Кацапське сімейство Ка-50/Ка-52 — це єдині серійні ударні гелікоптери у світі, які мають катапультні крісла. І це гарні новини.

Пілоти будь-яких літальних апаратів знають, що спасіння — це швидкість та висота. Поки у тебе є швидкість та висота у запасі — ти живий. Але ударні вертольоти під час бою, за звичай, літають настільки низько, що парашут просто не має необхідної висоти щоб нормально розкрити купол та погасити швидкість пілота, якого було катапультувано.

Тож додавати зайву мертву вагу, вартість і складність до гелікоптера, а також змушувати пілота сидіти на піропатронах з вибухівкою, які його розмажуть по кабіні, якщо спрацюють невчасно — дурість. Ці піропатрони вже згубили багато техніків та пілотів на літаках навіть під час їхнього обслуговування на землі.

Але сидіти на піропатронах — півбіди. Окрім відстрілювання лопатей перед катапультуванням, які запросто можуть не відстрілитися та порубати пілотів у капусту — це ж кацапська техніка, у гелікоптера ще є хвіст. На відміну від літака, який має крило, що надає підйомну силу та рухається передбачувано, збитий гелікоптер непередбачувано крутиться, у тому числі через крутильний момент, який надали лопаті перед відстрілюванням.

Тому хвіст, так само як і лопаті, завжди має гарні шанси наздогнати свого пілота. А ще перевантаження, необхідні катапультній системі гелікоптера, набагато більші, ніж у літака, бо пілота треба закинути на більшу висоту, тому незважаючи на будь-які складні системи ременів, що розподіляють навантаження, у кацапського пілота завжди є великі шанси залишитися інвалідом.

Ось тому пілоти кацапських Ка-50/Ка-52 так не люблять систему катапультування. 

А на нормальних західних гелікоптерах замість усієї цієї дурні добре готують пілотів сідати на авторотації. Довгі години з інструктором та тренування сідати у будь-яких ситуаціях, на будь-які майданчики, напрацьовують необхідний професіоналізм та доводять навички до автоматизму. Вибрати майданчик, вирівняти ніс, поставити шаг-газ у нейтральне положення, авторотація. Авторотація. Авторотація. Так нормальний пілот рятує себе та своїх пасажирів.

Але кацапи дурні та жадібні, вони на усьому економлять — додаткові гелікоптери для тренування, льотні години, паливо, інструктори. Краще впендюримо катапультне крісло та якщо виживе і не залишиться інвалідом — запхнемо у наступний гелікоптер. До речі, кацапського пілота з Ка-52, який не вміє нормально сідати на авторотації, у іншу модель гелікоптера вже не посадиш. Втім, я не думаю, що кацапи взагалі зважають на такі речі.

Тож щиро побажаємо кацапським пілотам, щоб кількість їхніх зльотів не дорівнювала кількості посадок.