є адвокатом. Але проблема буде в тому, що фактично обмежуючи діяльність такого адвоката, наймаючи його на посаду юриста на повну ставку, вимагаючи від нього бути на підприємстві з 9 до 18 щодня, фактично такий юрист позбавляється можливості мати різну юридичну практику, в тому числі в кримінальному процесі, яка якраз би дала можливість отримати релевантну практику, в тому числі для кримінального захисту. Крім того, ефективність знижується і через неможливість надавати правову допомогу без укладання письмового договору про надання правової допомоги (в першій частині ця тема також оглядається), що створює зайві ризики для адвоката і для підприємства. На мою думку, юрист підприємства, який є адвокатом і з яким не укладено реального договору не надає правової допомоги в розумінні закону. А якщо адвокат обмежений в різноманітній, постійній практиці з іншими клієнтами — якість надання такої допомоги під великим питанням.
Звісно можна сказати, що якщо буде проблема — бізнес звернеться до адвоката за правовою допомогою. Але ефективність захисту може бути значно нижчою, тому, що він розпочнеться не превентивно і не на ранній стадії (від першого запиту правоохоронців, від першої повістки, від першого випадку поміченого стеження тощо).
В українських реаліях чи не єдина можливість збільшити шанси на успіх у кримінальному процесі — це виграти час, почати працювати на самій ранній стадії, це описано також в попередніх матеріалах.
І для бізнесу, який це розуміє постає дилема, який формат все ж таки обирати краще? Проте який би не обирали, треба аналізувати відповіді на вищенаведені питання, якщо їх немає, то підприємство не готово для можливих проблем. І робота з адвокатами, які не є штатними працівниками підприємства може бути превентивною, у виді разових чи періодичних заходів, або у вигляді постійного абонентського супроводження. А може бути лише після початку проблем у кримінальній сфері.
Втім жоден адвокат не зможе тої ефективності під час роботи над дорученням, яку можна було б досягти працюючи превентивно, в тому числі на самих ранніх стадіях.
Правозахисник, Адвокат Ігор Кравець (м. Одеса).