Мальовничий дерев'яний храм Богоявлення Господнього в с. Кугаїв (Пустомитівського р-ну Львівської обл.) розташований при в'їзді до села та оточений високими старими липами. На церковному подвір'ї — давні поховання. Ця тридільна, триверха церква, мініатюрна у плані — її розміри 10 х 7,5 м. З північного боку добудоване приміщення, що виконувало функцію паламарні та ризниці водночас (дещо більше за вівтар). Церква накрита пірамідальними верхами, що завершуються вузькими маківками. Навпроти головного входу — висока триярусна дзвіниця (3,3 х 3,3 м). Напис над вхідними дверима храму вказує дату побудови: ROKU P. 1693. Всередині давні настінні розписи, перемальовані в 1989 році сільськими майстрами.

 


 


Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою.


 


Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!


Нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки.

 


Фінансова допомога на підтримку нашого проекту: https://uaaheritage.blogspot.com/2022/07/blog-post_31.html





 


 


 


 


 


 


Іконостас зберігся майже у первісному стані, тож можемо простежити за історією його створення (1702 — 1806). Це чотириярусна конструкція, що, складається з предел, намісного, празникового, апостольського та пророчого рядів. Дерев'яний декор, різьблений у формі колон та арок, орнаментований мотивами виноградної лози, стилізованого аканта, квіток соняшника і лілій та декоративної плетінки.

 


 


 


 


 


 


 


В намісному ряді (окрім традиційних зображень Богородиці Одигітрії, Христа-Вчителя, Св. Миколая Мирликійського) знаходиться найстаріша храмова ікона Богоявлення Господнього з дарчим підписом: «СЕЙ ОБРАЗ СПРАВИВ РАБ БОЖИЙ ВАСИЛІЙ РОСИН СО ЖЕНОЮ І ЧАДАМИ СВОЇМИ СПАСІННЯ РАДИ СВОГО В СЕЛІ КУГАЙОВІ ВО РОЦІ 1702». Поруч були дияконські двері, з зображенням Св. Архангела Михаїла (викрадені у 2011). На одвірках по обидва боки – Першомученик архидиякон Степан і Первосвященник Мелхісадек. По середині — Царські врата з шістьма медальйонами: сценами Благовіщення Богородиці та чотирьох Євангелістів.

 


 


 


 


 


 


 


В преділі, під Богоявленням — ікона Св. Василія Великого.  Під іконою Св. Миколая — Св. Пророк Ілля з вогненним мечем в одній руці та плащем в іншій (на іконі  підпис: "FUNDATOR ELIASZ TARAS…Panua. 1806", отож фундатором був Еліаш Тарас (тут, очевидно, зображений один з його покровителів). Вище розташований ряд празників з іконою Таємної вечері по середині. Твори виконані в іконописній стилістиці XVIII століття з виразними західноєвропейськими впливами (світла карнація ликів, об'ємність та експресивність трактування одягу тощо). Наприклад замість традиційної сцени Зішестя в пекло — ікона Воскресіння Христового, створена за латинським графічним зразком.

 


так було ще зовсім не давно


 


 


 


 


 


 


 


Над празниками — апостольський ряд, в центрі з Деісусом (Христос на троні з відкритим Євангелієм,  Богородицею й Іваном Предтечею). Христос правою рукою благословляє, а в лівій тримає Євангеліє з текстом: «ПРИЙДІТЬ БЛАГОСЛОВЕННІ ОТЦЯ МОГО І УНАСЛІДУЙТЕ УГОТОВАНЕ ВАМ ЦАРСТВО НЕБЕСНОЄ» (Мт. 25, 34).

 


Далі фото іконостаса без прив'язки до тексту від Богдана Ворона


 


 


 


 


 


 


 


Над пророчим рядом підноситься Розп'яття з Пристоячими (Богородицею та Іваном Богословом). Розп'яття зображене на фоні міської архітектури. Хрест за формою  двораменний і п'яти конечний, у верхньому рамені — Бог Отець, біля рук Христа — сонце і місяць. Христос зображений з написом: «ІН:ЦІ», біля рук Христа виведені слова молитви: «ДВЕРІ ЄСИ ТОБІ ОТЧЕ ЯК І Є ВОЛЯ ЯКО ВОНА І Є НА НЬОГО СЛИШЕЦ І ВО ІМЕНІ …ЗЕМЛЕ ІЄСИ ГОСПОДИ АМІНЬ». Внизу підписи з датою створення: «АІО 1706 над…ІЗДЕЛАЛ СЕ ПРОТОЄРЕЙ ВО РОЦІ» 1680(?) 1700(?), отож пожертвував або намалював це Розп'яття  місцевий протоєрей (можна також припустити, що це підпис з освячення іконостаса). Хрест обрамлений позолоченою орнаментальною рамкою. Архітектура міста, що мала б символізувати Єрусалим, дуже наближена до панорами Львова XVII- XVIII століття.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


У стилістиці іконостаса поєднано маньєризм і рококо. Іконографії тяжіє до західних зразків — ікони Св. Миколая, Триморфну з Чину Моління короновані, що не було притаманним східній традиції. Особливо це помітно в іконографії празничних сцен – іконописці наслідують європейські гравюри, замінюючи  Зішестя в Пекло на Воскресіння, Успіння — на Вознесіння Богородиці. Св. Іллі на однойменній іконі представлений в образі латинського монаха.

 


 


 


 


 


 


 


 


Як бачимо, ікони виконували в різний час — над ними працювали не менше трьох малярів. До прикладу, за почерком одним майстром написані намісні ікони Богородиці та Богоявлення; другим – празниковий ряд, апостоли Пилип та Юда Тадей, Св. Миколай, Мелхісадек та Стефан; третім — намісна ікона Христа, апостол Павло та Євангелист Іван з Чину Моління.


Найбільш схожим до цього іконостасу є аналог з ц. Успіння Пресвятої Богородиці с. Кліцько Городоцького району Львівської області — про це свідчить і структура іконостаса і манера виконання. Іконостас з Кліцька є дещо давнішим та має двоє дияконських дверей. Також він наближений до іконостаса з с. Воля Висоцька.

 


 


 


 


 


 


 


 


Поруч, в сусідньому селі Вовків, знаходиться дещо пізніша церква Введення Пресвятої Діви Марії — перша  згадка про неї датується 1709 роком. Отож, в с. Кугаїв збереглася одна з найдавніших пам'яток дерев'яної архітектури  цього регіону, а іконостас храму Богоявлення Господнього в с. Кугаїв (можемо датувати 1702 — 1806), з огляду на його унікальність, добру збереженість та відсутність прямих аналогів, доповнює  мистецьку цінність споруди.


Нині храм нечинний — поруч збудовано нову муровану церкву. Ні держава, ні громада, ні церква не можуть на сьогодні забезпечити якісного збереження пам'ятки. На щастя, активісти обладнали церкву протизламною та протипожежною сигналізацією, в селі за нею постійно наглядають. Богоявленська церква в с. Кугаїв терміново потребує ґрунтовної фахової реставрації. Стан пам'ятки постійно погіршується: ґонт поріс мохом, місцями протікає дах, гниють і трухлявіють стіни, розкрадаються частини храму.

 


 


 


 


 


 


 


 


Інтер'єр представлений чужими фотографіями. Мені в середину цього разу потрапити так і не вдалося, не дивлячись на те що я начебто спілкувався з молодим чоловіком, що має відношення до новозбудованої церкви. Він був спійманий мною біля магазину при купівлі алкоголю і дуже поспішав, на моє прохання підказати адресу того, хто може відкрити церкву, він браво відмахнувся — типу, а хто Ви такий, а то тут ходять усякі, а у нас потім ікони пропадають. Не подіяв на нього ні лист від пам'яткоохоронного інституту, ні посвідчення журналу — справа то була після Пасхи (21 квітня) і мабуть, дуже поспішав за стіл для продовження ... На те, що він має відношення до обох церков вказала продавчиня магазину, а на моє запитання хто ще може допомогти з відвідуванням церкви просто знизала плечима ... Не думав, що так може статися — ось церква, ось той хто знає того хто її опікає, а ні — не зростається = (. Адже в цій експедиції двері храмів відкривалися ланцюжками з п'яти семи дзвінків, випадковими зустрічами священників і часто вищими втручаннями.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


Експедиція 2021 року.
 

 


Джерела:


https://artes-almanac.com/ikonostas_iz_kuhaeva/


https://ru.wikipedia.org/wiki/Церковь_Богоявления_Господня_(Кугаев)


http://www.alyoshin.ru/Files/publika/pamyatniki_ua3/pamyatniki_ua3_394.html


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kuhaiv-1.jpg


http://wikimapia.org/25655067/ru/Церковь-Богоявления


http://www.castles.com.ua/kuhaiv.html

 

 


Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проєкту. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка.


Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проєкту: на експедиції та існування блогу та файлосховища.

 
Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини та нашого проєкту «Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина».


Підписуйтесь на сторінки проєкту на:

 
Patreon
Twitter



Технічні партнери проєкту:


найпрофесійніший сервіс з ремонту квадрокоптерів та багато якого іншого обладнання в Україні

 


та


 

хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.



 


ну як то, так =))

 




P. S. A cup of hot, strong coffee won"t hurt with our project! Come on! It"s only a dollar!

P R E S S ===>>> and support us!

 


P.S. ПРОЕКТ НЕ ЗАЙМАЄТЬСЯ ЗБОРОМ КОШТІВ І ПОЖЕРТВ НА РЕМОНТИ, РЕСТАВРАЦІЇ ТА РЕКОНСТРУКЦІЇ ОБ'ЄКТІВ АРХІТЕКТУРНОЇ СПАДЩИНИ, ПРО ЯКІ МИ РОЗПОВІДАЛИ ТА РОЗПОВІДАЄМО У СВОЇХ СТАТТЯХ.


Це є прерогативою місцевих органів, громад, громадських об'єднань чи благодійних фондів.