Трапезна церква Св. Антонія і Феодосія Печерських з палатою — пам'ятка архітектури кінця XIX століття, наймолодший храм Києво-Печерського монастиря. Перша Трапезна палата монастиря, побудована у XII столітті, не зберігалась і про її архітектуру нічого не відомо. Друга Трапезна палата із церквою Св. Петра і Павла була відбудована в стилі українського бароко, але у 1893 році її також зруйнували. Сучасна Трапезна палата з церквою побудована у 1895 році, з 1990 року в церкві регулярно проводяться богослужіння.




Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. 


Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!
Нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки.


Фінансова допомога на підтримку нашого проекту: https://uaaheritage.blogspot.com/2022/07/blog-post_31.html


Перша трапезна палата. Будівництво трапезних при монастирях було спричинене Студійським статутом, який передбачав спільне харчування ченців. Недалеко від того місця, де стоїть сучасна споруда, у 1108—1110 роках була збудована перша кам'яна споруда Трапезної палати з церквою коштом мінського князя Гліба Всеславовича (ігумен — Феоктист). Ця споруда була зруйнована землетрусом 1230 року, а після монгольської навали 1240 року взагалі перестала існувати. За даними археологічних розкопок, ця трапезна знаходилася на південний захід від Успенського собору (законсервовані залишки фундаментів цієї споруди можна побачити у скверу на Соборній площі). В центрі споруди знаходилося чотири опорні стовпи, на які спирався купол церкви, а навколо розташовувалися кухня, комори і обідня зала.






























Другу трапезна палату спорудили на початку XVII століття на новому місці. Справа в тому, що протягом XIV—XVII століть сформувалася нова концепція розташування монастирських споруд навколо головного храму. За цією програмою трапезна повинна була знаходитися на південь від собору, де вона власне і постала. Спочатку була дерев'яною, а у 1686—1694 роках у цьому ж місці зводиться кам'яна Трапезна церква Петра і Павла. Архітектура цієї споруди притаманна тому часу — це прямокутна в плані споруда з вівтарною апсидою на сході, оздоблена у рисах українського бароко. У 1893 році трапезну розібрали.


Пройдемо в середину храму...





















360º панорама. Для перегляду в повноекранному режимі, з високою якістю, натискаємо на значок Toggle Fullscreen англійською мовою, перший в правому верхньому куті












Третя трапезна палата з церквою були відбудовані у 1895 році за проектом архітектора Володимира Ніколаєва у русько-візантійському стилі (ця споруда існує і нині). Трапезна палата і церква складають єдиний комплекс, але архітектурно розмежовані: обідня зала прямокутна у плані з заходу примикає до однокупольного квадратного в плані трапезного храму в ім'я Антонія та Феодосія Печерських. Розписи в церкві виконано в академічній синодальній манері. Роботи у трапезній палаті завершилися у 1903 році, а в церкві — 1910. Кухня збереглася як частина кухні старої трапезної, розібраної 1893 року. 


заглянемо у вівтарну...






















З 1923 року приміщення використовувалося в музейних та агітаційно-пропагандистських заходах. У 1941 році Трапезна постраждала під час вибуху Успенського собору. Ремонтно-реставраційні роботи на фасадах були в цілому закінчені 1956 року, відновлення інтер'єру велось впродовж 1976—1980 років. З 1990 року у храмі регулярно проводяться богослужіння. З 1992 року він є кафедральним собором Києва (УПЦ МП). З часу передачі частини території Лаври монастиреві, церква трапезної використовується для богослужінь.
























Художнє оформлення Трапезної палати і церкви Св. Антонія і Феодосія було завершене у 1903 році.
Розбивку стін під живопис, проект іконостаса, кіотів, солеї, панелей зробив архітектор О. Щусєв. Він також особисто керував орнаментальними роботами. Монументальний розпис приміщень палати і церкви виконали художники Г. Попов, А. Лаков та І. Їжакевич. Їжакевич та Попов виконали основні живописні роботи. 


крупнячки...


































Згідно з укладеною 1902 угодою, Г. Попов написав у храмі композиції "Тайна вечеря", "Божа Матір на троні з преподобними Ан- тонієм і Феодосієм, які стоять перед Нею", в медальйоні — "Спаситель", композиція поховання Христа зі святими апостолами обабіч: Іаковом — Братом Господнім, Іоанном Златоустом та Григорієм Богословом, "Розп'яття Господнє", святителів Василія Великого, Григорія Двоєслова та Миколи Чудотворця, "Нагірна проповідь", "Насичення п'ятьма хлібинами п'яти тисяч".


повернемось у наос... 
360º панорама. Для перегляду в повноекранному режимі, з високою якістю, натискаємо на значок Toggle Fullscreen англійською мовою, перший в правому верхньому куті


























І. Їжакевич виконав сім найбільш мистецьки значущих складних сюжетних композицій та 56 однофігурних зображень. З них розпис у церкві на бані: "Спаситель на троні в оточенні архангелів, які стоять перед Ним"; зображення праотців і пророків; вісім серафимів; "Богоявлення Господнє"; "Різдво Христове"; "Воскресіння Христове"; "Стрітення Господнє"; святі Макарій та Феогност, митрополити Київські; Інокентій Іркутський; преп. Філофей Пресвітер; преподобні Платон Студитоніт та Іоанникій Великий; мученики Євгеній, Філарет Милостивий, Арсеній Великий та Ісидор Пелусіот; у медальйонах: Димитрій — митрополит Ростовський, Леонтій — єпископ Ростовський, Феодосій — архієпископ Чернігівський та зображення чотирьох євангелістів.
































У Трапезній залі центральний плафон з композицією "З'явлення Божої Матері апостолам" («Вознесіння Панагії"; не збереглася) розписали І. їжакевич (верхню частину) та Г. Попов (нижню частину). І. їжакевич створив також ікону "Успіння Пресвятої Богородиці". Г. Попову належать композиції "Спаситель з євангелістами" на західному плафоні (не збереглася), "Дивовижний лов риби" та "Христос в Еммаусі" — на південній стіні. І. їжакевич написав у Трапезній залі постаті святих — єпископа Переяславського Єфрема, преподобних Никона і Стефана — ігуменів Печерських, Полікарпа та Ігнатія — архімандритів Печерських; преподобних Печерських: ігумена Варлаама, Миколу Святошу; проскурників Спиридона та Никодима, Марка Гробокопача, економа Луку та Прохора Лободника, Нестора Літописця та Ісаакія затвірника. 




































Продовження буде тут =======>>>>>



Джерела:
https://pravlife.org/ru/content/kievo-pecherskaya-lavra-pod-nadzorom-chekistov-1920-e-konec-1950-h-godov

https://pravlife.org/ru/content/kievo-pecherskaya-lavra-vo-vremya-voyny

https://lavra.ua/po-povodu-nekotoryh-fotomaterialov-na-vystavke-krestnyj-put-lavry-2/

https://oktv.ua/ua/turizm/dostoprimechatelnosti-kieva/trapeznaya-tserkov

https://t1p.de/a4buj



 


Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проекта. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка. 

 


Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проекту: на експедиції і існування блогу та файлосховища. 


Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проекту "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина". 



Підписуйтесь на сторінки проекту на: 

Patreon 
Twitter 
Telegram 
Instagram 

Технічні партнери проекту:


найпрофесійніший сервис з ремонту квадрокоптерів в Україні
 


 та

 


 


хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.




ну як то так =))