Городок Садагура заснований в 1770 році бароном Петером фон Гартенберг (Gartenberg, в буквальному перекладі з німецького – сад-гора). У 1965 році вже під назвою Садгора включено до складу міста Чернівці. У 1774-му в Садгорі проживало 103 євреї, 1776-м — 186, 1873-м — 3591, 1880-му — 3888 (80,4%), 1910-м — 3410 (74%), 1914-м — 5060, 1919-му — ок. 900, 1930-м — 1459 і в 1941-му — 654 євреї.




Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. 


Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!
Нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки.


Фінансова допомога на підтримку нашого проекту: https://uaaheritage.blogspot.com/2022/07/blog-post_31.html





Громадські організації виникають в Садгорі в XVIII столітті. Головна синагога була побудована близько 1770 року, поряд з нею існувала низка невеликих синагог і молитовних будинків. У Садгорі також була єшива. Першим рабином Садгори (1807-33 роки) Був Ішая Ліквернік.
Місцеві євреї займалися, в основному, комерцією і ремеслами, але в околицях Садгори жили також орендарі та багаті єврейські землевласники. Типовим заняттям місцевої єврейської бідноти було доставляння в будинки води з навколишніх колодязів.










В кінці XIX століття в Садгорі були 12 синагог, талмуд-тора, єшива, єврейське кладовище. Рабин Садгори на початку XX століття — Йоханан Ландау. У 1908 році в містечку працювали училище, яке фінансується фондом барона Гірша, будинок для людей похилого віку. У 1914 році в період розквіту громади Садгори єврейське населення становило близько 50% жителів містечка (5060 з приблизно 10000 мешканців), і більш як 3000 осіб з 16 навколишніх громад також відносились до Садгори.








В ході Першої світової війни містечко значно постраждало, багато євреїв його покинули; багато були вислані у внутрішні губернії Російської імперії. На початку 1920-х років допомогу євреям Садгори надавав Джойнт. У 1920-30-х роках діяли відділення різних єврейських партій і організацій. Активно працювали сіоністські організації. Євреї брали участь в житті міста, єврейські партії були представлені в місцевому муніципалітеті. Садгора була найважливішим центром хасидизму на Буковині. Більшість жителів Садгори були хасидами Ружинських цадиків.







Раббі Ісроел Фрідман з Ружина, правнук Дов Бера з Межиріч, влаштувався в місті після того, як був випущений з в'язниці в Росії. Ружинський цадик переїжджав з міста в місто, поки після багатьох зусиль його прихильників, що описано в численних хасидських легендах, 20 грудня 1845 імператор Фердинанд I дозволив йому проживати в Садгорі на Буковині. Хасиди купили для р. Ісроеля маєток Золотий Потік поруч з містом, де він побудував собі багатий особняк і став вести розкішний спосіб життя. Ружинський цадик зробив величезний вплив на багатьох хасидів і цадиків, тисячі людей стікалися до його двору. 








360º панорама. Для перегляду в повноекранному режимі, з високою якістю, натискаємо на назву панорами англійською мовою в лівому верхньому куті та переходимо на сайт 360cities




Після смерті цадика у 1850 році його посаду й почесті успадкував його син Абрахам Яків Фрідманн, а згодом і внук. Сини р. Ісроел заснували хасидські династії в Гусятині та Чорткові, онук — в Боянах. Таким чином, батько, син і внук поховані на єврейському цвинтарі в Садгорі, а їхня гробниця є місцем паломництва євреїв. 


все що залишилось від шикарного палацу Ружинського Ребе...





фото з myshtetl 



Синагога в Садгорі вибудувана з червоної цегли в романтичному стилі з використанням мавританських мотивів. Розміри її не вражають, але комплекс дійсно нагадує, скоріше, палац, ніж синагогу. Мідний дах, багате оформлення фасаду, шестигранні вежі – багато хто вловлює деяку схожість синагоги з резиденцією митрополитів Буковини та Далмації й навіть приписують її авторство архітектору резиденції знаменитому Йосипу Главку. З цим не згоден керівник проекту відновлення синагоги Михайло Крайс. «Упевнений, що все було якраз навпаки. Згідно з архівними даними, синагога була зведена в 1852 році (а не в 1870-ті, як вважають багато істориків), тобто задовго до будівництва резиденції митрополитів. Тому цілком ймовірно, що Йосип Главка, приїхавши до Чернівців, як це робили багато важливих персон, наніс візит до Садгірського цадика (сина Ісраеля Фрідмана), і зовнішній вигляд синагоги спонукав його використовувати ряд архітектурних рішень в проекті резиденції митрополитів».


старі поштівки та архівні фото...
фото з myshtetl 










палац





У 1940-х роках синагога слугувала як майстерня, що призвело до часткової втрати інтер'єру. 
На початку липня 1941 року Садгору зайняли румунські війська. В ході погромів, загинуло 183 євреї. Восени 1941 року євреїв Садгори було депортовано до Трансністрії. У 1944 році деяка кількість уцілілих євреїв повернулися в містечко. За радянських часів будівлю синагоги істотно перебудували: до південного і східного фасадів прибудували приміщення фабричних цехів, відкрили майстерні по ремонту танків, потім сільгосптехніки, а в 1990-ті комплекс і зовсім закинули.


приведений до ладу Огель...






А так він виглядав до відновлення...


Про можливу реставрацію заговорили відразу після здобуття Україною незалежності, розраховували, що будівлі додадуть статус державного заповідника, але воно стало лише пам'ятником архітектури місцевого значення. Хоча в Садгору час від часу приїжджали хасиди, але сама синагога і прилегла територія були в крайньому запустінні. «У 2004 році один московський історик з гіркотою писав, що історія хасидської Садгори наближається до завершення, і вона припиниться з остаточним руйнуванням синагоги», — згадує Михайло Крайс і продовжує: «Більш-менш активно про відновлення заговорили з 2006 року, міська влада відразу зметикували, що на цьому можна зрубати грошенят, зажадавши від громади „Ружин Садгора“ внести $ 70 тисяч у фонд розвитку міста. Здавалося б, люди відновлюють пам'ятник архітектури (те, чим повинна займатися місцева влада), створюють точку тяжіння для прочан і туристів, а з них тягнуть і тягнуть гроші ... Крім того, протягом багатьох років хасиди платили шалені суми за оренду напівзруйнованої будівлі синагоги, хоча його повинні були повернути відповідно до закону про реституцію ».


Так синагога виглядала до...
фото з vanishedworld



фото від hadashot


фото від ujew



Перші реставраційні роботи почалися 2008-го, але гроші пішли в нікуди, і через два роки головний рабин Чернівців Менахем-Мендл Гліценштейн на прохання нинішнього голови садгірських хасидів рава Мордехая-Йосефа Фрідмана запросив Михайла Крайса. Було практично заново зроблено та укріплено дах, підвісну стелю у великій залі, за старими фото відновлено ліпнину на фасадах та фрески у залі, встановлено вітражі.


і на етапі відновлення...




Станом на 2017 рік Садгірські ружинські хасиди, які проживають в Ізраїлі та США, відновили стару синагогу Ружинського Ребе та Огель (місце поховання праведника) на місці поховання цадика. Розмірами й декором Огель абсолютно відповідає синагозі — р. Ісроел в розкоші жив, в розкоші й спочиває. А ось з грандіозним палацом цадика, який стояв поруч з синагогою, справа йде гірше. Все що від нього залишилось можна побачити на небагатьох фотографіях. Бо дивитись там особо нема на що... але, у громади «Ружин Садгора» в планах відновлення будинку Ребе, де буде відкрита єшива або мініготель для паломників. Сьогодні це звучить фантастично, але ще донедавна, дивлячись на абсолютно занедбану, порослу бур'яном територію і напівзруйновану будівлю з порожніми очницями вікон, складно було уявити собі відкриття відновленої синагоги, що постала у всій своїй красі.


фото від ehpes...




Нині садгірську синагогу включено до туристичних маршрутів Чернівців. На могилу покійного цадика приїздить чимало паломників з усього світу. Нещодавно відреставрований комплекс споруд у мавританському стилі розташований у Садгорі за адресою: вул. Я.Мудрого, 192. Чернівчани свого часу назвали Садгору «малим Єврейським Ватиканом». 


і ще трошки старих фото та поштівок...
від alamy


від gettyimages


від mahj


з wikipedia


 


Джерела:

http://myshtetl.org/chernovickaja/sadgora.html

https://uk.wikipedia.org/wiki/Садгірська_синагога

http://hadashot.kiev.ua/content/v-sadgore-otrestavrirovali-sinagogu-znamenitogo-ruzhinskogo-rebe

http://ehpes.com/blog1/?p=6845

https://www.alamy.com/stock-image-kuk-feldspital-5-9-im-wunderrabbi-schloss-in-sadagora-bildid-15449019-162149122.html

https://www.gettyimages.com/detail/illustration/sadagora-house-of-the-great-rabbi-sadhora-25-royalty-free-illustration/1165123912

http://hadashot.kiev.ua/content/v-sadgore-otrestavrirovali-sinagogu-znamenitogo-ruzhinskogo-rebe

https://www.mahj.org/en/decouvrir-collections-betsalel/synagogue-du-rabbi-israel-friedmann-sadagora-ukraine-58910

https://ujew.com.ua/objects/chernoviczkaya-oblast/chernovczyi/sadgorskaya-sinagoga-g.-chernovczyi

https://vanishedworld.blog/2013/05/21/galicia-and-bukovina-in-black-and-white-2/1024_sadagora_01/#main

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tempel_der_Wunderrabbi_in_Sadagora.jpg

https://uk.wikipedia.org/wiki/Файл:Sadagora,Synagoge.jpg

 

 

Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проєкту. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка. 
 
 


Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проєкту: на експедиції та існування блогу та файлосховища. 

 
Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини та нашого проєкту «Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина». 

 

 
Підписуйтесь на сторінки проєкту на: 
 
Patreon 
Twitter 
Telegram 
Instagram 
 
Технічні партнери проєкту:


найпрофесійніший сервіс з ремонту квадрокоптерів та багато якого іншого обладнання в Україні
 

 
 та
 
 


 

 
хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.

 

 


ну як то, так =))


P. S. A cup of hot, strong coffee won"t hurt with our project! Come on! It"s only a dollar! 


P R E S S ===>>> and support us!

 


P.S. ПРОЕКТ НЕ ЗАЙМАЄТЬСЯ ЗБОРОМ КОШТІВ І ПОЖЕРТВ НА РЕМОНТИ, РЕСТАВРАЦІЇ ТА РЕКОНСТРУКЦІЇ ОБ'ЄКТІВ АРХІТЕКТУРНОЇ СПАДЩИНИ, ПРО ЯКІ МИ РОЗПОВІДАЛИ ТА РОЗПОВІДАЄМО У СВОЇХ СТАТТЯХ. Це є прерогативою місцевих органів, громад, громадських об'єднань чи благодійних фондів.