Настав час, коли вже не ми, міленіали, задаємо тренди, диктуємо, що модно, стильно та популярно. Наше місце посіло покоління Z, а ми до цього виявилися не готовими.

Автор блогу на CNN Business пропонує швидкий тест на визначення вашого віку. Ви все ще відправляєте в повідомленнях реготливі або тужливі смайлики? Вітаємо, вам близько 30-ти, і ви міленіал. Зумери — нове покоління без смайликів. Вони не лише наступають нам на «п'яти» у бізнесі та кар'єрі, а й значно випередили в технічних і соціально-суспільних сферах.

Одного мого знайомого підприємця, СЕО техстартапу можна охарактеризувати як класичного міленіала. Йому майже 30, він трудоголік, перфекціоніст і візіонер із математичним складом розуму. У нього чудова англійська, він любить подорожувати й одягати по п'ятницях худі з улюбленим принтом із мемною жабою. А ще мій знайомий уже кілька місяців намагається знайти собі в команду джунів-практикантів для проєктної роботи. Один з ентузіазмом погодився пройти співбесіду, але тільки-но почув, що треба приїхати в офіс, швидко злився. Другий пропрацював тиждень й одного чудового дня пішов на перерву — більше ми його не бачили. Знайомий не на жарт стривожився, може, сталося що. На дзвінки молодий працівник не відповідав, а за три дні з'явився сам. Надіслав повідомлення в месенджер, мовляв, вибачте, робота не для мене, надішліть зарплату за 4 дні, ось банківська карта. Ще одна молода дівчина з блискучим дипломом і сповнена енергії, як нова Тесла, пропрацювавши місяць, попросила тиждень відпустки за рахунок компанії, тому що вона «перегоріла».

В інших моїх колег схожий біль, від якого не рятують навіть найсильніші знеболювальні у вигляді закочених рукавів і «плювати, усе зроблю сам». Адже це, погодьтеся, контрпродуктивно. Так що не так із зумерами? Чи все це навішування ярликів і проблема — у трудоголізмі мільйонів?

Спробуємо покопирсатися у коренях. Z (зумери) — молоді люди, які народилися в 1997—2012 роках. Y (міленіали) — покоління, що народилося в 1981—1996 роках. Кар'єра більшості мільйонів почалася у 2008 році, у період глобальної кризи. Тому багато хто з нас був цілком задоволений тією перспективою кар'єри, що вдалося вихопити після вишу. Ми частенько затримувалися в офісі й не гребували закривати робочі питання у вихідні й під час відпустки, і навіть на лікарняному. Рідко це було з власної ініціативи, скоріше був страх утрати, роботи або ми не знали іншого шляху успішної кар'єри, окрім моделі: робота — це життя + трохи вихідних.

На планеті Земля сьогодні 72 мільйони зумерів, і за 3 роки майже 30% усього ринку праці становитимуть саме ті, для яких наш міленіальний і вічно «в роботі на зношування» спосіб життя незбагненний. Вони сміливо й рішуче говорять «ні» і відправляють в ігнор без увічливих реверансів. Вічно перегріті міленіали придумали work-life balance, але тільки зумери втілили це в життя.

Покоління Z — сміливі, бо недосвідчені. Y — досвідчені, тому й несміливі. Наше улюблене міленіальне заняття — сховатися глибше за роботою чи глобальними завданнями, навіть тими, що часом не мають жодного сенсу.

Зумери по-іншому ставляться до моди, до того, як має виглядати робоче місце, до корпоративної культури та пріоритетів загалом. Вони не розуміють, навіщо їм потрібно перебувати на робочому місці повний робочий день, якщо вони можуть виконати необхідний обсяг роботи за менший час. Перепрацювання позначаються на здоров'ї, особливо психологічному, а за ним зумери стежать пильно. Для таких співробітників абсолютно нормально взяти відпустку для поповнення своїх ментальних сил.

Зумерів можна по-своєму зрозуміти. Адже вони починають свою кар'єру в розпал пандемії, що змінила графік роботи, місце й формат. За даними опитування Ripple Match, 44% опитаних молодих людей шукають віддалені вакансії. Шкода, поки що немає статистики, скільки відсотків знаходять таку роботу.

Глобально бізнес перебуває на стику трансформацій, не тільки в технічно-матеріальному плані, а й у соціальному. Міленіалам важливий результат, а зумерам — інклюзивність. Я вважаю, що ми, міленіали, як старші товариші, як ментори, маємо першими зробити крок назустріч поколінню Z. Багато хто з нас здивується, який неймовірний потенціал креативу й амбіцій може принести така синергія. Ми не тільки збережемо те, що маємо, у бізнесі, у суспільстві, а й досягнемо значного успіху, працюючи спільно. Зрештою, не варто забувати, що за 10 років головним болем для зумерів стануть альфи. А ми, як сьогоднішні ікси, посьорбуватимемо віскі і хитрувато споглядатимемо вічний конфлікт батьків і дітей.