Заснували монастир у 1633 році українські шляхтичі Лаврентій Древинський і Данило Єло-Малинський за привілеєм короля Владислава IV Вази як православний чоловічий монастир. За «благословенною грамотою» Петра Могили (1636) підпорядковувався Вселенському Патріархові та його Екзарху — Київському митрополитові.
При Богоявленському монастирі діяли братство, школа (працювала за навчальним планом Києво-Могилянської колегії), друкарня й шпиталь.
З видань друкарні найбільше відома т. зв. «Кременецька Граматика» (1638).



У 1-й чверті 18 століття Богоявленський монастир визнав унію з Римом і увійшов у чин св. Василія Великого.

Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. 


Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!
Нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки.


Фінансова допомога на підтримку нашого проекту: https://uaaheritage.blogspot.com/2022/07/blog-post_31.html






1807 року за указом російського імператора Алєксандра I: оо. Василіяни віддали територію свого монастиря з усіма будівлями Волинській гімназії (колишнього колегіуму) і перейшли в будівлі реформатського монастиря; також ченців ордену реформатів переселили до монастиря в Дедеркалах, в звільнені споруди (храм та прилеглий до нього двоповерховий корпус келій, збудовані за проєкт архітектора Антоніо Кастеллі на кошти княгині Теофілі Вишневецької (з Лещинських)).




1839 року Богоявленський монастир припинив існування, 1865 — відновлений як однойменний православний чоловічий монастир РПЦ. У Богоявленському монастирі була резиденція вікарного єпископа Волинської єпархії (1873–1922, 1924–1934 з перервами), якого титулували Острозьким, а від 1902 — Кременецьким, правлячого Волинського і Кременецького архієпископа (1922–1923, 1934–1941), глави так званої Автономної Православної Церкви в Україні (1941–1943).




До 1953-го мешкаючих тут 13 ченців розселили по інших монастирях єпархії, а сюди з благословення архієпископа Панкратія з Микільської обителі села Обич перевели 65 сестер з ігуменею Зоєю (Харкевич). Так з чоловічого, монастир став жіночим. Виходить, що історія жіночого Кременецького монастиря починається з середини XX століття — періоду гонінь на церкву. Уже в 1959 році обитель закривають, а монахинь насильно вивозять або в Корецький монастир на Волині, або в психіатричну лікарню.




У головному храмі обителі — Богоявленському соборі — атеїсти зробили спортзал, причому на місці вівтаря встановили роздягальню. Бібліотеку спалили, церковне начиння розграбували. Дзвіницю в 1959 році спалили, залишилися тільки кам'яні стіни. Дивом вдалося вивезти в Почаївську Лавру головну святиню монастиря — чудотворну ікону Божої Матері «Скорботна». У житлових корпусах розмістили лікарню ".




У серпні 1990 році обитель була знову відкрита, а головна святиня — ікона Божої Матері "Скорботна" — повернулася додому, в занепалу і давно не ремонтовану. Відновлювати монастир прийшли п'ять монахинь на чолі з ігуменею Херувимой і її помічницею Мариониллой (нинішньою настоятелькою).
"Монастир був в жалюгідному стані. Весь розпис зафарбовано фарбою. Кругом купи сміття, — розповідає" Сегодня "сестра Єлизавета. — Але Цариця Небесна допомагала. З різних куточків світу сюди приходили люди і жертвували на відновлення монастиря.




Історії меценатства тут найрізноманітніші. Наприклад, один з благодійників привіз цілу машину продуктів в Почаївську лавру. Чекає-чекає економа, щоб продукти віддати, а той все не йде. Раптом підходить жінка і тихо говорить: "Вези це в Кременець" та йде. Він спочатку уваги не звернув, почекав ще. Економа немає, зате в вухах голос жіночий: "Вези це в Кременець". Благодійник злякався, з'ясував у людей, як доїхати до Кременця. Люди і вказали дорогу в жіночий монастир. Коли приїхав, виявилося, що у наших сестричок з їжі тільки кілька шматочків хліба залишилося. Вони як побачили цю машину з продуктами, впали на коліна і просто розплакалися від щастя ".




Сьогодні в монастирі живуть 80 насельниць. Попри те що місце для городів не дуже зручне — на горі, матінки, за порадою агрономів, створили ступеневі городи, провели туди крапельний полив. Так що овочі й фрукти в монастирі свої, а також молоко, сметана і сир — в обителі живе 8 корів. На виході паломників пригощають монастирськими квасом і медовими пряниками.




До ансамблю монастиря, оточеного мурованою загорожею, належать Богоявленський собор, двоповерховий чернечий корпус із Миколаївською церквою (обидві споруди середини 18 століття в стилі пізнього бароко), дзвіниця з невеликою церквою преподобного Іова Почаївського (початок 20 століття) і господарські будівлі.


Кінець ХІХ століття...



1909?


1986. Державний реєстр національного культурного надбання: пам'ятки містобудування і архітектури України


1991. Фото М.І.Жарких.


келії


Погляд на останок

 



Джерела:

https://uk.wikipedia.org/wiki/Богоявленський_монастир_(Кременець)

http://www.segodnya.ua/life/travel/po-svyatym-mestam-chudesa-kremeneckogo-monastyrya-544719.html

https://polona.pl/search/?query=kremenetz&filters=public:1

https://castles.com.ua/kre.html

https://www.pslava.info/KremenecM_CloisterReformativ,231883.html

 


 

 
Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проєкту. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка. 
 
 


Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проєкту: на експедиції і існування блогу та файлосховища. 

 
Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проєкту "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина". 

 

 
Підписуйтесь на сторінки проєкту на: 
 
Patreon 
Twitter 
Telegram 
Instagram 
 
Технічні партнери проєкту:


найпрофесійніший сервіс з ремонту квадрокоптерів в Україні
 

 
 та
 
 


 

 
хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.

 

 


ну як то так =))